۰ نفر

بنگاه‌های ملکی باید چقدر کمیسیون بگیرند؟

۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۲۳:۳۴
کد خبر: 204806
بنگاه‌های ملکی باید چقدر کمیسیون بگیرند؟

میزان کمیسیونی که بنگاه های مسکن هنگام عقد قرارداد میگیرند همیشه مورد اختلاف بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، طبق دستورالعمل شماره 205/98 مورخ 15 فروردین 95 اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران، نرخ خدمات کارمزد بنگاه های املاک، تابعی از میزان نرخ معامله طرفین به شرح زیر است:

برای معاملات تا سقف 500 میلیون تومان، نیم درصد نرخ معامله از هر یک از طرفین و مازاد بر مبلغ فوق، 25صدم درصد از طرفین اخذ می شود. 

برای رهن و اجاره املاک، یک چهارم اجاره ماهانه از هر طرف اخذ می شود. همچنین از هر یک از طرفین باید4.5 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود.

لذا در صورتی که بنگاه املاک از طرفین، وجهی بیش از این میزان مطالبه کرد، مرتکب تخلف "گرانفروشی" شده و قابل پیگرد در مراجعی مانند سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان (با شماره تماس 124)، سازمان تعزیرات حکومتی و صنف مربوطه است.

هر واحد صنفی ضمن دریافت هر وجهی اعم از پرداخت بهای کالا یا خدمات، باید صورتحساب و فاکتور رسمی با مهر، امضا، آدرس و شماره تلفن به پرداخت کننده وجه ارائه دهند که در آن، میزان و مبلغ دقیق مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده هم قید شده باشد.

در صورت عدم ارائه فاکتور، طبق ماده 8 قانون سازمان تعزیرات حکومتی، مجازاتهایی از قبیل تذکر، جریمه مبالغ مختلف و حتی نصب پارچه در سردر واحد صنفی تحت عنوان متخلف در انتظار کسانی است که فاکتور ارائه نمی کنند.

درباره نرخ ملک هم باید گفت این نرخ گزاری غیررسمی است و خبرگان محلی با توجه به عرف محل و شرایط ملک، نرخ گذاری را انجام می دهند و اصل نرخ گزاری بر پایه توافق طرفین معاملات است.