۰ نفر

گردش در گنجینه ایران باستان

۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۰:۰۲
کد خبر: 284640
گردش در گنجینه ایران باستان

آذربایجان غربی در کنار هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی ملی و جهانی به دلیل وجود آثار بی‌نظیری همچون مساجد تاریخی، کلیساها و آتشکده‌های پررمزوراز گنجینه ایران باستان به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، شکل‌گیری تمدن‌های آشور، اورارتو، مانا، ماد و پارس در قبل از اسلام و ظهور سلسله‌ها و حکومت‌های محلی در آذربایجان غربی به همراه حضور اقوام و اقلیت‌های دینی متعدد اعم از ترک، کرد، ارمنی و آشوری به همراه هم‌مرزی با سه کشور خارجی موجب شده تا این بخش از ایران، بزرگ‌ترین مرکز تعامل فرهنگی در غرب کشور باشد.

استان آذربایجان غربی با یک هزار و ۶۰۰ اثر ثبت‌شده ملی، ۵۸ منطقه نمونه و ۱۳ مسیر بکر گردشگری، بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی میراث دار تمدن ۸ هزارساله‌ای است که در دل خود رمز و رازهای زیادی دارد، تمدنی بی‌نظیر که این روزها منتظر نیم‌نگاهی از سوی مسئولان است تا رونق ویژه‌ای یابد.

اگرچه رونق صنعت گردشگری در این استان مرزی گام‌های اول را طی می‌کند اما ضمن تجربه چهارفصل ایران در استان آذربایجان غربی هر بخش از جاذبه‌های آن جوابگوی آنچه یک گردشگر خارجی و حتی داخلی می‌خواهد، است. وجود سه هزار روستای مرزی بکر و بی‌نظیر می‌تواند علاقه‌مندان اکوتوریسم را به‌خوبی مجذوب خود کند.

دو اثر تاریخی ثبت‌شده جهانی قره کلیسا و مجموعه تخت سلیمان تکاب به همراه هزار و ۶۰۰ جاذبه تاریخی پررمزوراز، خود به‌تنهایی انگیزه بالایی برای سفر و حضور گردشگران خارجی و داخلی به آذربایجان غربی است. آثار تاریخی که هر یک سند و گواهی بر قدمت بالای این دیار است.

2

برنامه‌های متفاوتی در بخش صنعت گردشگری برنامه‌ریزی‌شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت صنعت گردشگری در استان گفت: آذربایجان غربی با بیش از ۱۶۰۰ اثر تاریخی و طبیعی ثبت‌شده ملی و دو اثر ثبت‌شده جهانی یکی از استان‌های مهم و دارای پتانسیل بالایی در بخش گردشگری است.

آذربایجان غربی با بیش از ۱۶۰۰ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی و دو اثر ثبت شده جهانی یکی از استانهای مهم و دارای پتانسیل بالایی در بخش گردشگری است

جلیل جباری ادامه داد: این استان تمام ظرفیت‌های موردنیاز برای توسعه صنعت گردشگری در بخش‌های مختلف ازجمله وجود آثار تاریخی و طبیعی بکر با تمدن بالای هشت هزار سال، ظرفیت عظیم در بخش توریسم درمانی به دلیل هم‌مرزی با سه کشور خارجی، مناطق بکر در بخش روستایی و بوم گردی در یک مجموعه بی‌نظیر را داراست.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه باوجوداین ظرفیت و ذخایر عظیم گردشگری و تاریخی تاکنون استفاده درست از این ظرفیت‌ها صورت نگرفته اما امسال برنامه‌های متفاوتی در بخش‌های مختلف گردشگری ازجمله جشنواره ملی گردشگری در ارومیه به همراه پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در استان در دستور کار قرار گرفته است.

جباری با بیان اینکه جشنواره ملی گردشگری از ۲۹ مرداد تا ۲ شهریورماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های دائمی واقع در پارک جنگلی ارومیه برگزار می‌شود، اضافه کرد: در این جشنواره ۳۰۰ غرفه در راستای معرفی صنایع‌دستی سراسر کشور، معرفی جاذبه‌های گردشگری و هم‌چنین صنایع و حرف مرتبط با صنعت گردشگری برای بازدید علاقه‌مندان و متخصصین برپا خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار داشت: برگزاری این جشنواره و نمایشگاه فرصت ارزشمندی برای اطلاع‌رسانی و معرفی هر چه بهتر استان و ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری در سطح ملی و حتی بین‌المللی خواهد بود که امید می‌رود سایر دستگاه‌های اجرایی و نیز مسئولان از آن بهره کافی را ببرند.

