۰ نفر

۴ ایده کسب درآمد از نور

۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۰:۲۳
کد خبر: 204814
۴ ایده کسب درآمد از نور

امروز کسب و کارهایی در حوزه نور و روشنایی معرفی خواهیم کرد. کسب و کارهایی که همه مبتنی بر استفاده از دیودهای نورانی (LED) است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خراسان، واقعیت این است که گسترش استفاده از ال‌ای دی، امکان ورود افراد مختلف با سرمایه‌های مختلف (کم یا زیاد) به این حوزه را فراهم کرده است. 4 ایده‌ای که امروز معرفی می‌شود، شما را با وضعیت برخی کسب و کارهای این حوزه آشنا می‌کند.

1. تولید لامپ ال‌ای دی؛ وضعیت بازار

بیش از 70 واحد تولید انواع لامپ ال‌ای دی در کشور وجود دارد. با  این حال هم اکنون درصد اندکی از نیاز داخل توسط شرکت‌های داخلی تامین می‌شود. مخصوصا آنکه میزان تقاضای محصولات به سرعت در حال رشد است. لامپ‌های ال‌ای دی به دلیل مصرف بسیار پایین، ضرر کمتر به سلامتی نسبت به لامپ‌های رشته‌ای و جیوه‌ای و قابلیت طراحی‌های متنوع و زیبا، هر روز سهم بیشتری از بازار را از آنِ خود می‌کنند. مخصوصا آنکه ویژگی‌های فنی این نوع لامپ‌ها  اجازه استفاده از آنها در انواع نورپردازی‌ها ، تابلوهای تبلیغاتی و نمای ساختمان را هم می‌دهد.

تنها مشکل این نوع منبع روشنایی، قیمت بالای آنهاست که البته به مزایای آن می‌ارزد و به همین خاطر میزان تقاضای بازار رو به گسترش است. اگر بخواهید یک واحد صنعتی تولید لامپ با خط تولید کامل را راه بیندازید به بیش از 5 میلیارد تومان سرمایه نیاز خواهد بود. سرمایه‌ای که به راحتی قابل تامین نیست. اما پیشنهاد ما این است که ایجاد این کارخانه را جزو رویاها و اهداف خود در گوشه‌ای از ذهن حفظ کنید اما برای ورود به بازار از مسیرهای کم هزینه تر شروع کنید.

2. مونتاژ لامپ؛ حربه‌ای برای ورود به بازار نور

در ابتدا باید مهارت‌ها  و آموزش‌های لازم را فرابگیرید. اگر دانشجوی برق و الکترونیک هستید چندین گام جلو خواهید بود. برای ورود کم هزینه به بازار نور، می‌توانید در کارگاه خود فقط کار مونتاژ را انجام دهید. مثلا بدنه لامپ و همچنین بورد PCB را به صورت آماده (برای مدلی خاص از لامپ‌های طراحی شده) خریداری کنید و مونتاژ ال‌ای دی‌های نورانی، پاتروم و منبع تغذیه و مبدل ولتاژ را خودتان انجام دهید.

بعد از انجام تست‌های کیفیت و بسته بندی می‌توان محصول را روانه بازار کرد. دریافت مجوز تاسیس و بعد مجوز بهره برداری از سازمان صنعت اولین گامی است که بعد از آشنایی با کسب و کار و مسائل فنی و همچنین نوشتن طرح تجاری باید انجام دهید. به این ترتیب در هزینه‌های دستگاه‌های گران قیمت تزریق و تراش برای ساخت بدنه لامپ صرفه جویی می‌شود. در این حالت می‌توانید مراحل آموزش، تجهیز کارگاه و دریافت مجوز و خرید مواد اولیه را با کمتر از 10 میلیون تومان پشت سر بگذارید. یاسر صمدی، کسی است که در مشهد این کار را کرده است و اکنون وارد بازار نور شده است. هفته بعد تجربه او را مرور خواهیم کرد. 

