۰ نفر

آخرین جلسه ارائه برنامه‌های کاندیداهای شهرداری تهران برگزار شد

مرعشی: برای شهرداری به نجفی رای می‌دهم/ مهرعلیزاده: من مدیر پول درآر و پول سازم

۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۱۴
کد خبر: 211219
مرعشی: برای شهرداری به نجفی رای می‌دهم/ مهرعلیزاده: من مدیر پول درآر و پول سازم

آخرین جلسه انتخاب شهردار تهران صبح امروز برگزار شد. حسین مرعشی و محسن مهرعلیزاده برنامه های خود را به اعضای منتخب شورای پنجم ارائه دادند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ هم‌اکنون آخرین جلسه ارائه برنامه‌های کاندیداهای شهرداری تهران در حال برگزاری است و حسین مرعشی و محسن مهرعلیزاده برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند. در پایان این جلسه شهردار تهران با آرای حداکثر اعضای منتخب شورای پنجم انتخاب خواهد شد. در ذیل گزیده سخنان مرعشی را می‌خوانید:

این کاندید تصدی پشت شهرداری تهران گفت: شهردار تهران منتخب اصلاح طلبان است اما باید شهردار هم مردم باشد و رفتاری عادلانه، منصفانه و باز با همه مردم داشته باشد.

آخرین جلسه انتخاب شهردار

 

مرعشی شهرداری را یک نهاد فراجناحی دانست و گفت: در ١٢ سال اخیر جریان اصولگرایی رقیب کاملا خطی، غیرمنصفانه و تنگ نظرانه با جناح اصلاح طلب برخورد کرده است و بخشی از کارشناسان برجسته که میتوانستند برای تهران موثر باشند را حذف کرد! من معتقد به حذف اصولگرایان نیستم چراکه این طیف در تهران ٢٥ درصد رای اورده و باید به همین تناسب به  سهم آنها در مدیریت توجه شود.

وی از فساد به عنوان خط قرمز مدیریت خود یاد کرد و گفت: من در برخورد با مدیران فاسد مماشات نمیکنم. من در مدیریتم در شهرداری تهران  اقوام گرایی نخواهم داشت.

وی در ادامه گفت: شهردار تهران باید سیاستی را در پیش گیرد که نه اقوام خود و نه از اقوام اعضای شورای شهر در بدنه مدیریتی استفاده کندهرهفته یکروز را برای رسیدگی مستقیم با مردم اختصاص خواهم داد ، این تجربه موفق را در کرمان داشته ام و اثربخشی بسیاری دارد.شهردار تهران منتخب جبهه اصلاحات کشور خواهد بود. جبهه اصلاحات دارای ارکان شناخته شده اعم از شخصیت ها و احزاب با سابقه روشن در انقلاب اسلامی، دوران پر افتخار دفاع مقدس، دوران سازندگی و دوران اصلاحات، دوران سخت عزلت و دوران جدید. هزینه اداره تهران از توان مردم خارج است.درآمد شهرداری در این چندسال متکی بر فروش تراکم بود که فشاری بر مردم ایجاد نکرد اما این مسئله سبب شد که سفره هزینه های تهران گسترده تر پهن شود.من هیاتی هستم اما نمیتوانم قبول کنم چطور شهرداری که به پیمانکار بدهکار است برای کارهای مستحبی و کمک به هیات ها و خیریه ها پیش قدم است!؟هزینه های شهرداری باید منطقی شود.

مرعشی درباره برنامه های خود برای تامین مالی شهرداری گفت: عوارض نوسازی که واقعی شود، این امکان را می دهد یک تفاوتی باشد میان مناطق مختلف به قیمت آن منطقه پرداخت می کند و نباید عوارض مناطق مختلف باید متفاوت باشد ،هزینه زندگی باید در شهرهای مختلف باید متفاوت باشد در موضوع درآمدهای پایدار باید به سمت مالیات های پایدار و مالیات های ارزش افزوده برویم که در تهران از این ناحیه و نقاطی که خلا داریم مانند املاک و مستغلات شناسایی و کسب در آمد کنیم .

وی گفت: به نظر می رسد باید سرمایه گذاری بر روی پارکینگ های عمومی  انجام شود . که کسی که پارکینگ ندارد یا بخرد یا اجازه کند تا پلاک خودرو به نام اش شود .

تهران به 100 هتل خوب و مجهز نیاز دارد

این نامزد پست شهرداری تهران گفت: لزوم توجه به مقابله با هر نوع فساد و تباهی  باید یک سیاست قاطع و دارای قدرت وتو تلقی شود. با هیچ عنصر خدای نکرده فاسد نباید مماشات کرد.

مرعشی درباره لزوم دیافت مالیات از مسکن گفت: در موضوع درآمدهای پایدار باید برومی به سمت مالیات های پایدار و مالیات های ارزش افزوده که در تهران از این ناحیه و نقاطی که خلا داریم مانند املاک و مستغلات شناسایی و کسب در آمد کنیم . در حوزه مسکن و ساختمان در این سالها رشد بسیار کرده است اما باید تناسب ساخت و ساز با بازار تقاضا تنظیم شود.

