۰ نفر

روایت «عربی» از نگاه ایران به بحران قطر

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۱۲
کد خبر: 201099
روایت «عربی» از نگاه ایران به بحران قطر

القدس العربی نوشت: ایرانی‌ها که احساس می‌کنند به اجبار وارد «بحران قطر» شده اند، به علل زیاد چاره ای ندیدند که در کنار قطر قرار گیرند به ویژه که حجم تهاجم تبلیغاتی و سیاسی گروه چهار جانبه تحریم کننده قطر، زمینه را برای تقویت روابط ایران و قطر فراهم کرد چرا که تهران انگیزه چنین تهاجمی را سیاسی می‌داند.

تهران این شرایط را فرصتی برای نزدیک شدن بیشتر به قطر و کویت و سلطان نشین عمان در خلیج فارس و گشایش بیشتر به سوی کشورهای تأثیر گذار در اتحادیه اروپا و طبعاً روسیه می‌داند زیرا «بحران قطر» را شکافی جدی در ائتلافی می‌داند که عربستان سعودی به دنبال تشکیل آن برضد ایران است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، القدس العربی در بخش دیگری نوشت: ایرانی ها با ایجاد هشتگی در توئیتر به زبان انگلیسی، همبستگی کشورشان را با قطر خواستار شدند و طرفداران و مخالفان به بیان دیدگاه هایشان در این زمینه پرداختند. تا حدودی همه روزنامه های ایران با رویکردهای مختلف شامل اصلاح طلب، محافظه کار و میانه‌رو نیز از دولت ایران خواستند از قطر حمایت کند هرچند برخی مقاله نویسان از قطر به علت مواضعش در بحران سوریه انتقاد کردند.

تهران نمی تواند از قطر دست بکشد، و بین دو کشور منافع اقتصادی مشترکی به ویژه در میدان گاز مشترک در آب های خلیج فارس وجود دارد، به ویژه که ایران به تازگی درهای سرمایه گذاری در این میدان عظیم گازی را گشوده است که مساحت آن به ٩٧٠٠ کیلومتر مربع می‌رسد و قطر مالک ٦٠٠٠ کیلومتر مربع و ایران مالک ٣٧٠٠ کیلومتر مربع از آن است.

نام این میدان در مناظره های تلویزیونی پیش از انتخابات اخیر ریاست جمهوری که به انتخاب رئیس جمهور حسن روحانی برای دومین دوره انجامید، بارها تکرار شد. روحانی وعده سرمایه گذاری بیشتر را در این میدان مشترک و میدان های نفتی مشترک با عراق به رأی دهندگان داد که لازمه عمل به آن، همکاری و همگرایی بیشتر بین دو کشور برای تضمین منافع اقتصادی مشترک در این زمینه است.

بعد از لغو تحریم های مربوط به برنامه هسته ای تهران به عنوان ثمره توافق با گروه بین المللی ١+٥، تهران با استناد به چندین توافقنامه که در سال های اخیر با دوحه در زمینه حمل و نقل هوایی و همکاری علمی و فناوری و آموزشی و فرهنگی امضا کرده است، روابط خود را با قطر تقویت کرد. کارشناسان و مسئولان نیز افزایش میزان مبادلات بازرگانی که اکنون بسیار اندک است و افزایش سرمایه گذاری ها بین دوحه و تهران را خواستار شدند.