۰ نفر

وزیر اسبق جهاد کشاورزی:

صرفه‌جویی آب معادل ۱۴سد کرج با انتقال کشت سبزی و صیفی به گلخانه

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۵۸
کد خبر: 292097
صرفه‌جویی آب معادل ۱۴سد کرج با انتقال کشت سبزی و صیفی به گلخانه

وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: در صورتی که الگوی کشت با تبدیل شدن به قانون رعایت می‌شد اکنون ۴۴۰ هزار هکتار از اراضی سبزی و صیفی به گلخانه می‌رفت و منجر به صرفه‌جویی ۷ میلیارد متر مکعبی آب معادل ۱۴ سد کرج می‌شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمدرضا اسکندری وزیر اسبق کشاورزی در پاسخ به سوالات خبرنگاران با اشاره به اهمیت تولیدات داخلی، اظهار کرد: در صورتی که همه جوانب در واردات محصولات بخش طیور  رعایت نشود امکان بروز بیماریها وجود دارد و ممکن است خسارات زیادی را به فعالین اقتصادی وارد نماید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون با مستنداتی در این مواجه شده اید یا خیر گفت: عناصری که در این ارتباط نشان دهد عملیات بیوتروریسمی در صنعت طیور کشور ایجاد شده است مشاهده نکرده‌ایم، اما در مواردی ناشی از احمال در کنترل‌ها، مستنداتی به  از واردات بیماری ها از خارج از کشور دست آمده است.

* تنها یک شرکت داخلی می‌تواند کشور را از واردات مرغ اجداد و تخم‌گذار در زمان تحریم بی‌نیاز کند

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تحریمهای ایالات متحده آمریکا علیه کشورمان گفت: ظرفیت‌های زیادی برای تولید در کشورمان وجود دارد به طوری که تنها یکی از شرکتهای زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر می‌تواند بدون نیاز به واردات مرغ اجداد و تخم‌گذار نیاز کشور را برای مدت دو سال تامین کند.

وزیر اسبق کشاورزی درباره کیفیت گندم تولیدی کشور گفت: گندمی که در کشور ما تولید می‌شود کیفیت مناسبی دارد و در مقایسه با گندم‌های وارداتی  به مراتب بهتر است.

اسکندری افزود: در زمان بنده، خاطرم است که با توجه به قوانین موجود، اجازه واردات گوساله زیر 2 سال و چند سال زاییده، صادر نمی‌شد اما در مواردی بودند افرادی که برای نظارت‌های بهداشتی می‌رفتند اما نظارت مناسبی در این ارتباط نداشتند و تنها در روز آخر انتقال گوشت به کشور پای برگه ها را  امضا می‌کردند به همین منظور ما مجبور شدیم دوباره خودمان در گمرک تأییدیه مجدد بگذاریم.

وی همچنین با اشاره به لزوم نظارت بر روند توزیع گوشت تنظیم بازاری گفت: در آن سالها میزان گوشتی که به کشور وارد می‌شد از همان گمرک، اطلاعات آن در اختیار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار می‌گرفت تا مشخص شود کسانی که برای واردات ارز دولتی دریافت کردند چگونه آن را در بازار توزیع می کنند .

 وزیر اسبق جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم انجام نظارت‌های حاکمیتی در واردات محصولات کشاورزی و محصولات مرتبط با آن گفت: در مواردی مشاده شده است که واکسنی که تاریخ آن نزدیک به اتمام است طی یک فرآیند تاریخ مصرف آن عوض شده و به کشور می‌آید که این روند در موسسه سرم‌سازی رازی انجام و منجر به برکناری رئیس آن شد.

* واردات گندم منجر به کاهش کیفیت نان می‌شود

وی با تاکید بر اینکه گندم تولیدی در کشور کیفیت مناسبی دارد و کسانی که به دنبال واردات این محصول هستندبه منافع شخصی خود فکر می‌کنند گفت:‌ در هر زمانی که واردات گندم به کشور صورت می‌گیرد کیفیت نان تولیدی ما پایین می‌آید و هر موقعی گندم مصرفی ما از منابع داخلی مانند حال حاضر، تأمین می‌شود کیفیت نان افزایش می‌‌یابد.