وی درباره برنامه خود برای نوسازی و احیای بافت فرسوده تهران گفت: سالهای اخیر سرمایه گذاری در بازارها و مراکز تجاری بیش از حد معمول بوده که باید ساماندهی شود. درسالهای اخیر تناسب جمعیت پذیری شمال و غرب در مقابل شرق و جنوب بهم خورده است.

وی افزود: پیشنهاد من برای نوسازی بافت فرسوده. زون بندی و ورود بخش خصوصی است چراکه در تهران سیاست های تشویقی موردی در این مدت حاکم بوده است. باید محدوده تاریخی تهران از خیابان سی تیر، میدان امام خمینی(ره) تا ارگ و کاخ گلستان به محدوده تاریخی تهران بدل شود و ساختمان های اداری این مناطق نیز بجای دیگر منتقل شود ، قبول دارم کار سختی و پردرآمد است اما درآمد خوبی هم دارد.

مشکل بدهی های شهرداری جدی است و شما عدد بدهی را کمتر از ٤٠ هزار میلیارد ندانید

مرعشی گفت: باید بدهی ها را به فرصت تبدیل کرد. تامین ٤٠ هزار میلیارد را با تعریف پروژه های ویژه حل می شود. و قرارنیست بدهی ها را غیرمسئولانه حل کنیم. اگر مسئولانه برخورد کنیم سران نظام به شهرداری و شورا برای پرداخت این بدهی کمک می کنند.

مرعشی درباره نحوه مدیریت قالیاباف و ایجاد بدهی برای تهران گفت: بدهی های فعلی شهرداری را با بودجه معمول نمیتوان پرداخت کرد وگرنه قالیباف اینکار را میکرد و حالا با بلندپروازی یا عشق به خدمت این بدهی ها ایجاد شده و باید چاره ای اندیشید. در تمام دنیا سرمایه گذاری بر روی چنین پروژه هایی توسط بخش خصوصی انجام می شود نه این که 5 هزار میلیارد از سرمایه های شهر را صرف ساخت چنین پلی کنند

وی ادامه داد: در دوران  قالیباف پروژه های بزرگی مثل تونل ها و پل ها انجام شد اما اینها زمینه اقتصادی نداشت و هیچ کدام از این پروژه ها برایش درآمد زایی تعریف نشده بود به پروژه نواب شاید انتقادهای شهرسازی و معماری و فرهنگی و اجتماعی به پروژه نواب وارد باشد اما از لحاظ اقتصادی نه و این پروژه هزینه ای را به تهران وارد نکرد. باید خودکفایی پروژه های شهری در دستو کار قرار گیرد و شهرداری در آینده پروژه هایی را اجرایی کند که درآمد برای شهر ایجاد کند.

آخرین جلسه انتخاب شهردار

در ادامه جلسه منتخبان شورای شهر پنجم سوالات خود را از حسین مرعشی پرسیدند.

مجید فراهانی درباره برنامه مرعشی برای آلودگی هوا پرسید:  در برنامه شما ایده اى برای کاهش فورى آلودگی هوا ندیدم و چه ایده اى دارید؟  برای شورایاران چه برنامه اى دارید؟ پل صدر با وجود هزینه های بالا کوچکترین تاثیرى بر بار ترافیک نداشته و چه تضمینى میدهید این تجربه ناموفق را به طور دیگر در تهران اجرایى نکنید؟

حجت نظری با اشاره به پتانسیل موجود برای استفاده از نقش جوانان پرسید:  جوانان ١٢ سال از عرصه مدیریتى شهر دور بودند در حالى که از لحاظ علمى وضعیت خوبى دارند،  چه راهکارى برای مشارکت دادن جوانان در مدیریت شهرى دارید؟

وی گفت: برنامه اى براى حیات شبانه شهر دارید؟  در خصوص مسائل فرهنگى و اجتماعى توضیح کمتری دادید، مى توانیم امیدوار باشیم برنامه بیشترى در این حوزه دارید؟ اصطلاحى باب شد که تهران شهر مردان میانسال پولدار است برنامه شما براى زنان، کودکان و... چیست؟

آخرین جلسه انتخاب شهردار

حضور شما چقدر جدی است زیرا ظرفیت شهردار شدن را دارید

محمد سالاری به رای بالای مرعشی برای کاندید شدن اشاره کرد و گفت:  دوستان ما به شما ٢٠ راى دادند و مطمئن باشید آن یک راى هم سلبى نبوده است. براى حل مشکل اقتصادى شهر به کسبه، مردم و ... امید بدهید و البته در برخوردهاى مردم خوشحالى از حضور شما موج مى زند.

