۰ نفر

خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر

۲۲ تیر ۱۳۹۶، ۸:۳۶
کد خبر: 205546
خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر

رئیس فراکسیون زنان مجلس، از ارائه طرحی به منظور تسهیل خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر خبر داده است.

براساس قوانین، زنان برای خروج از کشور نیازمند اجازه همسران خود هستند و در این مورد استثنائی نیز برای زنان ورزشکار یا نخبه در نظر گرفته نشده است. این مساله در سال‌های اخیر به‌ویژه برای برخی ورزشکاران زن مشکلاتی را به وجود آورده است، تا جایی که تسهیل برای خروج زنان از کشور جزو مطالبات مهم زنان شده است. با افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس و همچنین حضور بالای اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، زنان امیدوار به ایجاد تغییرات قانونی به نفع زنان در مجلس دهم هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ،  همواره زنان برای خروج از کشور با موانعی روبه‌رو بوده‌اند که نمی‌توان مسائل آنها را کتمان کرد. حال اگر زنان برجسته کشور که در عرصه‌های مختلف ورزشی، علمی، سیاسی و... خوش درخشیدند، عدم اجازه خروج از کشور را از همسرشان دریافت نکنند وضعیت بدتر هم می‌شود، چراکه سال‌ها زحماتشان به باد رفته و در اینجا دولت نیز متحمل هزینه‌های بسیار می‌شود. نمونه بارز این موضوع، نیلوفر اردلان، بازیکن فوتسال اهل ایران و کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران است. او عنوان خانم گلی دو دوره اول بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را از آن خود کرده و از دیگر افتخاراتش قهرمانی‌های پیاپی در لیگ‌های فوتبال و فوتسال زنان، دو دوره نایب‌قهرمانی مسابقات فوتبال زنان غرب آسیا و راهیابی به مرحله نیمه‌‌نهایی مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۱۲ لندن است. اردلان به دلیل مخالفت همسرش با خروج او از کشور و ضبط گذرنامه‌اش نتوانست تیم ملی فوتسال زنان ایران را در جام ملت‌های آسیا سال ۲۰۱۵ همراهی کند. محرومیت اردلان از حضور در جام ملت‌های آسیا توسط همسرش جنجال‌برانگیز شد. مهر 94 اردلان درباره غیبتش در مسابقه‌‌ها گفت: دوست دارم در مسابقه‌‌های بعدی همراه تیم باشم. از مسئولان تقاضای دارم مشکل مرا حل کنند. من هم می‌خواهم مثل سایرین برای پرچم کشورم بجنگم؛ افتخار من افتخار کشورم و پسرم است. او عنوان کرد: امیدوارم مسئولان درخواست مرا بپذیرند و راه‌حلی برای این مشکل من پیدا کنند. من پابه‌پای بچه‌های دیگر تمرین کردم و آرزو داشتم در مسابقات آسیایی حضور داشته باشم. وقتی تیم ملی به جام جهانی می‌رود آرزوی هر بازیکنی است که در آن بازی کند. سرانجام اردلان توانست با اجازه دادستانی راهی مسابقات قهرمانی فوتسال زنان جهان ۲۰۱۵ در گواتمالا شود. جالب است که بدانید این قهرمان پرافتخار کشور فقط به دلیل اینکه باید ابتدای سال تحصیلی در کنار فرزندش باشد از رفتن به این مسابقات منع شد. حال باید در نظر بگیریم علاوه بر اینکه هزینه‌های وزارت ورزش در مورد این بانو به هدر رفت، سال‌های تلاش او نیز به یکباره با عدم اجازه خروج از کشور توسط همسرش نادیده گرفته شد. بنابراین نیاز است مجلس در این زمینه دست‌به‌کار شود تا بانوانی مانند نیلوفر اردلان در عرصه‌های مختلف به موفقیت دست یابند؛ قوانین برای این زنان یا حتی تمامی زنان نیازمند اصلاح است، چراکه در اصل 21 قانون اساسی دولت موظف شده حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین و زمینه‌‌های مساعد را برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او ایجاد کند. از طرف دیگر، اصل 19 قانون اساسی تساوی حقوق همه مردم ایران را اعلام کرده و اصل 20 نیز می‌گوید که همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردار هستند.

