۰ نفر

کاسبان سوال!

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۶:۲۸
کد خبر: 201060
 کاسبان سوال!

یکی از زمینه های بروز اتفاقاتی مانند لو رفتن سوالات امتحان نهایی، برگزاری امتحانات نهایی به شکل متمرکز است

فروش سوالات امتحانات نهایی دانش آموزان در شبکه های مجازی، یکی از خبرسازترین موضوع‌ها در روزهای گذشته بود. در حالی که بسیاری از دانش آموزان در روزهای گذشته تایید کرده اند که سوالات را ساعتی قبل از امتحان در کانال های تلگرامی خرید و فروش سوالات دیده اند و سر جلسه امتحان با همان سوال ها مواجه شده اند، مسئولان آموزش و پرورش زیر بار این موضوع نمی روند و در حالی که آن را به شدت تکذیب می کنند، معتقدند در روند طراحی سوالات، انتقال به حوزه‌های امتحانی و تصحیح اوراق مراقبت‌های ویژه‌ای وجود دارد. یکی از دروسی که گفته می‌شود سوالات آن قبل از امتحان دانش‌آموزان لو رفته و سر از شبکه های مجازی در آورده، سؤالات امتحانی درس عربی سوم تجربی سال جاری است. دانش آموزان می گویند سوال‌ها قبل از امتحان به دست‌شان رسیده و  با پرداخت 80 تا 100 هزار تومان توانسته اند سوال‌ها را از کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی دریافت کنند که تا 70‌درصد با سوالات امتحان نهایی مطابقت داشته است. در برخی موارد اما درست یک ربع قبل از امتحان عین برگه سوالات به صورت رایگان منتشر شده است. بچه ها می گویند که دانش آموزان برای امتحانات نهایی وقت نمی‌گذاشتند چون می‌دانستند سوال ها به دست‌شان می رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، این اظهارات در حالی مطرح شده که مسئولان آموزش‌وپرورش به تکذیب بسنده کرده اند و پرونده خرید و فروش سوالات نهایی بسته شده است؛ در حالی که ابهام های زیادی باقی مانده و آنچه مشخص است این اتفاق رخ داده اما به نفع مسئولان آموزش‌و پرورش نیست که آن را پیگیری کند. اما نکته اینجاست که اگر لو رفتن سوالات امتحانی صحیح باشد، تدبیر لازم برای آن از سوی آموزش و پرورش اتخاذ نشده و در حال حاضر نیز مسئولان به‌جای رفع شایبه، سکوت پیشه کرده اند.

آموزش و پرورش پاسخگو نیست

مسئولان آموزش و پرورش می گویند ادعای اثبات شده ای در خصوص لو رفتن سوالات امتحانی وجود ندارد. چه دلیلی برای پیگیری بالاتر از اینکه بسیاری از دانش آموزان از مدارس مختلف بر این موضوع صحه گذاشته‌اند؟ فضای مجازی، بهترین راه برای لو دادن سوالات و آسان‌ترین گزینه برای خرید و فروش است و اتفاقا آنچه قابل اثبات نیست، امنیتی است که مسئولان از آن صحبت می کنند. مسئولان اما اصرار بر تکذیب دارند و چیز دیگری نمی گویند. در این خصوص رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفته که سوالات امتحانات نهایی با شیوه‌هایی که امنیت سوالات در اولویت باشد، به حوزه‌های امتحانی مدارس ارسال می‌شود. سوالات به دو شکل «سی دی سوالات» و «سی‌دی رمز»، به مدارس ارسال می‌شود؛ بنابراین امکان دسترسی به سوالات در همان روز و دوساعت قبل از آزمون فراهم است. به گفته وی در برخی شبکه‌های‌های مجازی، ادعایی مبنی بر لورفتن سوالات امتحان نهایی وجود داشته اما مورد اثبات شده‌ای وجود ندارد و ما اکنون ادعای اثبات شده‌ای در دست نداریم اما اگر گزارشی از طریق پلیس فتا و حراست به آموزش و پرورش ارسال شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این اظهارات در حالی مطرح شده که فروش سوالات امتحان نهایی به علت فضای رقابتی و تاثیر نمرات امتحان نهایی در کنکور سراسری، باعث نگرانی خانواده‌ها شده‌است. در این خصوص علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سکوت آموزش و پرورش در قبال این موضوع را تامل برانگیز دانست. به گفته سلیمی درست است که هنوز مستنداتی در دست نیست اما سوال اصلی این است که سوالات امتحانات نهایی از چه راهی امکان لو رفتن دارد؟ دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد که لازم است به گلایه و نگرانی خانواده‌ها و دانش آموزان در این خصوص اهمیت داد و آموزش‌و‌پرورش باید مشخص کند که این موضوع چقدر واقعیت دارد.