 حضور شما در عرصه انتخابات چقدر جدى است؟ چرا که شما یک شانس بزرگ شهردارى تهران هستید؟

در ادامه الهام فخاری پرسید: شما یک کارافرین سیاسی هستید که در دوره هاى سخت امتحان خود را بخوبى پس دادید. برای گروه های ویژه و خاص مانند معلولان چه برنامه او دارید ؟

فخاری درباره برنامه مرعشی برای مقابله با رانت پرسید: براى برون سپارى پروژه ها چه برنامه اى دارید که تبدیل به رانت نشود؟ چراکه در مدیریت فعلى شهرى شاهد رانت هستیم؟ کاربران توییتر از دستفروشان و ساماندهى آن ها سوال پرسیدند، چه برنامه اى برای حل این معضل دارید؟

رسولی گفت: برای هیات مدهبى، مساجد و نهادهایى از این قیبل که همواره توسط مردم اداره میشدند اما درسالهاى اخیر بخش زیادی از هزینه ها توسط شهرداری پرداخت می شد. صریح و صادق بودن هزینه دارد و حدس میزنم اگر بخواهیم به این موضوعات وارد شویم به ضد دین متهم میشویم. در عراق و سوریه هزینه هایی از جیب مردم پرداخت میشود و حق نداریم از جیب مردم ولو در مسائل مهم برون مرزى خرج کنیم. در مورد این موضوعات چه تمهیداتى اندیشیده اید؟

وی ادامه داد: در خصوص تعامل با نظامیان، تملک عرصه هاى شهرى و حوزه پیمانکارى  با چه سیاستى مى توان از تبدیل شدن این موضوعات به آسیب جلوگیرى کرد؟ ساختار متورم شهردارى از لحاظ نیروى انسانى و مالى را چه میکنید؟

میرلوحی به بدهی بالای شهرداری تهران اشاره کرد و  از برنامه مرعشی برای پرداخت این بدهی پرسید: شهردارى مدعى است ١١٣ هزار میلیارد در این مدت صرف تهران کرده است اما وضعیت این است که میبینید! ما با پدیده سودهاى موهوم ٣٠ درصدى بانکها مواجه هستیم. اگر اتکا به تراکم فروشى نباشد براى اداره تهران و پرداخت بدهى چه میکنید؟

شما جدى وارد این صحنه شده اید یا ما سرکاریم؟

علیخانی قبل از مطرح کردن سوالات خود به شوخی از مرعشی پرسید : شما شوخ طبع هستید حالا ما سرکار هستیم و جدی قصد حضور داریم مرعشی پاسخ داد : شما ما رو سرکار گذاشتید و ما رو دعوت کردید می خواهید به کس دیگری رای دهید

وی ادامه داد : شما شخص شجاعى هستید و شجاعت شما قابل ستایش است. ما به شهردار شجاع نیازداریم. امیدوارم حضورتان در این عرصه جدی باشد نحوه تعامل شما با شورا چگونه خواهد بود؟

نژاد بهرام گفت: آرا مشخص نیست و پس از استماع گزارش دکتر مهرعلیزاده راى گیرى خواهیم کرد. حوزه زنان در برنامه شما مغفول مانده است. در این خصوص چه راهبرد و برنامه اى دارید؟

امانی از برنامه مرعشی برای حضور زنان در مدیریت شهری پرسید و گفت: در کابینه روحانى خلف وعده شد و زنى ندیدیم اما در دولت محلى ایا میتوانید خلا را پر کنید و سهم مدیران زن در شهردارى چقدر است؟

برنامه هاى محیط زیستى شما را قوى ندیدم، می توانیم امیدوار باشیم که بهبود خواهد یافت؟

 

محسن مهر علیزاده وارد جلسه شورای شهر شد

محسن مهر علیزاده هم اکنون وارد جلسه شورای شهر تهران شد اما با تا پایان ارائه برنامه های حسین مرعشی باید منتظر بماند.

 

صدر اعظم نوری با انتقاد از برنامه ارائه شده مرعشی گفت: برخى ایده هاى شما در زمان فعلى کاربردى ندارد. به عنوان مثال در حوزه پارکینگ ایده شما در شهردارى تهران موفق نبوده است!  در مورد منابع انسانى شهردارى سالانه براى ٦٠ هزار پرسنل هفت هزار میلیارد حقوق میدهند شما چه برنامه اى در این خصوص دارید؟

علی عطا از برنامه مرعشی تقدیر کرد و گفت:  گزارش شما داراى نکات ارزشمندى بود و  در مورد ظرفیتهاى فرهنگى و میراثى تهران مطرح کردید و باتوجه به اینکه در سازمان میراث بودید به اعتقاد شما چگونه میشود با توسعه فضاى تاریخى و فرهنگى از این درامد پایدار استفاده کرد؟

