۰ نفر

دبیر کانون صنایع غذایی؛

سخت‌گیری وزارت بهداشت درباره تبلیغ برخی اقلام مواد غذایی

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱
کد خبر: 292243
سخت‌گیری وزارت بهداشت درباره تبلیغ برخی اقلام مواد غذایی

دبیرکانون صنایع غذایی با بیان اینکه وزرات بهداشت در مورد ممنوعیت تبلیغ برخی اقلام مواد غذایی به بهانه آسیب رسان به سلامت سخت‌گیری کرده است، گفت: فهرست توافقی صنایع غذایی و وزارت بهداشت در کالاهای آسیب رسان سلامت منتشر نشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، کاوه زرگران در مورد ممنوعیت تبلیغ برخی مواد غذایی از سوی وزیر بهداشت، گفت:  براساس بندی از از ماده 37 قانون برنامه پنجم، تفسیر کالاهای آسیب‌رسان سلامت در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و وزارت بهداشت هم آن را در اختیار معاون سلامت این وزارتخانه قرار داد.

دبیر کانون صنایع غذایی گفت: ما در تمامی سال‌های برنامه پنج‌ساله پنجم با وزارت بهداشت و معاونت بهداشتی اختلاف نظرهایی زیادی  در مورد کالاهای آسیب رسان سلامت داشتیم و هیچ‌گاه نتوانستیم در این زمینه به یک تفاهم مشترک برسیم.

وی افزود: از نظر کانون صنایع غذایی کالاهای آسیب رسان سلامت می‌تواند آلاینده‌ها، موادی که حاوی نیترات و فلزات سنگین و همچنین موادی دارای باقی مانده سموم باشد.

وی اظهار داشت: برخی از این مواد خوارکی بدون نظارت و پایش و بدون اینکه مردم از آن مطلع باشند، در سطح بازار عرضه می‌شود.

زرگران اظهار داشت: اما وزارت بهداشت در بین سه گروه تولید‌کننده مواد غذایی یعنی اصناف، واحدهای تولیدی صنعتی و مزارع در دسترس‌ترین،  آسان‌ترین و شناسنامه‌دار ترین بخش یعنی واحدهای تولید کننده صنعتی را انتخاب کرده و از طریق آنها سعی می‌کند، به نحوی قانون را اجرا کند.

دبیر کانون صنایع غذایی اظهار داشت: در ابتدای سال‌های برنامه پنجم توسط وزارت بهداشت، طیف وسیعی از مواد غذایی جزء کالاهای آسیب‌رسان به سلامت شناسایی شد که بعد از برگزاری جلسات مشترک بین صنایع غذایی و وزارت بهداشت به یک فهرست مشترک در مورد کالاهای آسیب رسان سلامت دست یافتیم.

وی با بیان اینکه براساس فهرستی که یکسال پیش تهیه شد، برخی از فرآورده‌های غذایی با ترانس، چربی و شکر بالا جز کالاهای آسیب رسان سلامت شناخته شد، بیان داشت: علیرغم تفاهم و امضا صورت جلسه فهرست منتشر شده مورد توافق طرفین نبود.

زرگران اظهار داشت: ظاهرا وزارت بهداشت بعد از مدت‌ها جمع‌بندی و جلسات مشترک به این نتیجه رسیده که فعلا تبلیغات براساس مصوبه ممنوع شود.

وی افزود: البته در مورد ممنوعیت تبلیغات برخی از این اقلام مواد غذایی،  صنایغ غذایی با وزارت بهداشت توافق دارد و برخی را هم نمی‌توانیم به عنوان کالای آسیب‌رسان  به سلامت بپذیریم، زیرا این مواد غذایی در همه جای دنیا تولید و مصرف می‌شود.

وی با اشاره به ممنوعیت تبلیغ برخی مواد غذایی به عنوان کالای آسیب رسان از سوی وزارت بهداشت ، گفت: اعتقاد ما این است که وزارت بهداشت در مورد این ممنوعیت‌ها یک مقدار سخت‌گیری کرده است.