۰ نفر

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

قانون بانک مرکزی بعد از پنج دهه اصلاح می‌شود

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۱۹
کد خبر: 299707
قانون بانک مرکزی بعد از پنج دهه اصلاح می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از پایان رسیدگی به اصلاح قانون بانک مرکزی بعد از حدود ۵۰ سال در کمیسیون متبوعش خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، محمد رضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه اصلاح قانون بانک مرکزی حدود یک سال و نیم در کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: بعد از اصلاح قانون بانک مرکزی، کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع اصلاح قانون بانکداری جمهوری اسلامی را در دستور کار قرار می دهد و تلاش می شود تا پایان مهرماه انجام این مهم را نیز به پایان برساند.
وی گفت: با توجه به اینکه از سال1351 اصلاحاتی درخصوص قانون بانک مرکزی انجام نشده بود، ضرورت انجام این مهم باعث شد کمیسیون اقتصادی اصلاح قانون بانک مرکزی را در دستور کار قرار دهد.
وی با اشاره به این نکته که بحث اصلاح نظام بانکی از ابتدای شروع به کار مجلس دهم مدنظر کمیسیون اقتصادی مجلس بوده است، افزود: اصلاح ساختار، اهداف، وظایف و مأموریت های بانک مرکزی از محورهای مهم اصلاح قانون بانک مرکزی است، همچنین در اصلاح این قانون به تشکیل یک سازمان نظارتی قدرتمند در بانک مرکزی برای تغییر نظارت سنتی توجه شده است، به علاوه هیأتی عالی در بانک مرکزی براساس قانون تشکیل می شود تا با استفاده از ظرفیت افراد متخصص و اقتصاددان عملیات تصمیم‌گیری در بانک مرکزی به صورت حرفه ای دنبال شود.
پورابراهیمی گفت: اصلاح ساختار بانک مرکزی در راستای کاهش وابستگی این بانک به دولت و همچنین تقویت استقلال بانک مرکزی است و کمک می کند که خروجی اثرگذاری در افزایش انتفاع بانک مرکزی در سیاست های ارزی و پولی حاصل شود.
وی گفت: تشکیل کمیته های تخصصی در بانک مرکزی، تقسیم وظایف و همچنین تشکیل شورای فقهی برای نظارت بر انطباق تصمیمات این بانک با موضوعات شرعی و دینی از دیگر نکات مهمی بوده است که در اصلاح قانون بانک مرکزی لحاظ شده است همچنین امکان به‌کارگیری ابزارهای نوین و اختیارات جدید بانک مرکزی برای مدیریت تورم در متن اصلاح قانون بانک مرکزی لحاظ شده است و ضابطه مندی نظام های تصمیم گیری در ارتباط با سیاست های پولی با استفاده از جایگاه بانک مرکزی مدنظر قرار گرفته است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل یک سازمان نظارتی در بانک مرکزی و اصلاح رابطه این بانک با سایر ارکان نظام مانند دولت و نهادهای عمومی غیردولتی، مجلس و سایر مجموعه ها از دیگر نکات مهم در اصلاح قانون بانک مرکزی است که مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به عمده مباحث، بانک مرکزی مستقل از دولت می تواند مأموریت ها و وظایف تخصصی خود را مانند بانک مرکزی سایر کشورها به صورت صحیح انجام دهد.
پورابراهیمی گفت: مدیریت نظام بانکی و همچنین مدیریت و نظارت بر مؤسسات اعتباری و مالی با اختیارات و تقویت استقلال بانک مرکزی می تواند ارتقا یابد و امیدوارم با تصویب نهایی این قانون در مجلس که با قید فوریت در دستور کار قرار خواهد گرفت، گام بلندی برای تقویت اقتصاد کشور و رفع گرفتاری هایی مانند مشکلات مؤسسات اعتباری و مسائل ارزی برداشته شود.
وی در خصوص مصوبات کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری گفت: جلسات مستمرکمیسیون اقتصادی در دو شیفت کاری صبح و عصر در تعطیلات مجلس برگزار شد و بعد از حدود 100 ساعت جلسه تخصصی، اعضای کمیسیون، مواد مربوط به طرح اصلاح قانون بانک مرکزی را مصوب کردند.