۰ نفر

دستاوردهای سفر کاروان تدبیر و امید به دیار آفتاب

۳ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۵۸
کد خبر: 153829
 دستاوردهای سفر کاروان تدبیر و امید به دیار آفتاب

سی و دومین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به دیار آفتاب درحالی روز دوشنبه به پایان رسید که دستاورهای ارزشمندی برای استان مرکزی در بخش های مختلف به همراه داشت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز یکشنبه دوم آبان ماه پس از استقبال رسمی مسئولان استانی در فرودگاه اراک، در مسیر تعیین شده به ورزشگاه پنج مرداد اراک به احساسات گرم مردم پاسخ داد و در ادامه در جمع باشکوه استقبال کنندگان به سخنرانی پرداخت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان استان مرکزی و شرکت در نشست توسعه و سرمایه گذاری استان با حضور فعالان و نخبگان اقتصادی استان مرکزی، از جمله برنامه های روز اول سفر دکتر روحانی به دیار آفتاب بود.

رئیس جمهوری در جمع مردم در ورزشگاه پنجم مرداد اراک گفت: پیروزی برجام تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود:برجام پیروزی و نتیجه مقاومت 10 ساله و 12 ساله ملت ایران در برابر تحریم های ظالمانه است.

وی بیان کرد: باید از فضای بعد از برجام همه استفاده کنند، سفرهای خارجی بعد از برجام برای رونق اقتصادی کشور است، برای آن است که در آسیا، اروپا، آمریکای لاتین و سراسر جهان بتوان رونق تجاری، سرمایه گذاری خارجی در ایران ایجاد شود.

رئیس جمهوری همچنین در این سفر از شرکت تولیدی، صنعتی واگن پارس اراک بازدید کرد و از نزدیک با توانمندی و مشکلات بزرگترین صنعت ریلی کشور آشنا شد.

دکتر روحانی در این بازدید گفت: سیاست های دولت یازدهم بر مبنای توسعه شبکه ریلی کشور به عنوان حمل و نقل مطمئن و ارزان است.

وی افزود: در برنامه های دولت،6 استان کشور به راه آهن سراسری متصل می شود.

وی گفت: برنامه گسترده ای برای پیوند راه آهن کشور به شبکه ریلی دنیا در دست اقدام است.

رئیس جمهوری همچنین در نشست توسعه و سرمایه گذاری استان مرکزی گفت: دنیایِ امروزِ اقتصاد مرز نمی شناسد و همانند علم، هنر و اطلاعات است که مرزی ندارد.

دکتر روحانی در این نشست که در سالن پیامبر اعظم اراک برگزار شد،بیان کرد: دولت به دنبال مشورت گیری از صاحب نظران بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری، ورود فناوری و اشتغال است که همگی برای ما در این مقطع بسیار مهم است.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه ها ایجاد فضای مناسب برای محیط کسب کار با توجه به فضای داخلی و در بخش دیگر فضای تعامل در سطح جهان هم چنین تعامل دولت با بخش خصوصی و بخش خصوصی و دولتی با کارآفرینان خارجی است.

رئیس جمهوری در نشست با نخبگان، ایثارگران و علمای استان مرکزی در اراک نیز گفت: امیرکبیر راه برای ورود فناوری و علم نوین به ایران هموار کرد و نرمش صحیحی را به وجود آورد که مستقل بمانیم و از پیشرفت ها و علوم دنیا نیز به خوبی بهره مند شویم.

دکتر حسن روحانی بیان کرد: امام راحل به ما آموخت که چگونه باید برای یک تحول بزرگ با یک اراده آهنین در سطح جامعه اقدام کرد و کاری که بنیانگذار انقلاب شروع کرد را کسی باور نداشت.

وی ادامه داد: حتی یاران نزدیک و شاگردان بنام امام خمینی (ره)، اندیشمندان، فرهیختگان و علما، تغییر یک نظام در این کشور را باور نداشتند.

در دومین روز از سفر کاروان تدبیر و امید نیز مردم خمین رئیس جمهوری را در میان استقبال گرم خود به آغوش کشیدند و پس از آن اعضای کابینه یازدهم ،از بیت تاریخی امام راحل بازدید کرده و در نشست شورای اداری استان مرکزی حاضر شدند .