وی افزود: برخی از وارد کنندگان با اظهارات بی‌اساس مبنی بر اینکه کیفیت گندم تولیدی در کشور مناسب نیست، به دنبال واردات این محصول برای کسب سود برای خود هستند.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی  افزود:از آنجا که وارد کنندگان منافع شخصی خودشان را در نظر می‌گیرندگندمی که به طور معمول به کشور وارد می‌شود گندم‌های ارزان قیمتی است تا سود بیشتری داشته باشد، این امر موجب کاهش کیفیت نان مصرفی مردم می‌شود.

اسکندری افزود: تجربه نشان داده است در سالهایی که برای تامین نیاز خود اقدام به واردات گندم کرده‌ایم برای بالا بردن کیفیت آرد مصرفی نانوایی‌ها، مجبور به ترکیب گندم با کیفیت ایرانی برای بالا بردن کیفیت محصول نهایی آرد بوده‌ایم.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ادعای اینکه صدا و سیما نباید ناامیدی را در جامعه ترویج کند، گفت: ظرفیت‌های مناسبی در کشور وجود دارد که باید بیشتر به آن پرداخته شود اما مشاهده شده است که صدا و سیما تا یک نفر می‌گوید آب نداریم آن را 10 مرتبه پخش می‌کند.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی افزود: در صورتی که گفته می‌شود در کشول مشکل کم آبی داریم باید راه حل‌های حل مشکل نیز ارائه شود؛ بنده حاضرم در مناظره‌ای در صدا و سیما شرکت کنم و به شبهات مربوط به کم‌آبی پاسخ دهم.

اسکندری در پاسخ گفت: رئیس سازمان محیط زیست گفته است که 90 درصد آب مصرفی کشور را بخش کشاروزی مصرف می‌کند که 60 درصد آن هدر می‌رود؛ همین امر نشان می‌دهد که در کشورمان مشکل آب نداریم بلکه مشکل مدیریت مصرف داریم.

* کسانی که خود نهضت سدسازی راه انداخته بودند اکنون می‌گویند اشتباه است

وزیر اسبق جهاد کشاورزی  افزود: در صورتی که تنها از همین 60 درصد اعلامی رئیس سازمان محیط زیست در 30 درصد آن صرفه‌جویی صورت گیرد مشکلات کم آبی کشور حل می‌شود.

اسکندری گفت: در شرایطی که برای رفع مشکلات مردم چاره‌اندیشی نشده است به مردم اعطلاعیه می‌دهند که نباید فلان جا تولید داشته باشند. در صورتی که این حاکمیت است که باید مشکلات مردم را حل کند و از آنها نخواهد که کسب و کارشان را رها کنند. 

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه چه راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری در مصرف آب مد نظر دارد که در کشور اجرا نمی‌شوند گفت: در ابتدا باید تمام محصولات کشاورزی از جمله محصولات زراعی به روش آبیاری قطره‌ای کشت شود. همچنین لازم است که الگوی کشت به قانون تبدیل شود تا زمینه نظارت بر آن فراهم آید.

وی با طرح این سوال که نهضت سدسازی را چه کسانی در کشور راه انداختند گفت: نمی‌شود که در زمان خودشان نهضت سدسازی راه بیندازند و الان بیایند و بگویند که کار اشتباهی بوده است.

نمی شود به مردم گفت به خاطر بحران مدیریت مصرف آب کسب و کار خود را راها کند

وزیر اسبق جهاد کشاورزی  اضافه کرد که دولت چه اقداماتی را برای استفاده از آبهای نامتعارف در دستور کار دارد، وقتی که این اقدامات حاکمیتی توسطدولت انجام نمی‌شود و آب مورد نیاز زراعت کشاورزان تامین نمی‌شود نمی‌توان به مردم گفت که کشت و کار نکن و فعالیت خود را رها کن، در این صورت مردم چگونه باید معیشت خود را تامین کنند.

اسکندری افزود: برای استفاده از آب شور دریا نیز استفاده  مشخصی نشده در حالی که ما سطح وسیعی ساحل در کشورمان داریم که می‌توان از آنها بهره جست.