3

رونمایی از کتاب معرفی ۵ مسیر مهم گردشگری آذربایجان غربی

وی از برگزاری جشنواره‌های ملی غذا، انگور، سیب و گیلاس در سطح شهرهای ارومیه، اشنویه و سردشت طی سال جاری خبر داد و گفت: این جشنواره‌ها علاوه بر اینکه زمینه‌ای برای آشنایی بهتر و بیشتر با آداب‌ورسوم و سنت‌های بومی منطقه محسوب می‌شود بلکه فرصتی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی و معرفی بهتر استان است.

جباری از توزیع دو هزار نسخه بروشور و نقشه گردشگری استان طی امسال خبر داد و گفت: در این بروشورها اماکن تاریخی و گردشگری استان به‌صورت نوشتاری و تصویری به علاقه‌مندان سفر به آذربایجان غربی شرح داده‌شده و نقشه‌های دسترسی نیز درج شده است.

کتاب معرفی پنج مسیر گردشگری مهم استان همزمان با جشنواره ملی گردشگری در ارومیه امسال رونمایی می شودمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به رونمایی کتاب معرفی پنج مسیر گردشگری مهم استان هم‌زمان با جشنواره ملی گردشگری که امسال در ارومیه برگزار می‌شود، افزود: با رونمایی و توزیع این کتاب منبع ارزشمندی در راستای دسترسی و معرفی بهتر ظرفیت‌های گردشگری استان در اختیار علاقه‌مندان سفر به این استان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار در بخش صنعت گردشگری نیازمند توجه و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است، افزود: متأسفانه در بخش راه و مسیر دسترسی به بخشی از آثار تاریخی، از طریق ریلی و هوایی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که این امر توسعه این صنعت را با کندی مواجه کرده که امیدواریم با رفع این موانع بتوانیم زمینه توسعه را بیش‌ازپیش فراهم کنیم.

جباری با بیان اینکه بخش گردشگری به‌عنوان حوزه مهم در توسعه پایه‌ای استان مطرح است، گفت: توسعه حمل‌ونقل ریلی و هوایی می‌تواند نقش مهمی در گسترش روابط با سایر استان‌ها و مناطق کشور و کشورهای همسایه به‌عنوان ضروری‌ترین زیرساخت در این حوزه داشته باشد.

4

رونمایی از فیلم مستند معرفی جاذبه‌های گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: برای اولین بار اقدام به تهیه فیلم معرفی جاذبه‌های گردشگری تمامی شهرهای استان کرده‌ایم که تا یک ماه آینده فیلم معرفی جاذبه‌های گردشگری ۱۰ شهرستان استان رونمایی می‌شود.

 ۵۰ مورد تیزر معرفی آثار تاریخی و معرفی جاذبه های گردشگری استان برای نخستین بار تهیه و پخش می شود

جباری همچنین از تهیه و پخش ۵۰ مورد تیزر معرفی آثار تاریخی و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان برای نخستین بار در مناطق پرتردد و مهم استان و سایر استان‌های کشور خبر داد و افزود: تلاش می‌شود این تیزرها با همکاری صداوسیما و نیز فضای مجازی و مشارکت رسانه‌های استان پخش شود.

وی با اشاره به ظرفیت مرزی بودن استان و نقش آن در توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد: تمام تلاش ما در این حوزه افزایش میزان تورهای ورودی از کشورهای هم‌جوار و همسایه و نیز سایر کشورهای خارجی است.

