۰ نفر

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با اقتصادآنلاین:

تعطیلی 13 فروردین حذف می‌شود؟

۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۷
کد خبر: 306836
تعطیلی 13 فروردین حذف می‌شود؟

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه طرح ساماندهی تعطیلات به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال شده است، گفت: حذف برخی تعطیلی‌ها که در این طرح پیش بینی شده، امکان پذیر نیست، زیرا تبعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

اقتصادآنلاین – المیرا اکرمی؛ سلمان خدادادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین اظهار داشت: در این طرح پیش بینی شده که تعطیلی 13 فروردین، 29 اسفند، 14 و 15 خرداد حذف شود و 14 و 15 خرداد فقط عزای عمومی‌باشد. همچنین در این طرح پیشنهاد شده که شنبه‌ها به‌ جای پنجشنبه‌ها تعطیل شود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب و مسئولان به ضرورت ساماندهی تعطیلات اذعان دارند، گفت: هر چند که ساماندهی تعطیلات ضروری است اما باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که اگر هر کدام از این تعطیلات را حذف یا جابجا کنیم، تبعات سیاسی و اجتماعی خواهد داشت.  

خدادادی در ادامه افزود: به عنوان مثال در مورد 13 فروردین در ذهن مردم اینگونه جا افتاده که نباید در خانه بنشینند و این فرهنگ نهادینه شده است. در مورد 29 اسفند هم که روز ملی شدن صنعت نفت است، اگر حذف شود، تبعات زیادی دارد و اگر 29 اسفند تعطیل هم نباشد کسی سر کار نمی‌رود. در واقع برخی تعطیلی‌ها بار سیاسی، برخی تعطیلی‌ها بار مذهبی و برخی تعطیلی‌ها بار اجتماعی دارد و به دلیل باورهای مردم، به سادگی امکان ورود در آن وجود ندارد.

نماینده مردم ملکان در مجلس با اشاره به اینکه به دلیل تعطیلی پنج شنبه و جمعه در کشور ما و تعطیلی شنبه و یکشنبه در سایر کشورها، چهار روز ارتباط ما با دنیا قطع است، عنوان کرد: برای این موضوع باید فرهنگ سازی انجام شود و جامعه باید توجیه شود. البته جایگزینی تعطیلی پنج شنبه با شنبه را اهل علم اقتصاد و کارشناسان قبول دارند.  

خدادادی با بیان اینکه به منظور بررسی‌های بیشتر طرح ساماندهی تعطیلات از دستور کار کمیسیون اجتماعی خارج شده و به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده است، گفت: قرار است که ضمن اخذ نظر علما، نقطه نظرات تشکل‌ها و بخش خصوصی هم در مورد این طرح گرفته شود.

وی در ادامه افزود: کمیسیون اجتماعی مجلس منتظر اعلام نظر مرکز پژوهش‌های مجلس است و در این رابطه هفته گذشته نامه ای به این مرکز نوشتیم که نتیجه بررسی‌هایش را به کمیسیون اعلام کند و سپس کمیسیون تصمیم گیری کند.  

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها کارهای خوبی را در رابطه با طرح ساماندهی تعطیلات انجام داده است، گفت: احتمالا در این طرح تغییرات زیادی به وجود می‌آید، زیرا حذف برخی از تعطیلی‌ها امکان پذیر نیست.