۰ نفر

توسعه گردشگری از حرف تا عمل

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۷
کد خبر: 291986
توسعه گردشگری از حرف تا عمل

توسعه گردشگری علاوه بر تغییر رویکرد و تدوین راهبرد و برنامه علمیاتی، نیازمند وجود یک اراده جدی و مجموعه اقدامات منسجم و فوری مدیریتی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، گردشگری از جمله صنایعی در جهان است که برنامه های توسعه ای آن با سیاستگذاری های کلان، زیرساخت ها و زیربناهای استراتژیک، منابع و جاذبه ها، فرهنگ عمومی و گردشگرپذیری جوامع و همچنین تبلیغات و معرفی گسترده و هدفمند، به طور مستقیم و غیرمستقیم وابستگی و پیوستگی دارد.

مفهوم توسعه صرفا تدوین یک سری اهداف نوشته شده بر روی کاغذ نیست، بلکه توسعه چهارچوبی است که علاوه بر شناسایی قوت ها و فرصت ها، برای مواجهه با چالش ها و تهدیدها برنامه ارائه کند.

برنامه جامع توسعه در حوزه گردشگری به هیچ وجه اهداف دور دست و تخیلی را شامل نمی شود و علاوه بر آن که تفکر توسعه گرا، جامعه ای آموزش یافته و مترقی که به توسعه و پیشرفت تمایل دارد را می طلبد، نیازمند مدیران معتقد به مفهوم توسعه نیز می باشد که اگر در تحقق آن، از حرف تا عمل فاصله ای هم وجود داشته باشد، آن فاصله را منطقی و کم هزینه، کوتاه کنند.

در وهله نخست ورود ارز و جذب سرمایه خارجی، ایجاد فرصت اشتغال و توزیع عادلانه درآمدها، افزایش ثروت در جامعه میزبان، تقویت و توسعه زیرساخت ها در جوامع محلی میزبان، مهمترین منافع اقتصادی ناشی از توسعه صنعت گردشگری است.

از طرفی توسعه گردشگری الزاما تمرکز بر جذب و افزایش تعداد بی شمار گردشگر نیست، چه بسا با افزایش تعداد گردشگران و عدم توجه به توسعه فرهنگی و اجتماعی در مقصد سفر، جریان معکوسی از پس زدگی توریست ایجاد شده و حتی آثار توسعه هیجانی این صنعت در زیست فرهنگی و اجتماعی و زیست امنیتی جوامع مقصد گردشگری به مراتب زیان بارتر و عموما می تواند پرهزینه تر و غیرقابل جبران باشد.

این که برنامه ریزان و مدیران توسعه گرا در حوزه گردشگری تا چه اندازه «از حرف تا عمل» بتوانند یک توسعه متوازن و پایدار را بنیان کرده و اجرا کنند، به «گردشگرپذیر بودن» و «رقابت پذیر بودن» مناطق هدف گردشگری نیز بستگی دارد.

هرچه اقتصاد جامعه میزبان قوی تر و فرهنگی عمومی آنها توسعه یافته تر باشد، میزان استقبال جهت سفر گردشگران به آن منطقه نیز بیشتر می شود.

از طرفی باید توجه داشت که ریشه تقاضا و افزایش سفر برای بازدید از یک مقصد گردشگری در خارج از آن منطقه صورت گیرد، یعنی توسعه و رشد اقتصادی جامعه میزبان و موفقیت توسعه گردشگری، تا حدودی هم به میزان رشد فعالیت های فرهنگی اقتصادی و تبلیغاتی در مبدأ و مناطق عزیمت مسافر چه داخلی و چه خارجی بستگی دارد و جامعه میزبان کنترل چندانی برآن نخواهد داشت.

**جزیره کیش؛ نماد توسعه گردشگری و دروازه ورود به ایران

مناطق و جاذبه هایی که مزیت «گردشگرپذیری» و «رقابت پذیری» در طراز و نمونه های منطقه ای و جهانی، در ایران نه تنها کم نیستند، بلکه این دسته از مناطق و جاذبه های کم نظیر و منحصر به فرد در مجموع در جغرافیای فرهنگی تاریخی کشور، بسیار وجود دارد.

