۰ نفر

راه‌اندازی سامانه پیامکی برای استعلام و تسهیل خرید گندم کشاورزان

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 278045
راه‌اندازی سامانه پیامکی برای استعلام و تسهیل خرید گندم کشاورزان

خریدهای تضمینی و توافقی محصولات استراتژیک و ارایه خدمات در حوزه کود، سم، تسهیلات و یارانه در آینده نزدیک بر اساس اطلاعات سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی انجام می گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارتخانه با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: از سال ۹۵ تاکنون اطلاعات سه میلیون و ۸۰۰ هزار بهره بردار در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی ثبت شده است.

کریم احمدی با بیان این که این اطلاعات ۱۱ فعالیت در حوزه کشاورزی و نزدیک به ۱۲۰ قلم اطلاعات کشاورزان را در بر می گیرد، اظهار داشت: این اطلاعات توسط ۸ هزار کارشناس پهنه های کشاورزی که در ۱۳۰۰ مرکز جهاد کشاورزی فعالند بررسی و دراین سامانه به ثبت می رسد.

وی تعداد گندمکاران کشور را حدود یک میلیون نفر عنوان و تصریح کرد: اطلاعات بیش از ۹۰ درصد گندمکاران کشور در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی ثبت شده است.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی افزود: با این اطلاعات ما می دانیم کدام بهره بردار، چه محصولی را به چه میزان و در کدام استان و شهر و روستا تولید می کند و اطلاعات آنان توسط کدام کارشناس پهنه در سامانه ثبت شده است.

وی در عین حال گفت: این اطلاعات دوبار در سال، یک بار هنگام کشت و یک بار در مرحله برداشت محصول به روز می شود و در مورد برخی محصولات مانند سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی، بازه زمانی به روز کردن اطلاعات کمتر شده و در سال به چهار نوبت می رسد.

احمدی هدف از راه اندازی سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی را حذف دلالان، کمک به تنظیم بازار، جلوگیری از سوء استفاده ها و سودجویی ها، کمک به برنامه ریزی برای خرید، جمع آوری، حمل و نقل و فروش محصولات کشاورزی برشمرد.

وی ادامه داد: استفاده و تحلیل اطلاعات مندرج در این سامانه کمک بزرگی به برنامه ریزی تولید و اجرای الگوی کشت خواهد کرد.

وی همچنین رفع ابهامات در زمینه فروش گندم وارداتی به مراکز تحویل گندم، بررسی میزان افزایش یا کاهش بهره وری و مقایسه آن با سال های قبل در هر مزرعه یا باغ، آسیب شناسی کاهش عملکرد را از جمله مزیت های اطلاعات مندرج در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی دانست.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: بر اساس ابلاغیه مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی، مبنای خرید های تضمینی باید اطلاعات درج شده در این سامانه باشد و با این ترتیب خرید تضمینی مستقیم از خود کشاورز انجام می گیرد.

وی گفت: در این راستا، سال گذشته خرید تضمینی ذرت بر اساس اطلاعات موجود در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی انجام شد و در این مکانیزم جدید، اطلاعات به صورت برخط در اختیار شرکت پشتبانی امور دام قرار گرفت و هر بهره برداری که می خواست محصولش را به این شرکت تحویل دهد اطلاعاتش در سامانه بررسی می شد و سپس ذرت از آنان تحویل گرفته می شد.

احمدی افزود: امسال این مکانیزم خرید در مورد گندم در حال اجرا است به طوری که اطلاعات ثبت شده گندمکاران در این سامانه در قالب یک فایل در اختیار شرکت بازرگانی دولتی قرار گرفته و خریدهای تضمینی بر اساس این اطلاعات که شامل مواردی همچون سطح زیر کشت، نوع فعالیت و پیش بینی تولید بهره بردار است، انجام می گیرد.

وی با اشاره به بارندگی های اخیر و عوامل خسارت زا در بخش کشاورزی تصریح کرد: با توجه به این که برخی عوامل خسارت زا ممکن است پیش بینی های تولید در مزارع گندم را دچار تزلزل کند، ما تفاهمی با شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام داده ایم که بر اساس آن، اطلاعات اصلاحی مزارع گندم به طور روزانه از ۵ صبح روز قبل به صورت سیستمی برای این شرکت ارسال می شود.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: اگر گندمکاری به مرکز خرید گندم مراجعه کرد و اطلاعات گندم تحویلی او با اطلاعات مراکز تحویل شرکت بازرگانی دولتی مغایرت داشت، آن مرکز، گندم را به طور موقت تحویل می گیرد و کشاورز باید بلافاصله برای اصلاح اطلاعات محصولش در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی به مرکز جهاد کشاورزی محدوده خود مراجعه کند.

وی افزود: ما به منظور تسهیل خرید تضمینی گندم و آگاهی گندمکاران از این که چه اطلاعاتی درباره محصول شان در سامانه پهنه بندی ثبت شده، به تازگی یک سامانه پیامکی راه اندازی کردیم و گندمکاران قبل از تحویل محصول خود به مراکز تحویل،کد ملی خود را به سامانه ۳۰۰۰۸۱۳۶۰۰ ارسال کنند و در صورت تغییر اطلاعات،آنان باید برای اصلاح به مرکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

احمدی از راه اندازی سامانه پیامکی متناسب با خریدهای تضمینی محصولات نیز خبر داد.

وی گفت: امسال شناسایی و ثبت اطلاعات مابقی بهره برداران در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی تکمیل می شود.