رئیس جمهوری در دیدار با مردم خمین در ورزشگاه شهید مطهری گفت:روابط تجاری با دنیا رو به رونق است.

دکتر روحانی اضافه کرد:کارخانه ها یکی پس از دیگری از رکود خارج می شوند و تورم 40 درصد را به 15 درصد رساندیم.

رئیس جمهور گفت: 12 هزار و 500 واحد صنعتی کوچک و متوسط تسهیلات دریافت کردند که این یعنی حرکت به سمت رونق اقتصادی آغاز شده است.

آقای روحانی در نشست شورای اداری استان مرکزی در خمین نیز گفت:ماهیت زندگی امام خمینی (ره) اعتدال گرایی و پرهیز از افراط بود.

وی افزود: امام خمینی(ره ) همواره راه معتدلی را انتخاب کرده بود و در سراسر زندگی امام اعتدال وجود داشت و هیچ زمانی به سمت افراط یا تفریط حرکت نکرد.

وی ادامه داد: زمانی در کشور سر و صدا شد در خرمشهر هم پیروز شده بودیم، روحیه خوب بود، اسرائیل هم به جنوب لبنان حمله کرده بود، مسابقه ای بین ارتش و سپاه برای ارسال نیرو به جنوب لبنان ایجاد شد، شاید ظاهر خیلی خوبی بود و کسی هم جرات مخالفت نمی کرد اما امام تدبیر کرد که قدس خوب است اما راه قدس از کربلا می گذرد.

دکتر روحانی افزود: امام فرمود باید اول متجاوز را به سر جای خود بنشانید و این کار در مسیر اعتدال بود که امام خمینی (ره) انتخاب کرد و در همه کارها، او بر مبنای مصالح جامعه حرکت می کرد.

رئیس جمهوری پس از ورود به خمین و دیدار با مردم در مجموعه ورزشی شهید مطهری، برای ادای احترام به مقام شامخ امام خمینی (ره) و تجدید بیعت با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از بیت تاریخی رهبر فقید انقلاب اسلامی دیدن کرد.

*هدفگذاری دولت برای ارایه تسهیلات 160 هزار میلیارد ریالی به واحدهای صنعتی

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در جریان نشست خبری با اصحاب رسانه استان مرکزی در بیت تاریخی امام خمینی (ره) گفت: برنامه دولت برای پیشرفت اقتصادی کشور، ارائه تسهیلات تا سقف 160 هزار میلیارد ریال به بنگاه ها و مجموعه های اقتصادی و صنعتی تا پایان سال جاری است.

وی افزود: امسال تاکنون 100 هزار میلیارد ریال تسهیلات در اختیار واحد و بنگاه های اقتصادی و صنعتی قرار گرفته است.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: امسال، حمایت از 7 هزار و 500 بنگاه صنعتی و اقتصادی در برنامه پیش بینی شده بود اما با هماهنگی و انسجام لازم، تاکنون به 12 هزار و 500 واحد کوچک و متوسط تسهیلات اعطا شده است.

در سی و دومین سفر کاروان تدبیر و امید شماری از معاونان رئیس جمهوری، وزرا و مدیران ارشد رئیس جمهوری را در این سفر همراهی کردند.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، حجت الاسلام مجید انصاری معاون حقوق رئیس جمهوری،حجت الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمدرضا نعمت زاده وزیرنفت، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، حسن قاضی زاده وزیر بهداشت، حمیدرضا چیت چیان وزیر نیرو، مسعود سلطانی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، انصاری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اموری و اداری و استخدامی، و شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده از جمله اعضای کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی بودند.

نهاوندیان: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو گسترش ادبیات هم افزایی است

رئیس دفتر ریاست جمهوری گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو گسترش ادبیات هم افزایی، امید، همگرایی برون بخشی برای رشد پایدار است.

محمد نهاوندیان در نشست سرمایه گذاری و توسعه استان مرکزی در محل استانداری مرکزی در اراک افزود:اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب حرکت آحاد جامعه به سمت و سویی از اقتصاد با این شرط که هر روز از درجه آسیب پذیری آن کاسته شود.

