۰ نفر

فائو از طرح۵۵۰هزار هکتاری خوزستان دیدن کرد

۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۵۲
کد خبر: 264702
فائو از طرح۵۵۰هزار هکتاری خوزستان دیدن کرد

هیات پنج نفره از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز دوشنبه به همراه معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی از طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبر معظم انقلاب در خوزستان و ایلام دیدن کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی دوشنبه در اهواز در این باره  گفت: این هیات به دعوت وزارت جهاد کشاورزی در جریان برگزاری اخیر مجمع جهانی خاک در رم پایتخت کشور ایتالیا وارد خوزستان شده و در مدت 2 روز از بخش 50 هزار هکتاری کشاورزی این طرح در استان ایلام و بخش هایی از 500 هزار هکتاری خوزستان دیدن کرد.

وی هدف از بازدید این هیات علمی سازمان فائو را ارزیابی میزان بهره وری آب و خاک این پروژه ملی( طرح 550هزار هکتاری خوزستان و ایلام)، مدیریت مشارکتی مردم با حفظ پایداری منابع آب و خاک ، ایجاد پایلوت برای کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه و زمینه سازی برای جذب کمک های اعتباری این سازمان به این طرح عنوان کرد.

معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی در ادامه افزود: این هیات علمی قرار است در چند روز آینده از برخی طرح های کشاورزی در شمال غرب کشور نیز دیدن کند.

اکبری با اشاره به اینکه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) تجارب ارزشمند علمی و کشاورزی در نقاط مختلف جهان دارد و این بازدید زمینه را برای انتقال این تجریبات با استفاده از کارشناسان زبده این سازمان به جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند گفت: طرح 550هزار هکتاری از طرح های موفق و بزرگ کشورمان است و با رفع نواقص احتمالی آن می تواند به عنوان پایلوت در سایر کشورهای جهان اجرا شود.

هیات سازمان فائو که مقر آن در رم ایتالیا است در جریان سفر 2 روزه به خوزستان(یکشنبه و دوشنبه) از بخش هایی از طرح 550هزار هکتاری که 50هزار هکتار آن در غرب کرخه ، دشت عباس و چشمه خوش در استان ایلام واقع شده دیدن و در ادامه سفر ، از کانال 43کیلومتری داریون که توسط موسسه جهاد نصر برای مرطوب سازی و نهال کاری یک کانون گرد و غبار در جنوب شرق اهواز ساخته شده دیدن کرد.

بازدید از سازه های آبی شوشتر و اقدام های بیولوژیک در عرصه های بیابانی خوزستان از دیگر مناطق مورد بازدید هیات سازمان فائو بود.

طرح 800هزار هکتاری خوزستان و ایلام که بعدها به 550 هزار هکتار محدود شد در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به خوزستان در سال 1375 به تصویب رسید ولی عملیات موثر اجرایی آن با تخصیص 1.5میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در سال 1392 همزمان با سفر رییس دولت تدبیر و امید به خوزستان شروع شد.

در گام نخست این طرح بزرگ کشاورزی ایران ، 280هزار هکتار آن در مرحله نهایی واگذاری به بهره برداران محلی است و قرار است گام دوم و نهایی آن با تخصیص سه میلیارد دلار دیگر از صندوق توسعه ملی یا منابع فاینانس و تامین آب مورد نیاز ، از تیر 1397 شروع شود.

با بهره برداری کامل از این طرح ، میزان تولید سالانه محصولات باغی و زراعی خوزستان از 15.8 میلیون تن کنونی به 25میلیون تن خواهد رسید و حدود 300هزار فرصت شغلی جدید نیز فراهم می شود.