۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی:

تمام کشور مشکل تغییر کاربری دارد

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۹
کد خبر: 292052
تمام کشور مشکل تغییر کاربری دارد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: موضوع تغییر کاربری تنها مربوط به مازندران نمی‌شود و تمام کشور با این مشکل رو به رو هستند، تصریح کرد: تغییر کاربری و ساخت ویلا به کشاورزان و مردم محلی آسیب می‌رساند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمود حجتی در جریان بازدید و افتتاح چندین طرح بزرگ کشاورزی در مازندران و در حاشیه بازدید از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج در آمل با بیان اینکه باید با افزایش درآمد کشاورزان مانع تغییر کاربری شویم، خاطرنشان کرد: نصاب اراضی کشاورزی در مازندران 0.8 هکتار است و باید درآمد تکمیلی برای آن در نظر گرفت.

وی با تاکید بر اینکه برندسازی برنج مازندران در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد:  یکی از مشکلات مهم در زمینه محصولات کشور، توجه به موضوع زنجیره تولید، روند مزرعه تا سفره و برندسازی است. باید برندسازی به طور قطع در دستور کار قرار بگیرد؛ با توجه به کیفیت برنج در مازندران و گیلان، باید هم در داخل و هم در سطوح بین‌المللی سرآمد باشیم. با توجه به برنامه‌های موجود در ارتباط با توسعه مجموعه و بورس کالا، موفقیت حاصل می‌شود و دولت نیز به شیوه‌های مختلف مانند اعطای تسهیلات پشتیبانی خواهد کرد.

حجتی افزود: اگر محصول مرغوب کشاورز را با قیمت مناسب و کمترین فاصله دلالی به مصرف کننده برسانیم، به تولید و مصرف کننده کمک می‌شود. باید هزینه تولید برنج را کاهش داد و برای کاهش هزینه تولید برنج باید مکانیزاسیون در دستور کار قرار بگیرد. مکانیزاسیون از تجهیز اراضی و تامین آب به موقع آغاز می‌شود و در داشت و برداشت نیز ادامه می‌یابد. در کشت و برداشت این روش موفقیت داشته است. در تجهیز و نوسازی و آب بندان باید بیشتر از امروز تلاش شود و در این زمینه از ظرفیت نمایندگان مجلس بهره برد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در توسعه برنج شمال، دو گلوگاه مهم شامل آب بندان‌ها و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی وجود دارد، گفت: آب بندان‌ها که میراث گذشتگان این سرزمین است رها شده که نیازمند احیای آن هستیم و تجهیز و نوسازی اراضی نیز در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مدرن سازی شالیکوبی‌ها در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: تراکم کشت نباید در گیلان و مازندران کم باشد، زمانی که آب هدر داده می‌شود نمی‌توان کشت دوم را در دستور کار قرار داد و این امر موجب کاهش تولید می شود. اگر آب بندان ها تجهیز و سد هراز آبگیری شود، می توان کشت دوم را انجام داد؛ در برخی از کشورهای آسیایی 5 کشت در سال انجام می دهند و این موضوع جای تامل دارد.

حجتی با بیان اینکه کاله در صنعت، صادرات و تنوع بخشی لبنیات کشور پیشتاز است، گفت: کمبود شیر موجب شده است که آن را با 2 برابر قیمت خریداری کند.

وزیر جهاد کشاورزی  همچنین از اختصاص ارزان‌ترین تسهیلات به کشت‌ گلخانه‌ای خبر داد.

محمود حجتی در حاشیه بازدید از گلخانه تولید گل آنتوریوم آمل در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از احداث گلخانه ها، اظهار کرد: کشت گلخانه ای صرفه جویی فوق العاده فراوانی در مصرف آب دارد که این موضوع از طرح های اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای موجب اشتغالزایی حداقل 10 نفر در هر هکتار می شود، تصریح کرد: گلخانه مدرن، آب مورد نیاز خود را از آب باران تامین می کند و کشت به صورت هیدروپونیک انجام می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با بازاری که در شمال کشور در ارتباط با سبزی و سرشاخه گل های زینتی داریم، خاطرنشان کرد: سطح گلخانه های کشور با توجه به تنگناهای آبی، موضوع اشتغال و بازارهای مناسبی که در داخل و خارج کشور داریم، بسیار کم است.

حجتی با بیان اینکه مسئولان و دستگاه‌های مرتبط، در اعطای مجوز به تولیدکنندگان تسهیلگری و به شتاب توسعه گلخانه‌ها کمک کنند، اظهار کرد: اولویت در اختصاص ارزان‌ترین تسهیلات کشور برای گلخانه‌ها است. تسهیلات صندوق توسعه ملی در دو بخش ارزی و ریالی و همچنین از 45 درصد سهم بخش کشاورزی از محل تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری تصویب شده دولت و مجلس، با اولویت نخست به گلخانه‌ها اختصاص می یابد.

بازدید از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج در آمل، افتتاح پروژه 550 هکتاری تجهیز و نوسازی شالیزارها در سیمرغ، بازدید از پایانه صادرات محصولات کشاورزی و پایانه صادرات محصولات شیلاتی در جویبار، بازدید از گلخانه تولید لیموترش در بهشهر و افتتاح بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور در گلوگاه از برنامه های وزیر جهاد کشاورزی در مازندران است.