وی بیان کرد: اقتصاد کشور ما تنها زمانی سر و سامان می گیرد که تار و پود همه بخش ها از قبیل خصوصی، دولتی و اقشار مختلف مردم به هم تنیده شود و هر دستگاهی نه تنها به دنبال موفقیت دستگاه خود باشد بلکه به دنبال حمایت و پشتیبانی در همه بخش های کشور باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در جریان بازدید از تاسیسات آب سنگین خنداب در این سفر با اشاره به پیشرفت ها در تولید و کیفیت آب سنگین خنداب به ویژه پس از توافق هسته ای و اجرای برجام گفت:با تایید بین المللی، کیفیت درجه خلوص از 99/75 به 99/95 درصد و رتبه جمهوری اسلامی ایران به ردیف دوم جهان ارتقا یافته است.

محمد نهاوندیان روز دوشنبه با بیان اینکه این مساله دستاورد بزرگ علمی و فناوری است، افزود: حضور در بازار جهانی و عرضه و تقاضای محصولات هسته ای، ایران را به عنوان بازیگر غیرقابل انکار این محصول در جهان معرفی کرده است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: دهها تن از این محصول به بازار بین المللی، از جمله آمریکا و روسیه صادر شده و در آینده نیز برخی کشورهای اروپایی به مشتریان اضافه خواهند شد.

نهاوندیان تاکید کرد: این به معنای پیروزی قطعی ایران برای حضور در اقتصاد جهانی در حوزه هسته ای است.

وی با یادآوری پیشرفت های قابل توجه در طراحی و توسعه رآکتور خنداب اراک ادامه داد: طراحی اولیه متخصصان ایرانی مورد تایید بین المللی قرار گرفته و سرعت پیشرفت ها بیش از پیش بینی ها بوده که این مهم، تحقق وعده رییس جمهوری با مردم است که هم سانتریفیوژها و هم چرخ اقتصاد باید بچرخند.

نهاوندیان با تاکید بر اراده برای برداشتن گام های بلندتر و مستحکم تر در صنعت هسته ای توضیح داد:این فعالیت ها، بین المللی و صلح آمیز است با کنار رفتن تحریم ها اقتصاد کشور نیز حرکت روبه جلو خواهد داشت.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: افزایش صادرات، کاهش اتکا به نفت و پیشبرد بخش های اقتصادی با فنآوری های نوین پیام روشنی برای صنعت هسته ای و اقتصاد ایران می دهد.

* اختصاص 9هزار و 120 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه استان مرکزی در سفر دولت

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت گفت: در سفر کاروان دولت تدبیر و امید به استان مرکزی 9 هزار و 120 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است که در قالب اجرای 51 طرح در بازه زمانی دو ساله، به تصویب رسید.

وی در نشست شورای اداری استان مرکزی که با حضور رئیس جمهوری در شهرستان خمین برگزار شد، افزود: در این سفر با تاکید آقای روحانی، اعتبار قابل توجهی برای توسعه و پیشرفت استان مرکزی اختصاص یافت که در مقایسه با بودجه های مصوب در سفرهای استانی، رشد مطلوبی دارد.

وی بیان کرد: اعتبار در نظر گرفته شده در این سفر باید در در زمان بندی های مشخص حداکثر تا دو سال آینده منجر به بهره برداری طرح ها شود و در این مسیر سازمان برنامه و بودجه موظف است 100 درصد اعتبار مصوب را تامین کند.

وی ادامه داد: همدلی و همراهی نمایندگان مجلس و مسئولان استان برای پیگیری روند اجرای طرح های عمرانی در تحقق این میزان اعتبار با اهمیت بود و اینجانب نیز در آینده نزدیک با سفر به استان مرکزی روند پیشرفت اجرای طرح ها را ارزیابی خواهم کرد.

* بهره برداری از 418 طرح با 424 میلیارد تومان اعتباردر استان مرکزی

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: 418 طرح تولید، صنعتی و اقتصادی با سرمایه گذاری 424 میلیارد تومان در استان مرکزی به بهره برداری رسید که 16 طرح آغاز عملیات اجرایی بوده است.