 وی گفت: تهران بشدت اسیب پذیر است و تعداد زیادی ساختمان بلند مرتبه داریم که امکان دسترسى خودرو و اتش نشانی وجود ندارد،  شما در مدیریت شهری آتی چه برنامه ای در این خصوص دارید؟ در تهران ساختمانهای خالی زیادی وجود دارد که به دلیل سرمایه گذاری به آنها نگاه میشود در نتیجه رونق بازار مسکن به دلیل تخفیف هایی که شهرداری میدهد  درامدی برای شهرداری ندارد و شما چه میکنید؟

عطا در ادامه گفت: در تهران ساختمانهای خالی زیادی وجود دارد که به دلیل سرمایه گذاری به آنها نگاه میشود در نتیجه رونق بازار مسکن به دلیل تخفیف هایی که شهرداری میدهد  درامدی برای شهرداری ندارد و شما چه میکنید؟

آخرین جلسه انتخاب شهردار

در ادامه صحبت ها محسن هاشمی سوال خود از مرعشی را مطرح کرد.

وی گفت: دیروز از تسلط نجفی بر مطالب خوشحال بودیم اما امروز به تسلط شما به اکثر مطالب افتخارمیکنیم.

هاشمی ادامه داد: بودجه١٨ هزار میلیارد تومانی شهرداری برای سال٩٦ تصویب شده و ما وارث اجراى ان هستیم و از این میان هشت هزار میلیارد به حمل و نقل، ٥ هزار میلیارد به حقوق ودستمزد، ٢ هزار میلیارد به فرهنگی،  و ١٦٠٠ به خدمات اختصاص داده شده است. همه میدانیم درامد شهردارى در این ٥ ماه خوب نبوده است. و مدیریت مالی بسیار سخت خواهد بود. نظر شما در مورد ساختار شهرداری و... چیست و چه برنامه اى در این خصوص دارید؟

آخرین جلسه انتخاب شهردار

بلد نیستم، اما قول مى دهم اگر شهردارشوم یاد بگیرم

حسین مرعشی پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر را اینگونه آغاز کرد: اگر مطلبی را بیان نکردم، بلد نیستم، اما قول مى دهم اگر شهردارشوم یاد بگیرم

مرعشی، نامزد انتخابات شهردار در پاسخ به سوالات منتخبین پنجمین دوره شورای شهر تهران گفت: باید با منشا آلودگی مقابله کرد. اتوبان های دو طبقه نیاز به مطالعه دارد و نفی یا اثبات آن باید با مطالعه صورت گیرد.

وی افزود: تهران دارای رویکردی دوگانه است به گونه ای که اگر آن را وسعت دهیم مهاجر پذیری را زیاد کرده و موجب خالی شدن روستاها می شود و از طرفی اگر توسعه نیابد مشکلات خود را دارد و باید به این سوال بسیار پیچیده پاسخ داده شود.

از ماموریت اوین سر افراز بیرون آمدیم

مرعشی گفت: من سیاست را رکن مهم ایران می دانم. معتقدم مجموعه اصلاح طلبان به دلیل انتخاب سیاست های درست گذشته سر افرازند. این افتخار را داشتیم که تندروى نداشتیم و نتوانستند مارا از مردم و نظام جدا کنند. ما در همه دوره ها زا ابتدای انقلاب، دفاع مقدس، دوره سازندگی و دوره اصلاحات بودیم. در دوره عزلت هم ما سر افراز بودیم.. به ما ماموریت اوین هم دادند ولی ما سر افراز از این امتحان بیرون آمدیم.

مرعشی ادامه داد: ساختار شهرداری متورم است و خیلی سخت است که کسی را بیکار کنیم و از طرفی نباید هزینه غیر منطقی داشته باشیم.

مهاجرت معضل بزرگ شهر تهران

وی افزود: مرعشی مهمترین چالش تهران این است که دچار دوگانگی میشود اگر تهران را درست کنید شاهد جذب مهاجرین میشوید.

٣٥ درصد جمعیت در هفت کلانشهر است و ده درصد آن در تهران!

مرعشی گران شدن هزینه زندگی در تهران را روش موثری برای کاهش مهاجرت به این کلان شهر دانست و گفت:  هر ده سال سهم جمعیت تهران از کشور دو درصد افزایش می یابد! و این موجب تخلیه سایر نقاط میشود! زندگی در تهران باید گران شود و یکی از سیاستهای روشن این است ولى اگر به مردم بگویید که این یک سیاست اجرایی است، نمیپذیرند و مى گویند هنوز نرسیده میخواهند  هزینه های زندگى را افزایش دهند، اما چاره چیست؟

بری دریافت برنامه حسین مرعشی برای شهرداری تهران اینجا کلیک کنید.

 

آخرین جلسه انتخاب شهردار

به نجفی رای می‌دهم

حسین مرعشی نامزد شهرداری تهران پس از پایان ارائه برنامه هایش به خبرنگاران گفت :رای من محمد علی نجفی است.

 

زمزمه‌های به تعویق افتادن جلسه رای گیری انتخاب شهردار

با توجه به انصراف  تعدادی از نامزد ها برخی از اعضا می‌گویند می‌خواهیم تعیین شهردار به تعویق افتد.