جزیره کیش یکی از مناطقی است که می توان با توجه به جاذبه های طبیعی، ذاتی و تاریخی آن و البته زیرساخت ها و تاسیسات بنا شده ، از آن به عنوان یکی از مدل هایی  که در سه دهه اخیر مسیر برنامه توسعه گردشگری به خوبی پایه ریزی و پی گیری می شود.

سیاستگذاری های مناسب دولت ها، تقویت زیرساخت ها و سرمایه گذاری در صنایع وابسته گردشگری توسط بخش خصوصی، ارتقاء سطح رضایتمندی گردشگران، اعتماد سازی جهت جلب گردشگران و برنامه ریزی فرهنگی مبتنی بر ضرورت استانداردسازی منابع جامعه میزبان و البته مدیریت کارآمد در تبلیغات و بازاریابی در جزیره کیش و به تبع آن رشد و توسعه اقتصادی و توسعه گردشگری جزیره کیش را به صورت آشکار مثال زدنی کرده است.

کیش از بیش دو دهه پیش در یک برنامه بلندمدت در چهارچوبی به عنوان منطقه آزادی تجاری و اقتصادی جای خود را در کریدورهای اقتصادی جنوب کشور باز کرد؛ و همزمان به دلیل جاذبه های طبیعی و تاریخی روند گردشگرپذیری در این جزیره هم آغاز شد.

با توسعه زیرساخت های گردشگری اعم از خطوط هوایی شرکت های هواپیمایی، هتل ها و اماکن اقامتی برای مسافران، بازارها و مراکز اقتصادی خرید کالا نیز در جزیره کیش به سرعت رونق گرفت؛ همچنین در کنار این مراکز بزرگ اقتصادی، فضاهای فرهنگی، تفریحی و فراغتی ساحلی نیز برای مسافران فراهم شد.

برگزاری منسجم و پیوسته بیست و یک دوره جشنواره تابستانی در جزیره کیش خود نشان از تثبیت یک رویکرد کلان در توسعه گردشگری در منطقه آزاد تجاری - اقتصادی کیش است.

این هماهنگی و ثبات چه در مدیریت گذشته و چه در مدیریت کنونی سازمان منطقه آزاد کیش قابل توجه و تقدیر است، اما باید توجه داشت که جزیره کیش به عنوان یکی از مقاصد گردشگری منحصر به فرد در خلیج فارس، اکنون نیازمند یک برنامه جامع عملیاتی در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی در سطح بین المللی و حتی جهانی است.

جزیره کیش اکنون به نماد توسعه گردشگری تبدیل و ظرفیت های لازم برای اینکه این جزیره بتواند به عنوان دروازه ورود گردشگران خارجی به ایران را دارا است، اما باید یک برنامه ریزی تبلیغاتی هدفمند و گسترده برای معرفی کیش تدوین و اجرایی شود.

برنامه جامع معرفی کیش می تواند علاوه بر حضور و حمایت بنگاه های اقتصادی داخلی، سرمایه گذاری خارجی برای عملیاتی کردن پروژه های بزرگ اقتصادی و تجاری را نیز منجر شود.

حضور بانک آینده به عنوان حامی جشنواره تابستانی کیش 97 نویدبخش یک اراده جدی برای جهانی شدن جایگاه گردشگری کیش همطراز با سایر مناطق و جزایر ساحلی در حوزه تمدنی خلیج فارس است.

ورود یک بنگاه اقتصادی با قالب یک بانک خصوصی در شرایط کنونی می تواند سرمایه گذاری منطقی و ثبات آفرین برای توسعه بنگاه های کوچک زود بازده و بازارچه های محلی شود؛ علاوه بر آن استفاده از ظرفیت های تبلیغی و اطلاع رسانی بانک آینده  برای جذب هدفمند گردشگران به کیش می تواند توسعه فرهنگی و اجتماعی در کیش را متوازن و متقارن پیش ببرد.