وی در شورای اداری استان مرکزی در خمین، افزود: یکی از سیاست های دولت ایجاد فرصت های شغلی زود بازدهاست که با دستور رئیس جمهوری برای فعالیت خود اشتغالی با نظارت کمیته امداد امام، 100 میلیارد تومان اعتبار برای 5000 نفر در استان مرکزی اختصاص داده شده است.

وی گفت: در بخش تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از 30 طرح در استان مرکزی در دست اجرا است و در بخش ارتباطات، فناوری و اطلاعات نیز برای توسعه زیر ساخت ها در یک سال اخیر 52 میلیارد تومان هزینه می شود.

وی اظهار کرد: تا پایان کار دولت تدبیر و امید 103 میلیارد تومان در بخش های مختلف دراستان مرکزی سرمایه گذاری می شود.

شریعتمداری گفت: 218 روستای استان مرکزی از اینترنت پرسرعت برخوردار هستند و تا پایان کار دولت نیز 207 روستا از اینترنت پرسرعت برخوردار خواهند شد.

* تصویب 912 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و افتتاح پروژه های حوزه عمرانی استان مرکزی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: در سفر دکتر روحانی رییس جمهور و هیات دولت به استان مرکزی 912 میلیارد تومان اعتبار در ارتباط با تکمیل و افتتاح پروژه های حوزه عمرانی استان مرکزی مصوب شد.

عزیز فیلی اظهار داشت: تکمیل کنار گذر اراک مهم ترین پروژه عمرانی در سطح استان است چرا که از 15 هزار کامیون تنها 700 دستگاه از کنار گذر برای عبور خود استفاده میکنند.

وی افزود: در خصوص آلودگی هوا و محیط زیست 65 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد.

معاون استاندار مرکزی در ارتباط با ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اراک ابراز داشت: تسهیلات دراز مدت با کارمزد بسیار کم برای خرید 80 دستگاه اتوبوس در اختیار شهرداری اراک خواهد گرفت.

فیلی تصریح کرد: 10 میلیارد تومان جهت اختصاص سهمیه آب، اجرای گونه های سازگار با منطقه، توسعه اقدامات بیولوژیکی و جنگل کاری در حوزه تالاب میقان مصوب شد.

وی به سفر پربار رئیس جمهور و هیات دولت با استان مرکزی اشاره کرد و گفت: 224 پروژه در بخش عمرانی و زیربنایی افتتاح و کلنگ زنی صورت گرفت که از این میان 212 پروژه با مبلغ 563 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

معاون استاندار مرکزی همچنین گفت: 13 پروژه در طی این سفر کلنگ زنی صورت گرفت که برای اجرا و تکمیل این 13 پروژه مبلغ 430 میلیارد تومان اعتبار مصوب گردید.

*بهره برداری از 10 طرح آموزشی در سفر دولت به استان مرکزی

با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش به صورت ویدئو کنفرانس در محل آموزشگاه شهیدان تقی زاده خمین آغاز شد.

این طرح ها شامل 10 مدرسه خیر ساز است که به صورت مشارکتی و مردمی با مجموع زیربنای 13240 مترمربع و اعتبار 127 هزار میلیون ریال در شهرستان های اراک، ساوه، خمین و خنداب در سفر کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی بهره برداری رسید.

دبستان 12 کلاسه حاج اکبری ناحیه یک، مجتمع آموزشی 24 کلاسه شهرک امین و نمازخانه شهید محمد جعفر قائمی با زیربنای 5537 متر مربع و اعتباری بالغ بر 50 میلیون ریال به صورت ویدئو کنفرانس در شهر اراک به بهره برداری رسید.

در شهرستان ساوه نیز سه طرح مشارکتی مردمی، شامل مدرسه راهنمایی 12 کلاسه عسکریان شهرک علوی، مدرسه 12 کلاسه مهمانشهر و دبیرستان 12 کلاسه عسکریان شهرک علوی با زیربنای 4093 متر مربع و اعتبار 44 میلیون ریال به بهره برداری رسید.

