۰ نفر

در گزارش میدانی اقتصادآنلاین از مشاوران املاک مشخص شد؛

مشاوران املاک در انتظار رونق بازار/ تابستان معامله‌ها داغ خواهد شد؟

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۶
کد خبر: 201157
مشاوران املاک در انتظار رونق بازار/ تابستان معامله‌ها داغ خواهد شد؟

مشاوران املاک پایان ماه رمضان را زمان افزایش معامله‌ها در بازار راکد مسکن می‌دانند اما معتقدند برای رونق این بازار تا زمستان هم باید صبر کرد.

اقتصاد آنلاین - محمد فیروزی؛ بخش مسکن طی سال های اخیر از جمله بخش هایی است که همواره در رکود به سر برده است. به طوری که مسئولان دولتی هم بر وجود چنین رکودی تاکید دارند و به دنبال چاره جویی برای آن هستند.

همواره در شرایط رکودی گمانه زنی های اقتصادی شکل می گیرد که این وضعیت چه زمانی به اتمام خواهد رسید. به طور تقریبی از نیمه دوم سال 95 تا پیش از انتخابات بر اساس سیگنال های موجود کارشناسان اقتصادی اعلام کردند با برگزاری انتخابات و رسیدن موعد پرداخت تسهیلات بانک ها در سال 96 از تابستان دوره رکود مسکن وارد حالت جدیدی خواهد شد و شاهد افزایش تعداد حجم معامله ها بود. از طرفی هم برخی از صاحب نظران از این دوران به عنوان دوره پیش رونقی مسکن یاد کرده اند.

در این خصوص با تنی چند از کارشناسان املاک صحبت کردیم تا نظر آنها را در خصوص حال و هوای بازار مسکن در بهار سال جاری جویا شویم.

انتظار اوج گیری معامله در تابستان

یک کارشناس فروش املاک به خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: از سال گذشته تا شروع خرداد تغییر محسوسی در بازار وجود نداشت، اما پس از انتخابات شرایط در بازار به گونه ای تغییر کرد که افراد از حالت انتظاری خارج شوند و جرات برای معامله کردن در بین افراد افزایش پیدا کرد.

وی می افزاید: فروردین ماه بازار مسکن به طور معمول در حالت نیمه تعطیل به سر می برد. امسال هم در اردیبهشت به مرور تعداد معامله ها شروع به رونق کرد. اما کارشناسان فروش در این بازار معتقدند تابستان امسال حجم معامله ها بیشتر شود.

عرضه بیشتر از تقاضا

مدیر فروش یکی از بنگاه های املاک تهران هم به اقتصاد آنلاین گفت: شرایط بازار در سال جدید هم ادامه رکود در سال قبل است چرا که عرضه هنوز در بازار بر تقاضا پیش است. البته در این خصوص طرز تلقی مالکان هم سبب شده که شرایط بخش مسکن قفل شده باشد. چرا که بسیاری از مالکان طمع های زیادی در فروش دارند و قیمت ها را به شکل کاذبی بالاتر از حد معقول اعلام می کنند.

وی ادامه می دهد: در بالارفتن انتظار مالکان و هم چنین کاهش خرید و فروش ها در بازار عملکرد شبکه بانکی هم تاثیر گذار بوده است. چرا که تا زمانی که پرداخت سود به حساب های بانکی از سرمایه گذاری در بخش مسکن جذاب تر باشد بدون شک تمایل برای معامله مسکن از سوی سرمایه گذاران کاهش پیدا می کند و مالکان هم برای اجاره و معامله شرایط بانک ها در نظر می گیرند.

این کارشناس فروش املاک تصریح می کند: مقایسه پرداخت سود به حساب های بانکی، بازار اجاره را هم در برخی مناطق تحت تاثیر خود قرار داده است. به طوری که محاسبه اجاره بهای یک خانه براساس فرمول بانک ها انجام می شود. به این معنی که مالک خانه ارزش ملک خود را بر اساس قیمت کاذب محاسبه می کند و سپس اجاره بهای ملک را بر اساس حداکثر سود پرداختی بانک ها به دارایی خود می سنجد. این وضعیت هم به نوبه خود سبب شده برخی فایل های خانه تا چندین ماه متقاضی اجاره نداشته باشد.

کارشناس فروش یکی دیگر از دفاتر مشاور املاک هم با تاکید براینکه سود بانکی، شرایط بازار را مختل کرده است، این طور می گوید: سود بانکی در معامله های مسکن به یک معیار مبدل شده است. هرچند مشاوران املاک تمایلی به این وضعیت ندارند. چرا که دفاتر مشاور املاک می بایست قیمت حقیقی ملک را برای معامله در نظر بگیرند و به طرفین معامله پیشنهاد دهند. اما با این اوصاف نمی توان از تاثیر سود بانکی در رفتار معامله کنندگان حرفی نزد.

تسهیلات بانکی ناهمخوان با شرایط مردم

این کارشناس فروش املاک در ادامه می گوید: بیشتر متقاضیان در بازار از توان مالی بالایی برخوردار نیستند. به همین دلیل احتیاج به استفاده از تسهیلات بانکی دارند. اما در واقعیت وامی که بانک ها به متقاضیان می دهند با شرایط مردم همخوانی ندارد. این وضع هم سبب شده در عمل پرداخت وام ها تاثیری بر روند بازار نداشته باشد و تا به امروز شاهد هیچ نوع تغییری در بازار نباشیم.

صبر پیشه می‌کنیم

مدیر یکی دیگر از دفاتر مشاور املاک تهران هم در ادامه به اقتصاد آنلاین گفت: برگزاری انتخابات و تاثیر آن بر بازار دارای اثرات چند ماهه است و انتظار داریم تا سه ماه آینده وضعیت بازار دگرگون شود، البته این یک زمان حداقلی است و برای بهتر شدن وضعیت مسکن به زمان بیشتری شاید احتیاج باشد.

وی ادامه می دهد: از ابتدای امسال بازار اجاره بهتر از خرید و فروش ها بود. این موضوع هم ناشی از این است که فصل اجاره را سپری کردیم. به طور معمول افزایش حجم معالمه خرید و فروش در زمستان و پاییز رقم می خورد و امسال هم تا آن زمان فقط صبر می کنیم.