طرح مجلسی‌ها برای تسهیل خروج زنان نخبه‌

روز گذشته رئیس فراکسیون زنان مجلس از طرح این فراکسیون برای تسهیل خروج زنان از کشور خبر داد. پروانه سلحشوری از ارسال طرح این فراکسیون برای تسهیل خروج زنان از کشور به مجلس خبر داد و گفت:‌ ما یک اصلاحیه روی ماده 18 (خروج زنان از کشور) آورده و مصادیقی را مشخص کردیم که خروج زنان از کشور راحت‌تر صورت گیرد. برای مثال، زنان نخبه علمی و سیاسی، زنانی که مشکلات اضطراری دارند یا می‌خواهند به دیدار والدین بروند، ورزشکاران، دانشجویان و زنانی که قصد رفتن به حج دارند، فوت بستگان و شرکت در المپیادها، ازجمله این مصادیق به شمار می‌روند. قانون درباره خروج زنان وجود دارد، اما ما بنا داریم با ذکر این مصادیق کار را آسان‌تر کنیم. رئیس فراکسیون زنان مجلس افزود:‌ باز هم اجازه را به دادستانی دادیم تا در نهایت بتواند تصمیم بگیرد؛ یعنی به مراجع ذیصلاح این اجازه داده شده که در موارد دیگر جز این مصادیق اگر اضطرار تشخیص داده شد، خروج زنان با اجازه دادستانی صورت گیرد. سلحشوری افزود: اگر دادستان در ۷۲ساعت اجازه خروج را به خانمی ندهد یا با آن مخالفت کند، این خانم به دادگاه درخواست دهد و در صورت موافقت، زن اجازه خروج خواهد داشت که این شرایط ویژه برای نخبگان ورزشی و علمی لحاظ می‌شود. به گزارش ایلنا، سلحشوری با اشاره به اینکه دو روز پیش دو فوریت این طرح را به مجلس ارائه کردیم، گفت: ما اصرار کردیم که این طرح باید دو فوریت باشد تا سریع‌تر در صحن مجلس بررسی و مورد تصویب قرار گیرد.

‌منع خروج زنان با شرایط خاص به ضرر کشور است

یکی از اعضای فراکسیون زنان مجلس درباره تسهیل خروج زنان از کشور می‌گوید: برای خروج برخی بانوان استثنائاتی قائل شده‌ایم و این موضوع از منظر حقوقی کارشناسی شده و به امضای بانوان فراکسیون رسیده است. زهرا ساعی می‌افزاید: به دنبال این هستیم که این مساله را قانونی کنیم و مصوبه بگیریم. او درباره تسهیل خروج بانوان ورزشکار، نخبگان علمی، سیاسی و... عنوان می‌کند: بحث بر سر این است که برای بانوان ورزشکار یا بانوانی که در مجامع علمی بین‌المللی حضور دارند باید شرایطی فراهم شود که اجازه همسر مورد نیاز نباشد. ساعی بیان می‌کند: برای اینکه در مواردی مشاهده شده که مردان مانع خروج همسران خود شده و این زنان از حضور در عرصه‌های بین‌المللی جا مانده‌اند. او تاکید می‌کند: اگر بانویی توسط همسرش از مسابقات ورزشی محروم می‌شود دیگر بحث آن خانم مطرح نیست، بلکه در اینجا یک کشور مدنظر قرار می‌گیرد، چراکه زنان توانمند ظرفیت یک کشور هستند و با توجه به هزینه‌هایی که دولت برای آنها متحمل شده به این نقطه از توانایی رسیده‌اند. این عضو فراکسیون زنان ادامه می‌دهد: اگر مردی به دلیل مسائل شخصی مانع خروج همسرش می‌شود واقعا زحمات یک کشور را زیر سوال می‌برد. ساعی خاطرنشان می‌کند: زنان مطرح مانند چهره‌های ورزشی و علمی، آبروی کشور هستند و اگر در مجامع بین‌المللی به‌عنوان بانوی مسلمان به درجه‌ای از موفقیت برسند، برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند. او اضافه می‌کند: با این نگاه باید تسهیلگری انجام شود تا از این طریق شاهد از دست دادن ظرفیت‌های زنان در کشور نباشیم. ساعی توضیح می‌دهد: روند تسهیل خروج زنان از کشور در حال طی مسیر است و اعضای فراکسیون زنان ‌درصدند با پیگیری از کمیسیون‌های دیگر این موضوع را با سرعت هرچه تمام در دستور کار مجلس قرار بدهند.