مدرسه استثنایی شهدای تقی زاده روستای خانقاه، دبستان 6 کلاسه ولایت روستای فوران، مدرسه 6 کلاسه روستای خانقاه در شهرستان خنداب نیز با مجموع زیربنای 2125 متر مربع و اعتبار 43 میلیون ریال و مدرسه مشارکتی 9 کلاسه شهدای تقی زاده شهرستان خمین نیز با زیربنای 1485 متر مربع و اعتبار 10 میلیون ریال به بهره برداری رسید.

* افتتاح دوهزارمیلیارد ریال طرح های حوزه نیرو درسفر دولت به استان مرکزی

دو هزار میلیارد ریال طرح های حوزه نیرو وبرق منطقه ای باختر، همزمان با سفر دولت به استان مرکزی در این منطقه بهره برداری شد.

طرح های انتقال برق خط 400 کیلوولت مهر - گتوند به عنوان طولانی ترین خط انتقال انرژی کشور در این ظرفیت، نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی اراک به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور، ایستگاه برق 20/63 کیلوولت آشتیان، ایستگاه و خط 20/63 کیلوولت GIS اراک و ایستگاه و خط 20/63 کیلوولت سیار شهباز به صورت همزمان با سفر کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی به بهره برداری رسید و همچنین عملیات اجرایی ایستگاه برق 400 کیلوولت شهرستان خمین نیز آغاز شد.

خط 400 کیلوولت مهر - گتوند به طول 322 کیلومتر با استفاده از 826 دکل از سد گتوند در استان خوزستان آغاز می شود و پس از عبور از استان لرستان در ایستگاه 400 کیلو ولت مهر شهرستان شازند در استان مرکزی به پایان می رسد که این مهم نقش موثری در پایداری شبکه انتقال برق کشور بر عهده دارد.

ایستگاه 20/63 کیلو ولت اراک 6 ،با فناوری GIS، بر اساس آخرین استاندارهای جهانی و با ظرفیت 80 مگا ولت آمپر در راستای تامین برق مطمئن شهر اراک ساخته شده که با توجه به واقع شدن در منطقه مسکونی خط 63 کیلو ولت تغذیه کننده آن به صورت کابل زیرزمینی به طول 5/1 کیلومتر اجرا شده است.

هدف از اجرای این طرح ها را ارایه بهتر و مناسب تر خدمات برق رسانی به مشترکان و افزایش پایداری و قابلیت اطمینان شبکه انتقال برق کشور در تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز متقاضیان در مناطق مختلف استان مرکزی عنوان شد.

*بهره برداری از 12 طرح صنعتی در سفر دولت به استان مرکزی

12 طرح تولیدی و صنعتی در جریان سی و دومین سفر استانی دولت، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به صورت ویدئو کنفراس در استان مرکزی به بهره برداری رسید.

این طرح ها با اعتباری بالغ بر 9708 میلیارد ریال در شهرستان های اراک، ساوه، دلیجان، محلات و خمین به بهره برداری رسید که با آغاز به کار این طرح ها 1077 فرصت شغلی مستقیم در استان مرکزی ایجاد شده است.

واحد صنعتی انرژی صنعت خاورمیانه شهر اراک با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال، شرکت زرین برگ پرشیا ساوه تولید کننده کاغذ تیشو با اعتباری بالغ بر 6113 میلیارد ریال، زر معدن اختران خمین، تولیدشمش طلا با اعتباری بالغ بر130 میلیارد ریال از جمله طرح هایی است که در سفر هیات دولت به استان مرکزی به بهره برداری رسید.

بهره برداری از شرکت ویستا اعتماد ایرانیان شهرستان خمین تولیدکننده ظروف آشپزخانه چینی با اعتبار بالغ بر 190 میلیارد ریال با ایجاد اشتغال برای 110 نفر، صنایع شیمیایی پتروتک اراک تولیدکننده مکمل خوراک طیور با اعتباری بالغ بر 470 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای 150 نفر در سفر دولت آغاز شد.

شرکت شیشه تابش جام اراک تولید کننده شیشه ضد گلوله با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال، شرکت زاگرس مس سازان ساوه تولید کننده شمش مس کاتدی با اعتباری بالغ بر 900 میلیارد ریال، شرکت آرارات دخان خاورمیانه ساوه تولیدکننده انواع تنباکو معطر معسل با اعتباری بالغ بر160 میلیارد ریال نیز در این آیین به بهره برداری رسید.