حسین خلیل آبادی در این باره گفت: شاید امروز شهردار انتخاب نشود.

 

25

مهرعیلزاده وارد صحن شد

محسن مهرعلیزاده برای ارائه برنامه های خود به منتخبین شورای شهر پنجم تهران وارد صحن شد. در بین نامزدهای شهرداری تهران، مهرعلیزاده بیشتری تعداد همراه را با خود به شورا آورده است. افرادی با کت و شلوارهای یک رنگ که در وقت استراحت اعضا با منتخبین شورا در حال صحبت بودند.

19

حتی یک جمله از برنامه ام کپی از جایی نیست/ برنامه ام حاصل تفکر است

مهرعلیزاده در توضیح نحوه  تدوین برنامه خود برای شهرداری گفت: در 6 ماه اخیر 156 نفر از اساتید و متخصصان که اغلب جوان بودند من را در تدوین برنامه یاری کردند.

وی گفت: از سال 92 شروع به نوشتن این برنامه کردم. در سال 92 نیز من به پیشنهاد دوستان قرار بود برای شهرداری تهران کاندید شوم اما به توصیه آیت‌الله هاشمی برای حمایت از محسن هاشمی انصراف دادم که با اختلاف یک رای از رفتن به شهرداری تهران بازماند.

شناسایی 207 مورد چالش در شهر تهران

نجفی چالش شهر تهران، چالش شورای شهر، چالش شهرداری و چالش شهروندان را به عنوان چالش‌های چهارگانه شهرداری تهران نام برد و افزود 207 مورد چالش را در تهران شناسایی کرده‌ایم.

تهران باید شهری شایسته نام پایتخت تمدن ایرانی باشد. همه تراز‌های تمدن جهانی را باید داشته باشیم در کنار حفظ موازین فرهنگ و تمدن خودمان. گفتمان ما مدیریت کارآمد و قانون گرایی و تلاش در مسیر نظام، از طریق مشارکت‌های اجتماعی است.

مهرعلیزاده درباره کیفیت پایین زندگی در تهران گفت: تهران از نظر کیفیت زندگی در بین ۲۰۰ شهر بزرگ در رتبه  ۱۷۶ قرار دارد.  حد مقاومتی در برابر زلزله از شش ریشتر به ۴ ریشتر کاهش پیدا کرده  است. تهران رکوردار فرونشست زمین است. روزانه ۳۰ نفر براثر آلودگی هوا می‌میرند. هر نفر روزانه ۵۰ دقیق در ترافیک می‌ماند.

در ادامه مهرعلیزاده آمارهایی از آسیب های اجتماعی ارائه داد و از لزوم ساماندهی به آنها سخن گفت:

متکدیان و بی خانمان ها 15هزار نفرند

معتادان متجاهر 28هزار نفر

نرخ خشونت خیابانی 451هزار نفر

طلاق از هر 2.8ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق

کودک آزاری 2600مورد

خودکشی از هر صد هزار نفر 108نفر اقدام به خودکشی کردند

حاشیه نشینی 1200000نفر

تهران شهر فرصت ها است

مهر علیزاده از تهران به عنوان شهر فرصت ها نام برد و گفت: امکانات سرمایه گذاری در تهران بسیار  زیاد است. بسیاری از پس اندازها در تهران صورت می گیرد و بخش اعظمی از تولیدات ناخالصی کشور و صادرات در تهران صورت می گیرد.

وی ادامه داد: فرصت های سرمایه پذیری در تهران نسبت به سایر شهرهای کشور بسیار بالا است چرا برخی دلایل مجرای ورودی گردشگران و سرمایه گذاران خارجی به این کشور در حال حاضر از تهران است.

به گفته مهرعلیزاده توسعه اشتغال از وظایف شهردای ست با توجه به این که از بعد علمی و فناوری تهران مرکز بزرگترین دانشگاه ها و تولید نخبه ها است باید از این ظرفیت استفاده شود.

26

حضور زنان در مناصب مدیریتی شهرداری ضروری است

مهرعلیزاده در باره لزوم استفاده از توانایی های زنان در شهردار گفت: اگر زنان را در شهرداری نادیده بگیریم روی 50 درصد نیرو و توان انسانی این شهر چشم بسته ایم. برخی کارها فقط از عهده زنان بر می آید.

مهرعلیزاده درباره انتخابات شورای شهر تهران گفت: مردم به تفکر تازه ای رای دادند. در دو بخش چالش ها و فرصت‌ها باید بررسی کنیم. ساختار سازمانی سنگین یکی از مشکلات شهرداری است. در جابه جایی مدیرها، مردم به تفکر تازه ای رای دادند. این یک مطلب مستقل است و نیازمند مدیران پاکدست است. اما این به آن معنا نیست در ساختار نیروی انسانی شهرداری ولوله‌ای راه بیفتد.

