۰ نفر

گردشگران اسپانیایی مشتاق سفر به ایران

۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۵:۲۰
کد خبر: 284643
گردشگران اسپانیایی مشتاق سفر به ایران

تعداد گردشگرانی که هرسال از ایران به اسپانیا می‌روند به 20 هزار گردشگر رسیده است و در مقابل 10هزار اسپانیایی نیز سال گذشته به ایران آمده‌اند.

البته براساس گزارش‌های منتشر شده از قرار معلوم گردشگران اسپانیایی در ردیف سوم گردشگران اروپایی ورودی بعد از آلمان و فرانسه به ایران هستند.

 به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در ابتدای دولت روحانی ایران و اسپانیا 20 تفاهمنامه در حوزه گردشگری امضا کرده‌اند. «خورخه» نماینده وزارت گردشگری اسپانیا ادامه روابط ایران و اسپانیا در حوزه گردشگری را تا حدودی به پیامدهای خروج ترامپ از توافق هسته‌ای وابسته می‌داند. هرچند تأکید می‌کند که او فردی سیاسی نیست و نمی‌تواند نظر صریحی درباره ماجرا بدهد. خورخه مسلمان است. نخستین مقصد او بعد از اینکه به تهران رسید، سفر به مشهد و زیارت امام رضا(ع) بود. او می‌گوید: «پیش‌بینی برنامه‌های گردشگری دو کشور کمی سخت است. امریکا با ایران خوب نیست. همه کشورهای طرف ایران منتظر هستند که ببینند چه می‌شود.» خورخه اعتقاد دارد که در دو سه سال گذشته ارتباط گردشگری ایران و اسپانیا خوب بوده و بهتر هم می‌شود. هرچند همچنان گوشه ذهنش را رفتار ترامپ مشغول کرده. در این سه سال به گفته او تردد 30 هزار گردشگر میان دو کشور با پرواز‌های ایرانی انجام گرفته. مدیران ماهان ایر هم اعلام کرده‌اند که می‌خواهند یک پرواز دیگر میان ایران و اسپانیا برقرار کنند. خورخه هم این مسأله را تأیید می‌کند اما نمی‌داند با توجه به تحولات سیاسی جهان اجازه می‌دهد که این جا‌به‌جایی و پروازها توسط ایرلاین ایرانی انجام بگیرد یا نه. او می‌گوید: «ممکن است پرواز ایرانی برچیده شود.» البته تأکید می‌کند که پیش‌بینی او درحد حدس و گمان است اما این احتمال را هم می‌دهد که اگر قوانین بین‌المللی اجازه ندهد ایرلاین دیگری جای ایرلاین ایرانی را در تبادل گردشگران دو کشور بگیرد «ممکن است مجبور شویم با یک کمپانی غیر ایرانی کار کنیم.» او در نهایت می‌گوید:«باید تا چند ماه آینده صبر کرد و دید که چه می‌شود.» خورخه تأکید می‌کند:«نگویید خورخه اینها را گفت، چون من از طرف سفارت اسپانیا نیستم. ممکن است اتفاق بیفتد ممکن است اتفاق نیفتد.»

 با وجود این ایران و اسپانیا همچنان به‌دنبال افزایش پرواز و تبادل گردشگر بیشتر هستند. نخستین همایش گردشگری ایران و اسپانیا هم به همین مناسبت در هتل همای تهران برگزار شد. خورخه اعتقاد دارد که این همایش در اسپانیا هم باید برگزار شود اما اسپانیا یک پیش شرط دیگر هم دارد، تعداد گردشگران باید زیاد شود. خورخه می‌گوید:«باید دید که تعداد مسافران چه تعداد می‌شوند.» به گفته او الان تعداد مسافرانی که به صورت هفتگی به اسپانیا می‌روند بسیار کم است. البته آژانس‌های ایرانی که مسافر به اسپانیا می‌برند اعتقاد دارند که این کشور در صدور ویزا برای ایرانی‌ها بسیار سختگیری می‌کند. خورخه هم معتقد است که ایرانی‌ها برخلاف اسپانیایی‌ها خیلی عجله دارند. او می‌گوید:«طول می‌کشد تا اسپانیا یک کار را انجام بدهد.» نماینده وزارت گردشگری اسپانیا تأکید می‌کند که به هموطنانش باید زمان داد تا کارها انجام شود. خورخه پای مسأله دیگری برای صدور ویزای ایرانی را هم به میان می‌کشد؛ مسأله ای آشنا که باعث شده  بسیاری از کشورها در صدور ویزا به ایرانی ها دست به عصا حرکت کنند. برای ورود به اسپانیا «ویزای شینگن» نیاز است و صدور ویزای شینگن هم نیاز به موافقت تمام کشورهای عضو دارد. خورخه می‌گوید:«بسیاری از کشورها اعتقاد دارند قصد ایرانی‌ها از سفر ماندن در اروپاست.» او درباره شناخت هموطنانش از ایران هم اسپانیایی‌ها را تحت تأثیر تبلیغات زیاد امریکایی‌ها می‌داند. او می‌گوید:«افراد بسیار فرهیخته مسافر ایران می‌شوند، چرا که بسیاری از مردم عادی ایران را نمی‌شناسند.» اسپانیا برای جذب گردشگر ایرانی عجله‌ای ندارد. این کشور 80 میلیون گردشگر دارد یعنی به اندازه جمعیت ایران. بنابراین نسبت به افزایش گردشگران ایرانی روند معمول و کندی را در پیش دارد اما گردشگران اسپانیایی در ردیف سوم گردشگران اروپایی هستند که در سه سال گذشته در سفر به ایران روند رو به رشدی داشته‌اند.

خورخه پیش از آنکه به ایران بیاید به‌دلیل علاقه‌ای که داشت فارسی را یاد گرفت. او حضور گردشگران اسپانیایی درمراسم عاشورای سال گذشته که در کشور خبرساز شد را هم نوعی کنجکاوی برای آشنا شدن با فرهنگ ایرانی و آیین مذهبی می‌داند. اسپانیا چهارمین کشور اتحادیه اروپا از حیث تعداد مسلمانان پس از انگلیس، فرانسه و آلمان است.

خورخه ایران را برای اسپانیایی‌ها بسیار ارزان می‌داند و می‌گوید: «در اسپانیا همین که داخل تاکسی بنشینید بدون اینکه حرکت کنید باید سه یورو بدهید.» خورخه معتقد است: ایران باید برای گردشگران اسپانیایی تبلیغ کند تا تعداد بیشتری به ایران بیایند.