وی یادآور شد: با بازچرخانی آب و استفاده از سیستم‌های فاضلاب می‌توان دوباره این آبها را برای کشت و کار استفاده کرد، اما این وظیفه بخش خصوصی و مردم نیست و باید دولت به وظایف حاکمیتی خود عمل کند.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگر که چرا شما در زمان خودتان الگوی کشت را تبدیل به قانون نکردید، گفت: بنده در زمان وزارتم برنامه الگوی کشت را به دولت بردم و منتظر تبدیل شدن آن به لایحه بودم اما بعد از یک ماه از وزارت کشاورزی رفتم و این کار تا به امروز به مرحله اجرایی نرسیده است.

اسکندری یادآور شد: در صورتی که بنده تنها دو ماه دیگر در دولت مانده بودم امضاهای لازم را  از هیئت دولت برای تبدیل شدن الگوی کشت به لایحه می‌کردم تا برای تبدیل شدن به قانون به مجلس می‌رفت.

وی یادآور شد: به دلیل عدم اجرای همین الگوی کشت مشاهده می‌شود در یزد که با تنش‌های آبی مواجه است خربزه به عنوان یک محصول آب بر کاشته می‌شود و کسی براساس قانون نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

* صرفه‌جویی معادل 14 سد کرج آب با انتقال کشت  سبزی و صیفی به گلخانه

وزیر اسبق جهاد کشاورزی  گفت: در صورتی که الگوی کشت با تبدیل شدن به قانون رعایت می‌شد اکنون 440 هزار هکتار از اراضی سبزی و صیفی به گلخانه می‌رفت و به 45 هزار هکتار کاهش می‌یافت و منجر به صرفه‌جویی 7 میلیارد متر مکعبی آب می‌شد.

اسکندری افزود: این صرفه‌جویی 7 میلیارد متر مکعبی معادل 14 سد کرج است که تاثیر بسیاری بر کاهش مصرف آب می‌گذارد.

وی یادآور شد: برای تشتک‌های تبخیر (سد) پول هزینه می‌شود ولی برای توسعه گلخانه‌ها که صرفه‌جویی زیادی در مصرف آب دارد توجه نمی‌شود.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی  در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه کشت‌های آپارتمانی نیز در برخی کشورها از جمله ژاپن متداول شده است گفت: با بازچرخانی آب و نصب یک فیلتر ساد هدر آپارتمان می‌توان  بخشی از نیاز مردم به محصولات کشاورزی را در آپارتمان خودشان تامین کرد که این موضوع با رفتن بنده از وزارت کشاورزی دیگر پیگیری نشد.

* حجتی وزیر بحران است

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط بحرانی کشور ممکن است دوباره مسئولیت وزارت کشاورزی را برعهده بگیرد با رد این موضوع گفت: من امروز فقط دیگر در مزرعه کار می‌کنم و در مناصب دولتی فعالیت نخواهم کرد؛ محمود حجتی خود وزیر بحران است و می‌داند که باید چه کار کند و از پیشکسوتان جهادی ما است.

* کلانتری نمی‌گذارد حجتی کار کند

وی افزود: اما برخی نمی‌گذارند حجتی کار کند که یکی از تاثیرها کلانتری رئیس سازمان محیط زیست است که برای بخش کشاورزی تصمیم‌سازی می‌کند.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی  افزود: وزیر جهاد کشاورزی اکنون در هیئت دولت تنها یک رای دارد و بسیاری از مجوزهای برای بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی صادر می‌شود نیازمند دریافت مجوزهای سازمان از سازمان محیط زیست است، اما کلانتری برای بخش کشاورزی مانع ایجاد می‌کند که این امر اکنون در توسعه پالایشگاه‌ها نیز مطرح است و رئیس محیط زیست می‌خواهد کشور را تعطیل کند.

اسکندری یادآور شد: کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در حالی که ادعا دارد تحصیلکرده غرب و دانشمند است چرا در سه دوره‌ای که خود وزیر کشاورزی بود برای افزایش بهره‌وری کشاورزی کاری نکرده است (که امروز از بخش کشاورزی و  مصرف بالای آب گلایه می‌کند.)