وی گفت با چالش‌های اجتماعی بسیاری مواجهیم: 15 هزار بی خانمان در تهران هستند که 700 نفر آنها زنان هستند. تهران 50هزار زن سرپرست خانوار دارد. نرخ خشونت خیابانی در تهران 450 نفر در روز است. در تهران در سال گذشته، 2600 مورد کودک آزاری گزارش شد. از هر صدهزار نفر، 108 نفر اقدام به خودکشی می‌کنند.

آخرین جلسه انتخاب شهردار 2

 چالش های ساختاری شهرداری تهران

مهر علیزاده از عدم شفافیت مالی مناطق و سازمان‌ها، ساختار سازمانی سنگین، بالا بودن هزینه های جاری،  اداره گران شهر به عنوان چالش های ساختاری شهرداری تهران نام برد.

وی ادامه داد: بحث استارت آپ ها می تواند در دستور کار قرار گیرد. از ظرافت دید بانوان می توان در مبلمان های شهری استفاده کرد. 60 هزار نفر پرسنل برای اداره شهری 10 میلیون نفری اصلا زیاد نیست بلکه باید بهره وری آنها را بالا برد  فروشندگان بازار سیاه هولوگرام های سیار در رقابت با شهردارن مناطق ارزان تر شهر را پیش فروش کرده است.

من مدیر پول درآر و پول سازم

وی درباره بدهی شهرداری گفت: دولت نزدیک به 14،15هزار میلیارد تومان بدهکار است نمی‌تواند بدهی 60هزار میلیاردی شهرداری را پرداخت کند. روش سکوک،اوراق مشارکت، دادن طرح ها به بخش های خصوصی از راه های ایجاد درآمد پایدار است.

وی گفت: استفاده از خودروی شخصی قرار بود به 31 درصد برسد که امروز به 50درصد رسیده است. بر اساس آمار سامانه 137، در بهار 96، 404هزار پیام از مردم دریافت شده که بیشترین درخواست ها مربوط به رفع آلودگی صوتی است. 43 هزار پیام صرفا با این موضوع ضبط شده است. پایش رضایتمندی از خدمات شهرداری قرار بود هر شش ماه انجام شود که انجام نشده است.

محسن مهرعلیزاده، گزینه شهرداری تهران، برنامه یکصد روزه برای اداره پایتخت ارائه کرد. او گفت برنامه میان مدت و بلندمدت جداگانه ای نیز برای تهران در نظر دارد.این عهدی خواهد بود با بنده و شهروندان.

مهر علیزاده در باره اقدامات ویژه ای که برای مترو گفت: در حال حاضر خطوط برون شهری 95 کیلومتر، خطوط درون شهری 109 کیلومتر است. تلاش خواهیم کرد ناوگان مترو افزایش و  سرفاصله حرکت قطارها به دو دقیقه کاهش یابد.

وی در پایان گفت: تلاش برای ورود سرمایه گذار از کشورهای کانادا و چین و کره به صورت BOT از دغدغه های مهم شهرداری خواهد بود.

پایان ارائه برنامه محسن مهرعلیزاده، گزینه شهرداری تهران و آغاز پرسش اعضای منتخب شورای پنجم

در ادامه جلسه منتخبین شواری شهر پنجم سوالات خود را از محسن مهرعلیزاده پرسیدند

حجت نظری از مهرعلیزاده پرسید: راهکار شما براى بازنشستگان شهردارى چیست؟ پرداختن به موضوع حیات شبانه تهران که تاثیر مثبتی در گردشگرى هم دارد چه جایگاهی در برنامه شما دارد. حضور جوانان در شهرداری چگونه عملیاتى خواهد شد؟ مگس های سفید ریز در تهران آسایش مردم را به هم ریخته است، راهکار شما براى از بین بردن این معضل چیست؟

فخاری سوالات خود را با چگونگی مقابله مهرعلیزاده با فساد در شهرداری شروع کرد و پرسید: براى بحث نظارتى شهردارى چه تمهیداتی اندیشیده اید تا شهرداری از این فساد نجات یابد؟ چگونه از شرکت هاى دانش بنیان حمایت خواهد شد آیا تداخلى با سایر سازمان ها ندارد؟ برای برون سپارى چه برنامه ای دارید تا منجر به سفارشی شدن کارها و رانتی شدن نشود؟ برای ایمن سازی فضای مدنی چه برنامه ای دارید؟ چرا یارانه مسکن را جز برنامه هایتان آوردید؟

 نژاد بهرام  از برنامه آینده مهرعلیزاده سوال کرد و گفت: شما به مرد کاندیداها معروفید؛ آیا قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست  جمهورى ١٤٠٠ دارید؟

وی ادامه داد: در خصوص نقاط بی دفاع شهری چه برنامه ام دارید؟ قصد رویکرد انقباضى در خصوص سازمان هاى شهرداری ندارید؟

ناهید خداکرمی از برنامه مهرعلیزاده برای مشارکت زنان پرسید: بحث حضور زنان را مطرح کردید، آیا در دوران مدیریت خود در سایر نهادها معاون زن داشته اید؟ در مورد خیریه ها که مثل قارچ رشد داشته برنامه اى دارید؟

سوداى پاستور نداشته باشید

سیدحسن رسولی در خصوص برنامه های مهرعلیزاده درباره توصعه حمل و نقل عمومی پرسید: حمل و نقل عمومى با توجه به درآمد شرانه و پایین بودن قدرت خرید مردم بعید است اقتصاد شهری در حوزه حمل و نقل را به بخش خصوص واگذار کرد.