3. خدمات نورپردازی؛ یک تجربه
البته این ابتدای راه است؛ فروش محصولات و لامپ‌های تولیدی در میان محصولات وارداتی و محصولات متنوع بیش از 70 واحد تولیدی کار آسانی نیست. باید از همان ابتدای تولید به فکر بازاریابی و فروش هم باشید. به همین خاطر فعالان این حوزه همواره ارائه خدمات نورپردازی را در کنار تولید و یا قبل یا بعد از آن مدنظر داشته اند. مشتری این نوع خدمات معمولا شهرداری‌ها ، شرکت‌های ساخت و ساز و یا صاحبان منازل یا مجتمع‌های مسکونی هستند. 

اگر کار با ال‌ای دی را آموخته باشید، در کنار یک تیم طراح و متخصص می‌توانید پروژه‌های نورپردازی شهری و شخصی را با حاشیه سود مناسب انجام دهید. مصطفی صاحبی، یک جوان برق خوانده پرتلاش است که اکنون مدیرعامل یک شرکت مهندسی در حوزه نورپردازی و روشنایی است. او کارش را در مقیاس کوچک و از خانه شروع کرد و ابتدا تولید انواع لامپ‌های ال‌ای دی را در دستور کار قرار داد. او که کارش را از سال 89 آغاز کرد حالا با مجموعه مهندسی اسپارک، پروژه‌های بزرگ نورپردازی شهری را در نقاط مختلف مشهد انجام می‌دهد. تجربه 7 ساله آنها ممکن است برای شما مفید باشد.

جوانانِ عاشق دانش روز وارد این حوزه شوند
مصطفی صاحبی که کار را از تولید لامپ‌های ساده شروع کرده حالا انواع محصولات مثل چراغ‌های دفنی، استخری، آبنما و انواع پروژکتور را تولید می‌کند. وی در مورد تولید لامپ‌ها  از واردات گلایه دارد و می‌گوید که واردات محصولات کم کیفیت و ارزان کار را سخت می‌کند. اما در حوزه طراحی و نورپردازی شرایط مناسب است. مراحل و ادوات تولید محصولات؛ از تزریق آلومینیوم و تراش کاری و رنگ تا طراحی و ساخت PCB و لحیم کاری و مونتاژ را معرفی و تصریح می‌کند که در صورت برون سپاری تولید قطعاتی که نیاز به دستگاه‌های صنعتی دارد، با کمتر از 50 میلیون تومان می‌توان وارد حوزه تولید محصولات و عرضه خدمات نورپردازی شد.

در غیر این صورت سرمایه لازم به 2 میلیارد تومان هم می‌رسد. می‌گوید که بازگشت سرمایه در این کار حدود 6 ماه است که مدتی معقول و منطقی است. وی ورود به این حوزه را به جوانانی که تمایل به فراگیری دانش روز داشته و البته پشتکار و صبر فراوان دارند پیشنهاد می‌کند. بازار LED؛ از تولید لامپ‌ها  تا خدمات نورپردازی در انتظار چنین جوانانی است که رویاهای بزرگ دارند اما می‌دانند که باید گام به گام به پیش روند و مسیری واقعی برای خود تعریف کنند. 

ایده‌های آینده
4. ساخت تابلوهای ثابت و روان تبلیغاتی

ایده چهارم امروز کسب و کار ارائه خدمات طراحی، ساخت و نصب تابلوهای تبلیغاتی است. حتما جلوی مغازه‌ها  و فروشگاه‌ها  و روی سردر آنها تابلوهای چشمک زنی را دیده اید که نام فروشگاه یا محصولات آنها را نمایش می‌دهد. اگر دقیق تر نگاه کنید LED‌های کوچک را می‌بینید که به طور منظم چیده شده و روشن و خاموش می‌شود تا نوشته یا تصویری را ایجاد کند. سرمایه گذاری در ارائه این خدمات هم می‌تواند برای شما ایده جذابی باشد. البته نیاز به یادگیری برنامه نویسی هم دارید که  کاری نشدنی نیست. هفته بعد درباره این مهارت‌ها  و همچنین حساب و کتاب اقتصادی این کسب و کار خدماتی مرتبط با دیودهای نورانی صحبت خواهیم کرد. همچنین تجربه یاسر صمدی از جوانان خوش ذوق تولیدکننده لامپ ال‌ای دی را مرور می‌کنیم. علاوه بر آن درباره تولید محصولاتی مثل چراغ اضطراری‌های ساده و نوآورانه مثل تصویر فوق صحبت خواهیم کرد.