۰ نفر

چشم‌انداز‌ گردشگری ایران

۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۱۹
کد خبر: 258047
 چشم‌انداز‌ گردشگری ایران

ایران تا پایان سال 1404براساس سند چشم‌انداز 20ساله باید میزبان 80میلیون گردشگر داخلی و 20میلیون گردشگر ورودی باشد. در نتیجه تا 8سال آینده باید یکصد میلیون گردشگر در کشور تردد کنند.

 اما اهداف گردشگری ایران برای رسیدن به سند چشم‌انداز 20ساله برای سال97 چیست؟ هم‌اکنون 278هزار و 963تخت در مراکز اقامتی ایران برای گردشگران داخلی و خارجی فعال هستند که اگر میزان اشغال آنها توسط هر گردشگر 2.5شب باشد 40میلیون گردشگر خارجی می‌توانند از امکان اقامت در ایران بهره‌مند شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اگر متوسط اقامت را 4شب درنظر بگیریم آن‌وقت تعداد گردشگرانی که می‌توانند از ظرفیت اقامتی ایران استفاده کنند به 25میلیون گردشگر و درصورت اقامت 5شب، می‌توان شاهد اقامت 20میلیون گردشگر در سال بود که به‌معنای پر شدن ظرفیت صد درصدی مراکز اقامتی ایران در طول سال است.

با توجه به استانداردهای جهانی و درنظر گرفتن ضریب اشغال 80درصدی مراکز اقامتی و متوسط اقامت 4شب می‌توان به‌وجود ظرفیت اقامت 6میلیون و 100هزار گردشگر خارجی براساس ظرفیت‌های موجود اقامتی ایران رسید. این پیش‌بینی در شرایطی است که در سال 95تمامی گردشگران ورودی به کشور شامل 3میلیون و 800هزار گردشگر خارجی به جز گردشگرانی که برای بازدید از اقوام خود یا کار به ایران سفر کرده بودند از ظرفیت‌های اقامتی کشور استفاده کردند.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید تا پایان سال97 تعداد 5میلیون و 198هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کرده باشند. در این تعریف به ازای هر 6گردشگر ورودی به ایران به‌جز گردشگرانی که با هدف کار و بازدید از اقوام خود به ایران سفر کرده‌اند یک شغل ایجاد می‌شود؛ بنابراین تا پایان سال آینده 99هزار و 333شغل جدید در حوزه گردشگری ایجاد می‌شود و بدین‌ترتیب حجم اشتغالزایی صنعت گردشگری کشور در سال آینده به 866هزار و 333شغل می‌رسد.متولیان صنعت گردشگری و کارشناسان این صنعت در ارزیابی از میزان هزینه‌کرد گردشگران خارجی در ایران به این نتیجه رسیده‌اند که هر گردشگر خارجی در کشور به‌طور متوسط 1243دلار خرج می‌کند. اما سازمان جهانی جهانگردی در استاندارد هزینه‌کرد گردشگران خارجی در کشورهای جهان اعلام کرده است که هر گردشگر خارجی در کشور مقصد 1340دلار هزینه می‌کند. با این حال میزان درآمدزایی از سفر گردشگران خارجی به ایران همان متوسط هزینه 1243دلار برای هر گردشگر درنظر گرفته شده است. در این تعریف ،درسال97، ایران با سفر 5میلیون و 198هزار گردشگر خارجی به کشور، شاهد ارزآوری 6میلیارد و 965میلیون دلار به تعریف سازمان جهانی جهانگردی از محل گردشگری و 6میلیارد و 517میلیون دلار به تعریف کارشناسان صنعت گردشگری کشور خواهد بود.

چه گردشگرانی سال آینده  به ایران سفر می‌کنند؟

سال97 پیش‌بینی شده است که در گردشگری سلامت 350هزار گردشگر با یک‌میلیون و 50هزار دلار درآمد ارزی برای ایران به کشور سفر کنند. در طبیعت‌گردی نیز هدفگذاری‌ها  روی سفر 200هزار گردشگر با درآمد ارزی 300میلیون دلار  است.

گردشگران زیارتی ورودی به ایران نیز 2میلیون و 350هزار گردشگر پیش‌بینی شده است که یک‌میلیارد و 410میلیون دلار برای ایران ارزآوری دارند. گردشگری فرهنگی - تاریخی نیز 600هزار گردشگر به ایران جذب می‌کند که تا پایان سال آینده یک‌میلیارد و 500میلیون دلار نصیب ایران خواهد کرد. تعداد گردشگرانی که برای حضور در نمایشگاه‌ها، نشست‌ها و کنفرانس‌ها به ایران سفر می‌کنند نیز 60هزار گردشگر برآورد شده است که 90میلیون دلار در سال آینده برای ایران درآمد دارند. در گردشگری دریایی نیز سفر 15هزار گردشگر به ایران تخمین زده شده است که سال آینده 38میلیون دلار در ایران هزینه خواهند کرد. 15هزار گردشگر نیز در شاخه کودک و خانواده به ایران خواهند آمد که درآمد ارزی حاصل از سفرشان به ایران از همین حالا 23میلیون دلار تخمین زده شده است. جالب آنکه سال آینده 45هزار گردشگر ورزشی باید به ایران سفر کنند که درآمد ناشی از سفر آنها به ایران 90میلیون دلار برآورد شده است.

 اما تا پایان سال آینده سفر 100هزار گردشگر تفریحی به ایران هدفگذاری شده است که 150میلیون دلار از محل گردشگری نصیب کشور خواهند کرد. همین تعداد گردشگر با همین میزان درآمد ارزی نیز سال آینده جذب جاذبه‌های روستایی و عشایری ایران خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود سال آینده 27هزار گردشگر آموزشی نیز به کشور سفر کنند که از سفر آنها 56میلیون دلار ارزآوری در کشور ثبت می‌شود. 620هزار تاجر و بازرگان نیز سال97 به میزان 930میلیون دلار در ایران هزینه خواهند کرد. اما تعداد گردشگران مذهبی که به ایران سفر خواهند کرد برای سال آینده 15هزار گردشگر برآورد شده که 15میلیون دلار برای ایران و ایرانی‌ها درآمد ارزی خواهند داشت. در گردشگری دفاع‌مقدس و بازدید از جاذبه‌های گردشگری جنگ نیز ورود 15هزار گردشگر خارجی پیش‌بینی شده است که 15میلیون دلار ارزآوری دارند. همچنین پیش‌بینی شده است که سال آینده 670هزار گردشگر با هدف بازدید از اقوام به ایران سفر کنند. درآمد ناشی از سفر این تعداد گردشگر به ایران نیز 670میلیون دلار تخمین زده می‌شود. تا پایان سال97 اما 15هزار گردشگر باید با هدف گردشگری هنری به ایران سفر و 30میلیون دلار نصیب ایران کنند.

poroje

k11

k22

k33