بهره برداری از شرکت رهاورد الیاف ترمه صدف دلیجان تولیدکننده الیاف پلی استر با اعتباری بالغ بر190 میلیارد ریال، شرکت الیاف پرسپولیس دلیجان تولیدکننده الیاف پلی استر با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال، سنگبری سنگستان محلات تولید و برش سنگ تراورتن با عتباری بالغ بر 715 میلیارد ریال و شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا ساوه تولیدکننده انواع کاشی و لوازم بهداشتی ساختمان با اعتباری بالغ بر 190 میلیارد ریال از دیگر طرح های صنعتی استان مرکزی بود با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در این استان به بهره برداری رسید.

*9هزارمیلیارد ریال برای طرح های مختلف استان مرکزی در نظر گرفته شد

معاون حقوقی رئیس جمهوری میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح های مختلف استان مرکزی را 9 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری در حاشیه بازدید از طرح های در حال تکمیل شهرستان خنداب استان مرکزی در جمع خبرنگاران، افزود: دولت یازدهم در آغاز فعالیت با حدود 10 هزار طرح بزرگ و متوسط نیمه تمام در سراسر کشور مواجه بود که تکمیل و بهره برداری آن هامنابع مالی حدود 400 هزار میلیارد تومان نیاز داشت.

به گفته معاون حقوقی رئیس جمهوری، این میزان اعتبار، برابر با اعتبار عمرانی حدود 15 تا 20 سال کشور بود.

*بهره برداری از مجتمع دامداری 30 هزار راسی خمین

این مجتمع دامداری پرورش گوسفند داشتی توسط بخش خصوصی با سرمایه گذاری 200 میلیارد ریال راه اندازی شده است.

این مجتمع دامداری منحصر به فرد پرواربندی گوسفند 30 هزار راسی است که 15 هزار راس آن مولد است و سالانه 230 تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می کند.

مجتمع دامداری کشت و صنعت گل ریحان به عنوان مرکزی برای پشتیبانی همه دامداری های مرکزی و حتی استان های مجاور محسوب می شود که نهاده های دامی نظیر دارو و خوراک را هم تامین می کنند.

با بهره برداری از این مجتمع برای 200 نفر فرصت اشتغال مستقیم و 500 نفر غیر مستقیم فراهم شده است.

*افتتاح 35 طرح عمرانی و اقتصادی استان مرکزی به صورت ویدئوکنفرانس

باحضور رئیس جمهوری در سی و دومین سفر استانی دولت 35 طرح عمرانی و اقتصادی استان مرکزی در نشست سرمایه گذاری و توسعه این استان به صورت ویدئوکنفرانس به بهره برداری رسید.

برای این طرح ها در مجموع 26 هزار و 910 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

آغازعملیات اجرایی مجتمع گلخانه ای صیفی جات و گل، افتتاح طرح سیستم های نوین آبیاری، طرح خوراک دام و طیور وآبزیان و همچنین پرورش گوسفند داشتی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در این سفر است.

از برنامه های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز می توان به افتتاح طرح تولید مخازن تحت فشار و CNG، تولید کاغذ تیشو، شمش طلا، ظروف چینی آشپزخانه، شیشه های ضد گلوله، مس کاتدی،تولید کاشی و لوازم بهداشتی و ساختمانی و همچنین آغاز عملیات اجرایی طرح تولید ملات خشک منبسط شونده، پالایشگاه پلاسما خون، طرح نفت و گاز محمدیان و شهرک صنعتی پایین دستی پتروشیمی اشاره کرد.

در بخش نیرو نیز افتتاح خط 400 کیلو ولت مهر-گتوند، پست 63.20 GIS اراک6 و خط تغذیه، پست 63.20 آشتیان و خط تغذیه، افتتاح پست 63.20 سیار شهباز و خط تغذیه، طرح افزایش ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب و همچنین آغاز عملیات اجرایی پست 400.63 کیلو وات برای توسعه استان به بهره برداری رسید.

طرح زیرگذر میدان امام حسن(ع) و طرح مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی ثنا در بخش شهری افتتاح شد.

