۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی؛

معرفی ۱۲۰یافته جدید تحقیقاتی در هر سال

۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۱۶
کد خبر: 264716
معرفی ۱۲۰یافته جدید تحقیقاتی در هر سال

جلسه مشترک سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، در این نشست حمید کهرام معاون امور اقتصادی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و جمعی از رؤسای مؤسسه های تحقیقاتی، مشاوران و مدیران سازمان حضور داشتند و ضمن بیان گزارشی از دستاوردهای تحقیقاتی سازمان در سال گذشته، اهم رویکردهای تحقیقاتی ، آموزشی و ترویجی سازمان را ارائه دادند.

اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تشریح بخشی از دستاوردهای پژوهشی موسسه های تحقیقاتی تابعه سازمان در سال ۹۶ به تشریح فعالیت های انجام شده در ۶ حوزه ماموریت های سازمان در زمینه پژوهش و فناوری، آموزش، ، پایش و نظارت ،ترویج، مدیریت ذخایر ژنتیکی و تولید محصولات فناورانه پرداخت.

وی با بیان این مطلب که در سازمان تحقیقات آموزش و ترویجی کشاورزی اکنون با اصلاح آئین نامه های ترفیع و ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی بر خروجی محوری تاکیدفراوان می شود،خاطر نشان ساخت: با راه اندازی سامانه های علم سنجی و اثربخشی فعالیت های علمی و تحقیقاتی محققان سازمان در قالب مقاله مرز علم،یافته قابل ترویج و تولید محصولات فناورانه و انتقال به بخش خصوصی هدایت می شود.

زند، تعداد یافته های قابل ترویج سازمان را سالانه ۱۰۰ الی ۱۲۰ عنوان اعلام داشت که از این میان، تعداد ۲۵ تا ۳۰ یافته تحقیقاتی به معرفی ارقام جدید اختصاص دارد و حدود ۲۵ مورد آن مربوط به ارائه فرمولاسیون جدیدی از سموم است.

وی همچنین با اشاره به نوسازی ذخایر ژنتیکی که مدیریت آن بر عهده سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است ، آن را از زیر مجموعه طرح های اقتصاد مقاومتی دانست که لازم است با اجرایی کردن قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی با جدیت بیشتری دنبال شود.

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی، تولید محصولات فناورانه را یکی دیگر از ۶ حوزه وظایف ماموریتی سازمان دانست که به طور ویژه به تولیدات فناورانه بذری در محصولات زراعی، باغی و شیلات می توان به تولید هسته های اولیه نهال، واکسن های نوترکیب، احداث باغ های مادری(برای نخستین بار)، تخم چشم زده عاری از بیماری در قزل آلا و میگو و غیره اشاره کرد.

وی هم چنین با اشاره به افزایش سرانه آموزش های ترویجی از ۶۰ دقیقه در سال ۹۲ به ۳۰۰ دقیقه در سال ۹۶ از برقراری نظامی به منظور "تکمیل زنجیره اطلاعات ترویجی" در سازمان خبر داد و بیان داشت: ۱۰ هزار مروج به منظور تبادل اطلاعات و انتقال جدیدترین یافته های تحقیقاتی به مزارع در ۱۰ هزار پهنه در سراسر کشور مستقر شده اند که این مروجان، توسط ۱۰۰۰ نفر محقق پشتیبانی علمی می شوند و در مرحله دیگر این ۱۰۰۰ محقق نیز توسط ۱۰۰ محقق ارشد که جزو مجرب ترین چهره های تحقیقات کشاورزی کشور هستند، هدایت علمی می شوند و در گام آخر، کلیه اطلاعات و یافته های ترویجی گردآوری و بر روی تالار ترویج و فنون کشاورزی بارگذاری شده و به طور رایگان در اختیار عموم قرار می گیرد.

زند در ادامه سخنان خود ضمن قدردانی از دکتر عیسی کلانتری، سرمایه گذاری در تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را مرهون تلاش های ایشان در دوران ریاست سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در سال های گذشته دانست و آن را به منزله بنای نیکی نام برد که از ایشان به یادگار مانده است.

کلانتری ضمن تشکر و تبریک سال نو ،مجموعه تحقیقات کشاورزی کشور را نیازمند بهره مندی از تکنولوژی های نوین دانست و خاطر نشان ساخت: مروجانی که در عرصه حضور دارند لازم است علاوه بر انتقال یافته های تحقیقاتی محققان داخلی کشور، جدید ترین یافته های تحقیقاتی جهان را نیز به کشاورزان انتقال نمایند.

وی با تاکید بر این که جایگاه ترویج کشاورزی باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، ضرورت سرمایه گذاری در زمینه انتقال و تولید فناوری های نو در کشاورزی را یادآور شد.

نیک کامی رئیس پژوهشکده حفاظت از خاک و آبخیزداری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، ضمن معرفی توانمندی های علمی پژوهشکده، همکاری های علمی محققان این پژوهشکده در تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بسیار خوب توصیف کرد و از رئیس سازمان محیط زیست دعوت کرد از پروژه های بیایانزدایی، کنترل گردو غبار و مدیریت منابع آبی بازدید به عمل آورد.