جباری با بیان اینکه افزایش میزان تورهای ورودی نیازمند برنامه‌ریزی اصولی از سوی این اداره کل است، گفت: بخش اعظمی از این موضوع نیز نیازمند اتخاذ تمهیدات لازم برای تسهیل در عبور و مرور گردشگران خارجی از طریق مرزهای استان است که امید می‌رود امسال این موضوع موردتوجه مسئولان قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: همچنین ایجاد ۹ کمپینگ گردشگری در استان ازجمله کمپینگ های گردشگری در ماکو و تکاب و در پایگاه‌های جهانی تخت سلیمان تکاب، قره کلیسا بسطام و غار سهولان بیانگر ظرفیت‌های فراوان استان در این حوزه است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی ازنظر تعداد مناطق نمونه گردشگری با معرفی ۵۸ منطقه رتبه ۵ کشوری را داراست، عنوان کرد: استان آذربایجان غربی مناطق مختلفی برای ایجاد کمپ‌های بوم گردی و طبیعت‌گردی دارد که تاکنون نتوانسته‌ایم به‌صورت حداقلی نیز از آن بهره ببریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: امسال ضمن حمایت از صنعت بوم گردی در استان به دلیل گردشگر پذیر بودن استان در فصل تابستان برنامه‌های متعددی ازجمله جشنواره‌های فرهنگی، گردشگری در شهرهای مختلف، معرفی محورهای جدید گردشگری، برگزاری استارت آپ های حوزه گردشگری با همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد اجرا می‌شود.

5

بروکراسی پرپیچ و خم سرمایه گذاری در بخش گردشگری هموار شود

جباری در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه موانعی سد راه توسعه صنعت گردشگری است؟ افزود: ضرورت هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی در بحث واگذاری اراضی به مناطق نمونه گردشگری و کافی نبودن تسهیلات در مقایسه با سایر استان‌ها، عدم اجرای تعهدهای برخی از دستگاه‌های اجرایی که طبق مصوبات هیئت‌وزیران باید زیرساخت‌ها و آب و برق مناطق را تأمین کنند و لزوم توجه بیشتر به این زیرساخت‌ها از مشکلات این بخش در استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی دارای ظرفیت‌های فراوانی در بخش گردشگری است ولی سرمایه‌گذاران این حوزه نیز دارای مشکلات عدیده‌ای هستند و انتظار داریم مسئولان توجه بیشتری به این موضوع و رفع مشکلات این بخش مهم داشته باشند.

وجود جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی بی‌نظیری چون تخت سلیمان و قره کلیسا در استان، آذربایجان غربی را به یکی از استان‌های منحصربه‌فرد در حوزه گردشگری تبدیل کرده استوی با بیان اینکه وجود جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی بی‌نظیری چون تخت سلیمان و قره کلیسا در استان، آذربایجان غربی را به یکی از استان‌های منحصربه‌فرد در حوزه گردشگری تبدیل کرده است، افزود: متأسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و فقدان زیرساخت‌های لازم، صنعت توریسم آن‌طور که بایدوشاید جایگاه واقعی خود را در این استان به دست نیاورده است.

جباری با بیان اینکه به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب استان یکی از قطب‌های گردشگری در فصل تابستان به شمار می‌رود، گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود تعداد گردشگران ورودی به استان، به سه میلیون و ۵۰۰ نفر برسد.

وی با بیان اینکه این استان هم‌اکنون دارای ۳۶ هتل، ۵۳ مهمان‌پذیر، ۴۳ واحد پذیرایی بین‌راهی و دو مجتمع گردشگری است، افزود: در حال حاضر دو هزار و ۸۷۰ تخت در واحدهای اقامتی، ۳۰۴ تخت در بخش مجتمع‌های گردشگری، هزار و ۵۷۵ تخت در بخش واحدهای اقامتی بین‌راهی، ۷۰ تحت در بخش بوم گردی و ۱۰۱ تخت در بخش هتل آپارتمان آماده میزبانی از گردشگران است.

وی با اشاره به احداث ۱۵ واحد اقامتی جدید در استان خاطرنشان کرد: این طرح‌ها در بخش توسعه و سرمایه‌گذاری سازمان در دست احداث است که با بهره‌برداری از آن‌ها یک هزار و ۲۰۰ تخت به مجموع تخته‌ای اقامتی استان افزوده می‌شود.

6

ارومیه شهر بین‌المللی گردشگری می‌شود

 هرچند شهردار ارومیه بر اساس مصوبه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از معرفی ارومیه به‌عنوان شهر بین‌المللی گردشگری در سال ۲۰۲۰ خبر داده است اما مسئولان میراث فرهنگی استان تاکنون بحث زیادی در این خصوص نکرده‌اند.

