۰ نفر

مجرمان نوروزی را کیش ‌و‌مات کنید

۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۳۰
کد خبر: 183248
مجرمان نوروزی را کیش ‌و‌مات کنید

در تعطیلات نوروز و روزهای پایانی سال نیز سارقان بیکار نمی‌نشینند و به‌راحتی اقدام به سرقت می‌کنند. در ایام نوروز بیشترین جرایم را سرقت خودرو، خانه، لوازم باارزش داخل خودرو و مغازه‌ها تشکیل می‌دهد.

بسیاری از سارقان در نوروز فعال‌تر شده و حتی در دوران مرخصی از زندان مرتکب جرم می‌شوند. با رعایت ساده‌ترین نکات ایمنی می‌توان از فعالیت سارقان خیابانی و شب‌رو جلوگیری کرد.

راه را بر سارقان خانه ببندید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، اگر قصد مسافرت دارید یا می‌خواهید با خیالی راحت به مهمانی و دید و بازدید بروید، توصیه می‌کنیم قبل از ترک خانه این توصیه‌ها را بخوانید تا پس از برگشت، متوجه دستبرد سارقان به خانه‌تان نشوید. همیشه توجه داشته باشید دزدان به خانه‌هایی دستبرد می‌زنند که ورود به آن راحت باشد و از حضور نداشتن مالباخته برای زمانی طولانی مطمئن باشند. کافی است هشدار‌ها را جدی بگیرید تا سارقان را ناکام بگذارید و با خیالی راحت خانه را ترک کنید.

مقابل تمام پنجره‌ها، نورگیر، پاسیو و روی دیوارهای کوتاه حفاظ مقاوم و مطمئن نصب کنید.

در راهرو و پشت‌بام را با حفاظ نرده‌ای ایمن کنید.

اگر کلید خانه یا یدک آن را گم کرده‌اید، سریع قفل‌های در را تعویض کنید. گاهی شما تصور می‌کنید دسته کلید را گم کرده‌اید، در حالی که در دام دزدان جیب‌بر گرفتار شده‌اید و آنها با تعقیب شما، آدرس خانه را به دست آورده و به دنبال فرصتی برای سرقت هستند.

در صورت خروج از خانه، فقط به بستن در خروجی اکتفا نکرده و همه درهای داخل خانه را قفل کنید تا فرصت جست‌وجو و راه نفوذ از سارقان گرفته شود.

کلید خانه خود را در دسترس افراد غیرمطمئن قرار ندهید.

در صورتی که بیرون خانه شما روشنایی ندارد، با نصب لامپ در سردر خانه روشنایی محل را تامین کنید.

اگر خانه‌های اطراف شما خالی از سکنه است یا در مجاورت آنها مشغول ساختمان‌سازی هستند، لازم است که از خانه خود مراقبت بیشتری کنید.

از قرار دادن کلید در محل‌هایی مانند زیر جاکفشی و دیگر محل‌های قابل دسترسی خودداری کنید.

از نشان دادن محل نگهداری وجه نقد، طلا، جواهرات، اشیای باارزش و گرانبها به همسایگان و کسانی که مورد اعتماد نیستند و همچنین از نگهداری آنها به صورت یکجا خودداری کنید.

10ـ نردبان و چهارپایه را در کنار دیوار حیاط قرار ندهید تا راه ورود سارقان هموار نشود.

11ـ در مواقع خالی بودن خانه، چراغ یکی از اتاق‌ها را به مدت طولانی و مستمر روشن بگذارید و حتی‌المقدور از همسایه‌ها و آشنایان مورد اطمینان بخواهید که روشنایی داخل خانه را در هنگام شب تغییر دهند.

12ـ در صورت مسافرت، اشیای قیمتی خود را به اقوام مورد اطمینان خود بسپارید.

13ـ قبل از ترک خانه از بسته بودن در ورودی پشت‌بام مطمئن شوید و به قسمت‌های مختلف خانه سرکشی کرده و پنجره‌ها را بررسی کنید.

14ـ هنگامی که به مسافرت می‌روید، همسایه‌های مورد اطمینان را در جریان قرار دهید.

15ـ اگر از سیستم دزدگیر برقی استفاده می‌کنید، به طور مرتب آن را کنترل کرده، معایبش را برطرف کنید و هنگام خروج از خانه کلید آن را باز کنید.

16ـ برای جلوگیری از سرقت خانه خود به روش توپی‌زنی، توپی قفل را با بدنه در همسطح کرده و در صورت عدم امکان، لوله‌ای فلزی به دور آن جوش دهید. در ورودی خانه،‌در حیاط، پنجره‌های مشرف به کوچه و در مشرف به بالکن را قفل کنید.

17ـ به زنگ‌های بی‌وقت و بی‌مورد تلفن و خانه بی‌توجه نبوده و آنها را به عنوان زنگ خطر تلقی کنید و حتی‌الامکان منزل خود را برای گردش یا ملاقات دوستان و فامیل به صورت یکسان و یکنواخت ترک نکنید.

18ـ در زمان عزیمت به مسافرت خانه خود را به شخص امین بسپارید و از نگهداری وجه نقد و طلاجات زیاد در منزل و در یک مکان مشخص و ناامن خودداری شود.

19ـ سوابقی از مشخصات و جزئیات اموال با ارزش و ذی‌قیمت خود تهیه کنید که به محض وقوع سرقت بتوان از آن استفاده کرد.

20ـ در زمان مسافرت‌های طولانی به صرف داشتن قفل‌های کتابی، کامپیوتری و حفاظ بسنده نکرده و خانه را به فردی مطمئن بسپارید.

21ـ اگر در یک مجتمع چند واحدی زندگی می‌کنید به نحوی برنامه‌ریزی کنید که کل ساختمان خالی از سکنه نباشد.

22ـ سارقان حرفه‌ای از محل‌های احتمالی نگهداری و اختفای طلا، جواهر و وجه نقد اطلاع دارند اگر نمی‌خواهید زیورآلات قیمتی را در مسافرت‌ها همراه خود داشته باشید به صندوق‌های امانات بسپارید.

23ـ عده‌ای ازسارقان تحت پوشش مهمان نسبت به شناسایی خانه‌های خالی اقدام می‌کنند.

24ـ عده‌ای از سارقان با همراه داشتن گل و شیرینی و تحت پوشش مهمانی که به دنبال آدرس می‌گردند، نسبت به شناسایی خانه‌های خالی از سکنه اقدام می‌کنند.