وی ادامه داد: در خصوص استخدام هاى بی رویه شهردارى چه راهکاری دارید؟ با توجه به تخصص شما در حوزه ورزش، در موردورزش و هماهنگى ها با سازمان ها چه خواهید کرد استدعا دارم قول بدهید که در صورت شهردار شدن سوداى پاستور نداشته باشید.

انتقاد صدراعظم نورى از مهرعلیزاه

صدراعظم نوری با انتقاد از برنامه مهرعلیزاد گفت: برنامه شما مجموعه ای از مقالات علمی و پژوهش ها را شامل می شد اما چندان یکپارچه و عملیاتى به نظر نمی رسید. در مورد محیط زیست به شاخص ها اشاره نشده است. برخی پیشنهادات در برنامه شما اصلا در حیطه وظایف شهردار نیست

مجید فرهانی  از مهرعلیزاده پرسید: شما به طرح سنجش عدالت در شهر تهران اشاره کردید، درحالی که  شهرداری فعلی مدعی است فاصله شمال و جنوب را کاهش داده است ، برنامه شماربرای این عدالت ناقص و فرمالیته چیست؟ نگاه و رویکرد شما نسبت به مدل توسعه شهرتهران که محصول آن بی عدالتی و ناپایداری شهر چیست؟ چه برنامه ای برای تخفیف و کاهش نابرابری در تهران دارید؟

وی ادامه داد: به جداول جرایم کمیسیون ماده١٠٠ اشاره کردید اساسا این مسئله ناشی از عدم نظارت شهرداری و مهندسان ناظر در مرحله ساخت و ساز است، در این حوزه برای کاهش رانت و فساد چه برنامه ای دارید؟

آخرین جلسه انتخاب شهردار 2

بهاره آورین پرسید، برخی موارد در برنامه شما متعارض است شاید هم چون اولویت بندی نشده است. اولویت بندى شما برای اجرای این برنامه چیست؟

علی عطا خطاب به مهرعلیزاده گفت: برنامه شما برای برج باغ‌هایی که یکی از نقاط ضعف مصوبات شورای دوم بود چیست؟

انتقاد حسن خلیل آبادی از مهرعلیزاد

حسن خلیل آبادی از برنامه ارائه شده توسط مهرعلیزاده انتقاد کرد و گفت: برنامه های شما بیشتر فانتزی است.

آخرین جلسه انتخاب شهردار 2

در ادامه جلسه مهرعلیزاده به سوالات اعضای شورا پاسخ داد

پاسخ محسن مهرعلیزاده، گزینه شهرداری تهران به پرسش های اعضای منتخب شورای پنجم:

وی در مورد نحوه مشارکت زنان در شهرداری گفت: بهترین تضمین برای استفاده از حضور زنان در فعالیت های اجتماعی و شهرداری تهران، عملکرد گذشته من در نهادها و سازمان هایی است که در آنها خدمت کرده ام.

مهرعلیزاده از لزوم اعتماد به جوانان سخن گفت و ادامه داد: در مورد جوانان نباید درصد تعیین کنیم. کسانی که این مدت مرا همراهی کردند جوانان هستند. من خودم محصول اعتماد به جوانان در نظام جمهوری اسلامی ایران هستم. وقتی به جوان ها اعتماد کنیم کار خوب پیش خواهد رفت. منتی هم نیست. اجازه دهید سهمیه درصدی برای جوانان نگذاریم. همراهان من جوانانی هستند که در تدوین برنامه به من کمک شایانی کردند. من به همراهی با جوانان افتخاری می کنم. وقتی به جوان ها اعتماد کنیم کار خوب پیش خواهد رفت. منتی هم نیست.

وی افزود: در یک زمان بندی مشخص، بازنشستگان باید کار را به جوانان بسپارند. البته کانون بازنشستگان هم هست که از آنها حمایت می کند.

مهرعلیزاده در باره لزوم پاسخگو بودن شهردار و شهرداری گفت: شهرداری مکلف است تا پاسخگو باشد. پیشنهاد می دهم که شورای شهر یک حسابرسی داخلی ایجاد کند و شهرداری هم مکلف به پاسخگویی است. شهردار موظف است بر اساس آنچه شورا مصوب میکند، عمل کند و حسابرسی داخلی باید وجود داشته باشد. شورا باید حسابرسی داخلی داشته باشد یعنی هروقت خواستن گزارش مالی شهردار را بررسی کنند. مدیر اگر از کنترل خارج شود دچار خطا خواهد شد. شورا از شهرداری به طور شفاف، گزارش مالی بخواهد.