*بهره برداری پنج طرح گردشگری، بهداشتی و اقتصادی درشهرستان تفرش

پنج طرح گردشگری شهرستان تفرش در جریان سی و دومین سفر کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به بهره برداری رسید.

طرح ها شامل ساختمان اداری امور منابع آب، رونمایی از گنبد امامزاده محمد، فاز 2 تصفیه خانه، موزه میرشکرایی و ساماندهی اطراف مقبره پروفسور حسابی است.

آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید پوشاک نقش بافت آرمیکا نیز از دیگر طرح هایی است که در این سفر با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد.

ساختمان اداری امور منابع آب شهرستان تفرش از سال سال 1387 با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و 500 میلیون ریال از محل منابع جاری آغاز شده بود که در این سفر به بهره برداری رسید.

رونمایی از گنبد امامزاده محمد نیز از دیگر طرح هایی بود که در این سفر توسط آقای سلطانی فر به عنوان نماینده عالی دولت انجام شد.

هزینه اجرای این طرح فرهنگی یک میلیارد و 500 میلیون ریال بوده است.

افتتاح فاز 2 تصفیه خانه تفرش نیز از دیگر طرح های این سفر است که با اعتبار 130 میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب آماده سازی شده است است.

این تصفیه خانه برای افق 20 ساله طراحی شده و به شیوه لجن فعال با حذف ازت طراحی شده است.

بهره برداری از موزه میرشکرایی شهرستان تفرش نیز از دیگر طرح های این سفر است.

این ساختمان در زمینی به وسعت 540 متر مربع و در زیربنای 200 متر مربع ایجاد شده و برای بهره برداری از آن سه میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

طرح ساماندهی اطراف مقبره پروفسور حسابی نیز از سال 1394 در برنامه مسئولان شهرستان تفرش قرار گرفته است.

پیش بینی شده این پروژه با طراحی محوطه و حذف کاربری های مزاحم فضایی در زمینی به وسعت 11 هزار متر مربع اجرا شود و مقرر شده است که پس از آزاد سازی خصوصی اطراف مقبره، اجرای این طرح به مزایده گذاشته شود.

کارخانه تولید پوشاک نقش بافت آرمیکا که امروز عملیات اجرایی آن توسط معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آغاز شد، با سرمایه گذاری شخصی در بخش توسعه ناحیه صنعتی تفرش در زمینی به مساحت 25 هکتار انجام می شود.

برآورد اعتبار مورد نیاز برای این واحد 2 هزار و 800 میلیارد ریال است و در فضای 10 هزار هکتاری کارگاه های تولیدی آن، سالن های تولید پوشاک و مراحل بعد بافندگی پارچه، ریسندگی و رنگرزی لیجاد می شود.

بهره برداری از سه مجتمع گردشگری فدک گیتی، هتل پیام و مجتمع گردشگری هفت آسمان اراک نیز از دیگر برنامه هایی بود که با حضور آقای سلطانی فر انجام شد.

*آغاز عملیات اجرایی مرکز نگهداری سالمندان اراک با حضور معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده

عملیات اجرایی مرکز نگهداری سالمندان اراک با حضور شهین دخت ملاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری انجام شد.

عملیات ساخت این مرکز در زمینی به وسعت 1400 متر مربع در کوی گردو اراک با زیربنای 1500 متر انجام می شود.

ساخت و تجهیز این مرکز در سه طبقه با امکانات توانبخشی، رفاهی و درمانی بیش از 100 میلیارد ریال هزینه دارد و انتظار است اجرای به موقع و موفق این طرح در سفر کاروان تدبیر و امید مورد حمایت قرار گیرد.

دولتمردان تدبیر و امید از اولین سفر استانی خود در 24 دی ماه سال 92 تاکنون به استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، گلستان، خراسان جنوبی، بوشهر، اصفهان، قم، گیلان، فارس، آذربایجان شرقی، شهرستان های استان تهران (شهریار، ملارد و قدس، اسلامشهر، ری، رباط کریم و بهارستان) خراسان شمالی، کردستان، همدان، مازندران، یزد، سمنان، کرمان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد و قزوین سفر کرده اند.