اشکال امتحانات متمرکز

دامنه اعتراضات نسبت به لو رفتن سوالات به حضور دانش‌آموزان در مقابل وزارت آموزش‌وپرورش نیز رسید؛ این دانش‌آموزان درخواست کردند که تاثیر 25 درصدی امتحانات نهایی در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها برداشته شود و متولیان امر، دقت بیشتری در حراست از این امانت داشته باشند.یکی از زمینه‌های بروز اتفاقاتی مانند لو رفتن سوالات امتحان نهایی، برگزاری امتحانات نهایی به شکل متمرکز است که بسیاری از کارشناسان با آن مخالفند. اکنون در دانشگاه برای دریافت مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا که اهمیت آن از مدرک دیپلم بسیار بالاتر است، چنین روندی طی نمی‌شود و در کشوری به وسعت ایران، تامین امنیت سوالات امتحانات نهایی بسیار سخت است و امکان لو رفتن سوالات وجود دارد. علاوه بر این، طفره رفتن آموزش‌و پرورش از قبول مسئولیت در این مساله قابل توجه است و حتی متولیان این مساله طی روزهای مطرح شدن شایبه لو رفتن سوالات، تنها به تکذیب بسنده کردند.نکته قابل توجه دیگر، برنامه‌ریزی شده بودن لو رفتن سوالات اصلی است؛ چرا که آموزش و پرورش، مسئول حراست از آن است و لو رفتن آن چند ساعت پیش از امتحان نشان‌دهنده برنامه‌ریزی افرادی برای این کار است.

قول مجلس برای پیگیری

خانواده‌هایی که منتظر هستند نتایج یک سال درس خواندن فرزندان خود را در امتحانات پایان سال و امتحان کنکور ببینند، این روزها به شدت از لورفتن سوالات گلایه دارند. می گویند نمرات و معدل بچه ها در کنکور اثرگذار است و نسبت به ضایع‌شدن حق فرزندان خود در کنکور ابراز نگرانی می‌کنند. آن ها خواستار پاسخگویی از سوی سازمان سنجش هستند. این در حالی است که همچنان پاسخی از سوی آموزش و‌پرورش به خانواده ها داده نشده و این مجلس است که قول مساعد برای پیگیری این موضوع با ابزارهای نظارتی داده است. دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می گوید که این موضوع از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به طور ویژه پیگیری خواهد شد. این موضوع قابل دفاع نیست و مجلس به دنبال صحت و سقم گزارش های رسیده است. سازمان سنجش باید پاسخگوی خانواده‌ها باشد و راه حل مناسبی برای این حرکت ارائه کند. به گفته سلیمی، عاملان این اقدام باید شناسایی و مجازات شوند و کمیسیون آموزش نیز عکس العمل مناسبی در این زمینه نشان دهد. آنچه مسلم است، برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان قابل قبول نیست که پیش از شروع امتحانات، سوالات آزمون لو برود وحقوق دانش‌آموزان به این شکل ضایع شود. سوالات هر درس 100 هزار تومان، این کابوس این روزهای خانواده‌هایی است که فرزندان پشت کنکور دارند و هیچ کس پاسخگوی آن‌ها نیست. اکنون پس از اعتراضات بسیار والدین دانش آموزان، امروز قرار است کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به موضوع لو رفتن سوالات امتحان نهایی ورود پیدا کند و موضوع را با مسئولان وزارتخانه بررسی کنند.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره گفت که با توجه به مطرح شدن اینکه سوالات امتحانات نهایی لو رفته است، کمیسیون آموزش از مسئولان مربوطه درخواست کرده تا در جلسه ای در این زمینه توضیحات لازم را ارائه کنند. تحقیقات لازم درصورت نیاز انجام خواهد شد، اما ابتدا باید مسئولان، توضیحاتی را در رابطه با مساله سوالات امتحان نهایی ارائه دهند. باید منتظر ماند و دید که آیا سرنوشت پرونده فروش سوالات امتحان نهایی، مشابه پرونده‌های فروش سوالات کنکور بی نتیجه خواهد بود یا این بار مقصر شناخته‌شده و برخورد جدی با آن می شود؟