شهردار ارومیه در خصوص معرفی ارومیه به‌عنوان شهر بین‌المللی گردشگری در سال ۲۰۲۰ افزود: آذربایجان غربی دارای سه ظرفیت و پتانسیل بالا در بخش مرزی به دلیل هم‌مرزی با سه کشور خارجی، کشاورزی به دلیل داشتن آب‌وخاک مناسب و حاصلخیز و نیز صنعت است.

محمد حضرت پور اظهار داشت: در ۴۰ سال گذشته متأسفانه باوجود ظرفیت‌های بی‌نظیر در بخش‌های مذکور، چه در بخش ظرفیت‌های مرزی و چه در بخش کشاورزی و صنعت نتوانستیم به‌خوبی بهره کافی را ببریم هرچند اقدامات، موفقیت و مزیت‌های زیادی در این بخش‌ها داریم و به دست آورده‌ایم.

وی با بیان اینکه توجه به صنعت گردشگری شاه‌کلید توسعه استان به دلیل دارا بودن بیش از هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی و طبیعی و دو اثر جهانی به شمار می‌رود، گفت: در این راستا هدف‌گذاری که صورت گرفته معرفی ارومیه به‌عنوان شهر بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ است.

شهردار ارومیه با تأکید بر اینکه تحقق این مهم نیازمند فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در بخش راه، هوایی، ریلی، هتل و ... است، گفت: برنامه‌ریزی در این بخش به‌صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که هر دو باید همسو باهم توسعه یابد که شهرداری ارومیه در بخش سخت‌افزاری با اختصاص اعتبارات مناسب اقدامات زیادی در بخش عمران شهری آغاز کرده است.

7

تهیه و توزیع فیلم از جاذبه‌های گردشگری ارومیه

وی خاطرنشان کرد: در بخش نرم‌افزاری نیز یک فیلم ۲۵ دقیقه‌ای از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی ارومیه را تحت عنوان «ارومیه، شهر بین‌الملل» به زبان‌های مختلف خارجی تهیه‌کرده‌ایم و با رایزنی‌های صورت گرفته با مدیرعامل شرکت گردشگری اروپا در نظر داریم این فیلم توسط شرکت‌های گردشگری اروپایی توزیع و تبلیغ شود.

حضرت پور همچنین از اختصاص ۱۰ درصد از اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومانی در بخش عمران شهرداری ارومیه برای تکمیل زیرساخت‌ها خبر داد و گفت: با کمک ارگان‌ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی به استقبال این رویداد مهم می‌رویم.

افزایش مدت اقامت گردشگران در استان و بالا بردن درآمدهای گردشگری از مهم‌ترین اهداف در این بخش استشهردار ارومیه تکمیل زیرساخت‌های گردشگری ازجمله احداث راه‌های دسترسی، احداث مجتمع‌های اقامتی و تفریحی در کنار جاذبه‌های مهم گردشگری، احداث بزرگ‌ترین شهربازی غرب کشور در «چی چست» و تکمیل و به‌روز کردن اماکن اقامتی در داخل شهر را از مهم‌ترین برنامه‌ها در حوزه گردشگری عنوان کرد و افزود: افزایش مدت اقامت گردشگران در استان و بالا بردن درآمدهای گردشگری از مهم‌ترین اهداف در این بخش است.

حضرت پور با بیان اینکه حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگر است، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از خط آهن مراغه به ارومیه طی امسال، توسعه فرودگاه بین‌المللی ارومیه، آغاز عملیات اجرایی احداث قطار شهری و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری از برنامه‌های عملیاتی این حوزه است.

شهردار ارومیه به ظرفیت بالای استان در بخش توریسم درمانی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیماران زیادی از کشورهای عراق، اربیل، باکو و ارمنستان به ارومیه مراجعه می‌کنند که این امر می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری استان مؤثر باشد.

وی به ظرفیت توریسم ورزشی در استان نیز اشاره کرد و گفت: سیلوانا یکی از ظرفیت‌های کم‌نظیر برای ورزش‌های هوایی ازجمله پاراگلایدر است و هرسال برگزاری مسابقات بین‌المللی این ورزش در سیلوانا می‌تواند ضمن کمک به تکمیل زیرساخت‌های توسعه در این منطقه فرصتی برای معرفی بهتر جاذبه‌های گردشگری باشد.