۰ نفر

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

مرگ سالانه ۱۶هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۲۰
کد خبر: 296591
مرگ سالانه ۱۶هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: افزایش قیمت بدون تردید بر کیفیت خودروها نیز تاثیرگذار است، در صورت کم کاری در ارتقاء کیفیت خودرو‌ها باید شاهد صدمات جسمی و مالی و جانی برای مردم باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، سالیانه بیش از ۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند. آمار این حوادث در ایران نیز قابل توجه است، زیرا پس از آلودگی هوا بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به تصادفات جاده‌ای است. اگرچه آمارها از کاهش تلفات جاده ای در کشور می گویند اما افزایش خودروها تهدیدی جدی برای بالاماندن مرگ‌های جاده ای است؛ در ۱۰ سال گذشته تلفات جاده ای در کشور از ۲۷ هزار نفر در سال به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است، اما عدد ۱۶ هزار همچنان عدد بالایی محسوب می شود.

هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است

علاوه بر مرگ و میر و صدماتی که به افراد وارد می شود، همه ساله هزینه های اجتماعی و اقتصادی به افراد وارد می شود. طبق آمارها روزانه ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات را متحمل می‌شویم. مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده است، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است.اما علل بروز این بسیاری از این تصادفات چیست؟ بخش اعظمی از مرگ‌و‌میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در ایران به دلیل نا‌ایمن بودن خودرو های داخلی است، با توجه به افزایش قیمت خودرو‌ها در ماه‌های اخیر، تعداد بیشتری از مردم ناچار هستند، خودرو‌های بی‌کیفیتی که این روزها با رشد چند برابری قیمت نیز مواجه شده است، استفاده کنند. این موضوع باعث افزایش غیر مستقیم تصادفات جاده‌ای و مرگ و میر خواهد شد.  

ناایمنی خودروها و جاده ها مهمترین عامل افزایش تلفات جاده ای در ایران

رسول خضری در این رابطه گفت: خودروهایمان قبل از تحریم‌ها نیز کیفیت چندانی نداشت، بیشترین آمار تلافات جاده‌ای در ایران به دلیل عدم کیفیت خودرو‌ها در سیستم ترمز و مباحث ایمنی یا آتش‌سوزی، غیر استاندارد بودن و یا نبود ایربگ است. افزایش قیمت بدون تردید بر کیفیت خودروها نیز تاثیرگذار است و در صورت کم کاری در ارتقاء کیفیت خودرو‌ها باید شاهد صدمات جسمی و مالی و جانی برای مردم باشیم.

ما در صنعت خودروسازی ضعیف هستیم؛ تمرکز کشور بر تولید محصولاتی باشد که در آن تبحر دارد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به عدم افزایش ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی در طول چند دهه فعالیت، گفت: ما یک کشور صنعتی در حوزه خودروسازی نیستیم و باید تمرکز کشور بر تولید محصولاتی باشد که در آن تبحر دارد. به عنوان مثال در حوزه گردشگری جزو ده کشور برتر دنیا هستیم، اما در حوزه‌های میراث فرهنگی و جاذبه‌های توریستی هیچ کاری نکردیم وتنها از 5 درصد ظرفیتمان استفاده کرده ایم. در حوزه کشاورزی نیز می‌توانستیم شاهد محصولات کشاورزی باکیفیت بر اساس وضعیت اقلیمی خودمان باشیم.

وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به سه وزارتخانه تقسیم شود

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، افزود: برای خارج شدن از این وضعیت باید وزارتخانه‌هایمان را تغییر دهیم. وزارت صنعت، معدن و تجارت سه وزارتخانه است که اصلا باهم هم‌خوانی ندارد، در گذشته وزارت صنعت و صنایع سبک و سنگین وزیر مجزا داشت، تجارت و معدن‌ نیز هرکدام یک وزیر می‌خواهد، کار سه وزارت خانه را در حال حاضر یک وزیر انجام می‌دهد برای همین است که در صنایع به ویژه خودروسازی پیشرفت نداریم.

حرف مردم را مجلس می‌زند، مردم از عملکرد وزارت‌خانه‌ها ناراضی هستند

 این نماینده مردم در مجلس با اشاره به استیضاح وزیران و طرح سوال از رئیس جمهور، گفت: اوضاع نا به سامان وزارت‌خانه‌ها باعث می‌شود، هر وزیری که به مجلس می‌آید رای نیاورد، در واقع حرف مردم را مجلس می‌زند و به نوعی پیام را به گوش قوه‌مجریه می‌رساند که روشتان درست نیست و ساختار سیاستها باید تغییر کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم بهترین تیم کارشناسی را داشته باشیم و کشورهای موفق دنیا را در حوزه صنعت و خودروسازی الگو قراردهیم، ما در کشورمان به R&D یا تحقیق و توسعه اهمیت نمی‌دهیم، در کشورهای اروپایی و صنعتی بیش از 20 درصد اعتباراتشان را به این بخش اختصاص می‌دهند، ما برای R&D برند سایپا و ایران‌خودرو، بیشتر از نیم درصد هم هزینه نمی‌کنیم، با این میزان هزینه‌ که برای تحقیق و توسعه، نباید توقع محصولات ایمن و باکیفیت داشته باشیم.