۰ نفر

مدیران موفق چه ویژگی‌هایی دارند

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۱۳
کد خبر: 299891
مدیران موفق چه ویژگی‌هایی دارند

موفقیت در زندگی هر فردی به شیوه ای متفاوت خود را نشان می دهد. با نگاهی به زندگی افراد موفق متوجه می شویم که چند خصوصیت مشترک دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از زومیت، مدیریت نیز مانند همه شغل های دیگر به اصول و ویژگی های خاصی نیاز دارد. سوالی که پیش می آید این است که آیا مدیران موفق با ویژگی های منحصربه فردی متولد می شوند یا خود آن ها این ویژگی ها را به دست می آورند؟

می توان گفت یک مدیر کسی است که توانایی تغییر شرایط تحمیلی و نامناسب را به یک شرایط بهتر داشته باشد. در واقع هنگام مساعد بودن اوضاع مدیریت کردن کار بسیار آسانی است. ولی در زمان وجود بحران و مشکلات فراوان چگونه می توان مدیر موفقی بود؟

با نگاهی به مدیران و کارآفرینان بزرگ می توان نتیجه گرفت که سبک های متفاوتی برای مدیریت وجود دارد. هر مدیر نقطه نظر و عمل کرد مخصوص به خود را دارد و شیوه مدیریت هر یک از آن ها با دیگری متفاوت است. با توجه به این موضوع هر فرد برای این که بتواند مدیر و رهبری موفق باشد باید خود را بهتر بشناسد و برای برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود تلاش کند. سپس بهترین سبک مدیریتی را با توجه به ویژگی های شخصیتی خود انتخاب کند.

در ادامه به ۳ نکته ای که جهت تبدیل شدن به یک مدیر موفق باید به آن ها توجه کنید اشاره می کنیم:

1- نقاط ضعف خود را برطرف کنید و نقاط قوت خود را بهبود ببخشید

آیا شما جهت ایجاد انگیزه در افراد از شیوه پاداش و مجازات استفاده می کنید؟ آیا می توانید با سخنرانی های انگیزشی خود به مردم امید و انگیزه ببخشید؟ نوع نگرش شما چیست؟ اعتقاد دارید که باید با کارمندان با زور و خشونت برخورد کرد یا معتقدید که کارکنان به مرور زمان خودشان همه چیز را یاد خواهند گرفت؟

با جواب دادن به چنین سوالاتی شناخت بهتری از سبک مدیریت و رهبری خود به دست می آورید. دانستن این موضوع اولین گام جهت بهبود بخشیدن به تکنیک های مدیریتی است. پس بهترین کار برای شروع، تحقیق و مطالعه کردن در مورد تکنیک هایی است که با شخصیت و شرایط شما سازگاری دارد. سپس این تکنیک ها را به همراه افراد تیم عملی کنید. اگر تکنیکی در مورد شما موثر واقع نشد راه جدیدی را امتحان کنید. از تجربه های جدید نترسید و روند یادگیری را به خوبی طی کنید. به احتمال زیاد سبک های متفاوت مدیریت را امتحان خواهید کرد. اکثر افراد می توانند در موقعیت های خاص واکنش های لحظه ای و مناسبی را از خود نشان دهند، این امر به تنهایی بیان کننده ویژگی یک مدیر نیست.

یکی از ویژگی های برتر مدیران موفق توانایی اخذ تصمیمات و انجام کارها جهت دست یابی به نتایج دل خواه خودشان است. زمانی که این مراحل را با موفقیت طی کردید، نحوه رفتار و عملکرد شما تغییر خواهد کرد و این موضوع سبب تغییر شرایط کسب و کار شما خواهد شد.

2- در ارتباط با افراد مختلف از سبک های متفاوتی از مدیریت استفاده کنید

مدیریت افراد می تواند کاری بسیار سخت و طاقت فرسا باشد. این که بدانید چگونه و در چه زمانی سبک مدیریتی خود را جهت برطرف کردن چالش ها و مشکلات موجود کسب و کارتان تغییر دهید، یکی از اصول مدیریت موفق است.

برخی از کارمندان به کمک انگیزش های درونی همکاری خوبی جهت دست یابی به مقاصد و اهداف شرکت دارند در حالی که برخی دیگر به راه کارهای متفاوت بیرونی جهت افزایش انگیزه نیازمندند. نوع استعداد و نحوه پرورش یافتن اعضای تیم شما هنگامی که احساس کنند مورد توجه نیستند، درک نمی شوند و از انگیزه لازم برخوردار نیستند امر مهمی نخواهد بود. یک مدیر خوب کسی است که خود را با تمامی شرایط موجود و اعضای تیمش وفق دهد و تمایل به پیشرفت و حرکت داشته باشد.

3- از تجارب مدیران موفق استفاده کنید

گاهی اوقات آگاهی از سبک مدیریت مناسب شما برای ایجاد تغییر و موفقیت کافی نخواهد بود و شما به اطلاعات بیشتری جهت ادامه مسیر نیاز خواهید داشت. در این مواقع بهترین راه حل تهیه لیستی از مدیران و مربیان موفق و مورد علاقه تان است. ببینید این افراد در شرایط مشابه چه اقداماتی انجام داده اند. در صورت نیاز با آن ها تماس بگیرید و از تجارب شان بهره مند شوید.