۰ نفر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا:

63 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۶:۴۹
کد خبر: 291932
63 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی (ناجا) گفت: 63 درصد تصادفات خودروها به دلیل نبود توجه کافی به جلو، خستگی و خواب آلودگی رانندگان، در 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سرتیپ پاسدار تقی مهری روز شنبه  با بیان اینکه 73 درصد تصادفات منجر به فوت در خارج از شهرها به وقوع می پیوندد، افزود: در تابستان سال گذشته چهار هزار و 900 نفر به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی جان خود را در جاده های کشور از دست دادند.

وی با بیان اینکه ماموریت پلیس راهنمایی و رانندگی در دو حوزه خدمات و اجرای عملیات در تصادفات تعریف می شود، گفت: میزان تصادفات از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در حوزه درون شهری حدود چهار درصد کاهش و در حوزه برون شهری حدود هفت درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در خصوص آخرین آمار وسایل نقلیه نیز اظهار داشت: هم اکنون 33 میلیون و 700 هزار وسیله نقلیه در قالب 22 میلیون خودرو و 11 میلیون و 700 هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور فعال است.

سرتیپ پاسدار مهری افزود: بر اساس آمار و اطلاعات موجود همچنین بیش از 30 میلیون فقره گواهینامه فعال شامل افرادی که طی پنج و 10 سال گذشته اقدام به تعویض گواهینامه خود کرده اند، وجود دارد.

وی اظهار داشت: همچنین از ابتدای امسال تاکنون با افزایش 42 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 541 هزار فقره گواهینامه جدید صادر شده است.

سرتیپ پاسدار مهری با اشاره به اینکه در مجموع از ابتدای امسال تاکنون حدود 2 درصد نیز در زمینه شماره گذای خودرو افزایش داشته ایم، گفت: در این ارتباط آمار خودروهای داخلی بیشتر بوده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص آمار خودروهای وارداتی نیز اظهار داشت: در مقایسه چهار ماهه ابتدای امسال با سال گذشته به علت ورود کم و نبود ثبت سفارش، در زمینه خودروهای وارداتی دارای 53 درصد کاهش هستیم.

وی در خصوص دیگر فعالیت های راهنمایی و رانندگی در حوزه اجرای «طرح ویژه تابستان 97» نیز گفت: این طرح با عنوان «طرح ویژه ترافیک» از 24 خرداد ماه آغاز شده است و مهمترین طرح پلیس به شمار می رود که تا پایان تابستان امسال نیز ادامه می یابد.

سرتیپ پاسدار مهری تصریح کرد: در اجرای این طرح همه دستگاه های امدادی و خدماتی مانند اورژانس، هلال احمر، سازمان راهداری، شهرداری، آتش نشانی و برخی دیگر از دستگاه ها، در کمیته ای مشترک با محوریت پلیس راهنمایی و رانندگی درحال اجرای این طرح هستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص آمار ترددهای خودروها در جاده های کشور در چهارماهه ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز گفت: بر اساس آمار ثبت شده توسط دستگاه های تردد شمار، در این زمینه دارای 20 درصد افزایش هستیم که این مهم نشانگر افزایش حجم سفرها است.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود در ایام تابستان بیشترین ترددها در شهرهای زیارتی و سیاحتی به ثبت رسیده است.

سرتیپ پاسدار مهری تصریح کرد: در مجموع تردد درون استانی و بین استانی در شهرهای یادشده در این ایام بیشتر شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: به مردم توصیه می کنم قبل از مسافرت ابتدا وسیله نقلیه خود را بازدید فنی کنند و به ازای هر دو ساعت رانندگی برون شهری 15 دقیقه استراحت کنند و به تذکرات همکاران پلیس توجه بیشتری داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: از رانندگان می خواهیم به خصوص در نزدیکی شهرها که 63 درصد تصادفات به این مکان ها اختصاص دارد، توجه بیشتری به رانندگی و جاده داشته باشند.

سرتیپ پاسدار مهری اظهار داشت: هموطنان می توانند از طریق سایت پلیس راهور به همه اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت جاده های کشور دسترسی داشته باشند.

وی افزود: افرادی که از اتوبوس عمومی به عنوان وسیله مسافرت استفاده می کنند، می توانند با توجه به سامانه طراحی شده، وضعیت رانندگی و تخلفات راننده مربوطه را از طریق ارسال پیامک به شماره 110120 به پلیس گزارش کنند.

سرتیپ پاسدار مهری خاطر نشان کرد: پس از ارسال پیامک توسط مسافران، همکاران پلیس در مرکز کنترل ترافیک به تخلف یادشده رسیدگی می کنند و با راننده متخلف در هر کجای کشور که در تردد باشد، برخورد قانونی می شود.