وی گفت: برون سپاری با شرایط تعریف شده باشد کار به صورت مطلوب پیش می رود. بر اساس تعاریف صحیح برون سپاری اقدام شود، رانت ایجاد نمی شود. بنده هرجایی پست داشتم برون سپاری کردم. ممکن است در برون سپاری دچار رانت شویم اما در سیستم مدیریتی ام شرایط تعریف شده ای وجود دارد.

مهرعلیزاده گفت: از نظر نشاط اجتماعی باید در خصوص حیات شبانه توسعه داشته باشیم. مردم همانگونه که از روز استفاده میکنند باید از شب هم استفاده کنند. امکانات شهرداری دو برابر تربیت بدنی در حوزه همگانی است و در جهت توسعه ورزش فعالیت جدی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مقابله با مبارزه با حیوانات موذی تهران در برنامه قرار دارد. در خصوص پشه های سفید مطالعاتی داشتیم که در برنامه به صورت ریز نیاورده ایم.

وی درباره لزوم توجه به حاشینه نشینی گفت: فقر باعث شده افراد از داخل شهر به حاشیه شهر رفته اند.  در خصوص عدالت اجتماعی بسیار مطالعه کردیم . بیش از ٧٠ درصد حاشیه نشین ها زیر بار فشار فقر قرار دارند. برخی افراد از شهرستان می آیند و در یک مکان اسباب میریزند و دیوار میکشند.  فرد مشمول ماده صد میشود و شهرداران منطقه از جریمه گرفتن بدشان نمی آید. با این قضیه مقابله خواهیم کرد.

وی درباره ساماندهی دستفروشی در تهران گفت: ما نمی توانیم دستفروش را به بهانه دستفروشی محدود کنیم. دستفروشان را محکوم نمی کنیم اما ساماندهی می شوند. در مناطق جمعه بازار و شنبه بازار باید وجود داشته باشد.

مهر علیزاده لزوم توجه به مسائل فرهنگی شهرنشینی را مطرح کرد و گفت:  ما باید به محلات و فرهنگ محلات توجه بیشتر کنیم. درمحلاتی که شهروندان از نواحی مختلف کشور وجود دارند، سنت ها را احیاء کنیم مشکل حل می شود. عمده توجه ما به سیمان و آهن و کالبد شهر بوده است. پیشنهاد میدهیم همانند لندن و انگلستان، افراد آسیب دیده جامعه جمع می شوند، امکانات میدهند اما مدیریتشان بر عهده سازمان های مردم نهاد است.

١٠٠ تا جوان جمع میشوند یک استارتاپی را شروع میکنند باید از آن ها حمایت کرد.

من نمیگویم ٦٠هزار نیروی شهرداری خوب است می گویم با توجه به وسعت شهر این تعداد نیرو لازم است.

با کسی عهد اخوت نبسته ام

مهرعلیزاده گفت: من افتخار می کنم به دولتی رای داده ام که شعارهای اصلاح طلبی داشته است و افتخار می کنم با شورایی که از فهرست امید هستند کار کنم. با توجه به سابقه اجرایی ام، قدرت تعامل با سایر ارگان ها را دارم. در دولت اصلاحات، در رابطه میان دولت و آستان قدس اثرگذار بودم. من یک اصلاح طلب مستقلم. جزو هیچ دسته و گروه نیستم. مدیر برنامه محوری هستم و عملیاتی کار کردم.

مهرعلیزاده، نامزد انتخابات شهردار تهران گفت: من راه پاستور رو از بهشت نمی بینم بلکه می خواهم از بهشت به بهشت بروم.

سالاری خب از بهشت برید پاستور، دوباره از پاستور برید بهشت.

مهرعلیزاده: نه واقعا وقتم را برای پاستور نخواهم گذاشت.

 

انتخاب گزینه نهایی شهرداری تهران؛ ساعت 14امروز / 3گزینه برای رای گیری وجود دارند

مرتضی الویری رییس سنی و موقت شورای شهر پنجم در حاشیه جلسه استماع گزارش دو تن از کاندیداهای شهرداری تهران از انتخاب گزینه نهایی شهردار تهران در جلسه ساعت ۱۴ امروز شورای پنجم خبر داد.

در جلسه ساعت ۱۴ امروز اعضای منتخب شورای شهر پنجم، از میان سه گزینه محمد علی نجفی، الهه کولایی و محسن مهرعلیزاده رای‌گیری می‌شود و گزینه نهایی منتخبان شورای پنجم برای شهرداری تهران مشخص می‌شود.

امروز شهردار تهران انتخاب نمی‌شود، بلکه گزینه نهایی شهرداری تهران معرفی خواهد شد، با آغاز به کار رسمی و قانونی شورای شهر پنجم نامزد نهایی در صحن علنی مورد رای‌گیری قرار می‌گیرد.