۰ نفر

زهر سفر در کام مسافران

۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۱۷
کد خبر: 182926
 زهر سفر در کام مسافران

با توجه به نزدیک شدن به بهار طبیعت و تعطیلات نورزوی، بسیاری از هموطنان این ایام را بهترین زمان برای سیر و سفر در طبیعت می‌دانند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، تعطیلات ایرانیان با سفر و مسافرت عجین شده و طی سال‌های اخیر، ایرانیان روزهای تعطیل خود را به دیدن مناظر طبیعی و در سفر می‌گذارنند و در این راستا شاهدیم با تعطیلی دو روزه و به مناسبت‌های گوناگون، جاده‌های کشور مملو از مسافرانی می‌شود که به قصد تفریح و تفرج روانه شهرهای دیگر می‌شوند. در این میان نیز شهرهای شمال کشور بیشترین سهم مسافران را دارند. هرچند که تجربه نشان داده واقعا برخی از شاهراه‌ها، مانند جاده‌های شمالی کشور گنجایش این حجم از مسافران را نداشته و بسیار اتفاق افتاده افراد ساعت‌ها در ترافیک جاده‌ها معطل مانده و درمسیری که در رزوهای عادی می‌توانستند سه یا چهارساعته طی کنند تا 10 ساعت نیز در جاده‌ها بودند.

آغاز سفرهای نوروزی

حال با توجه به نزدیک شدن به بهار طبیعت و تعطیلات چندروزه نورزوی، بسیاری از هموطنان این ایام را، بهترین زمان برای سیر و سفر در طبیعت می‌دانند و سفرها نیز از واپسین روزهای اسفندماه آغاز می‌شود و هر خانواده نیز مقصدی خاص را برای خود برمی‌گزیند و این سفرها تا پایان تعطیلات نوروز ادامه خواهد داشت.

در این میان برخی، کشورهای خارجی را برای مسافرت خود انتخاب می‌کنند و ناگزیر از استفاده ازایرلاین‌ها هستند اما بسیاری از افراد نیز تمایل دارند سفرهای داخلی خود را با پروازهای داخلی تجربه کنند که در این زمنیه باید گفت صرف‌نظر از گرانی قیمت بلیط هواپیما در تعطیلات نوروز، تا حدی که برخی از پروازها افزایش قیمت دوبرابری می‌یابند، تاخیر پروازها نیز مشکلات بسیاری را برای مسافران به همراه داشته است. بسیار شاهد بوده‌ایم که تاخیرهای چندساعته پروازها، سرگردانی و کلافگی مسافران را به همراه داشته است و باید گفت طی سال‌های اخیر متاسفانه تاخیر در پروازهای هوایی تقریبا تبدیل به یک عادت شده است.هرچند بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی تلاش خود را در راستای به حداقل رسانیدن ‌این تاخیرها انجام می‌دهند، اما تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد و در بسیاری از موارد حقوق مسافران تضییع می‌شود. برای مثال مسافران باید بدانند، درصورت بروز تاخیر در انجام پرواز بر اساس زمان درج‌شده در بلیت مسافر، اقدامات زیر باید از سوی شرکت هواپیمایی انجام شود :اولا نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح درخصوص تاخیر پرواز اقدام کند. در صورت بروز تاخیر بین دو تا چهار ساعت مسافر این حقوق را دارد: انجام پذیرایی حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی؛ فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع‌رسانی؛ تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن؛ انجام اقدامات لازم برای اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین به غیراز مسیر درج‌شده در بلیت؛ استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز. همچنین در صورت تاخیر بیش از چهار ساعت، شرکت حمل‌کننده موظف به ارائه یک فقره بلیت با تخفیف 30 درصد مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.موارد بالا بخشی از منشورحقوق مسافران در سفرهای هوایی است هرچند که باید گفت برخی از مفاد این منشور اجرایی نمی‌شود و مسافران گلایه‌های زیادی در مورد تاخیر پروازها و سرگردانی در فرودگاه‌ها دارند. این درحالی است که طبق دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی، مطالبات مسافران در مواردی چون «پذیرایی در زمان بروز تاخیر»، «ابطال پرواز توسط ایرلاین»، «تاخیرات پروازی»، «شفاف سازی نرخ بلیت و خدمات هوایی» و سایر موارد تعیین شده و همه ۱۶ شرکت هواپیمایی داخلی ملزم به اجرای آن هستند. به دنبال آن نیز در آستانه سفرهای نوروزی فرودگاه‌ها موظف شدند منشور حقوق مسافر را در ترمینال‎ها و در دید عموم نصب کنند که در این منشور، تاکید بر هماهنگی جدی و کامل با شرکت‎های هواپیمایی در خصوص عدم تاخیر، عدم ابطال پروازها، حضور به موقع مسئولان شرکت‎های هواپیمایی در فرودگاه‎ها و جلوگیری از بحران‎های احتمالی از بندهای این دستورالعمل است.

عدم ایمنی جاده‌های کشور

نباید از نظر دور داشت مسافرانی که به صورت زمینی قصد سفر دارند نیز از عدم ایمنی لازم جاده‌ها و شاهراه‌های ارتباطی گلایه های زیادی دارند و هرساله به خصوص در تعطیلات نوروز شاهدهستیم، سوانح گوناگون جاده‌ای منجر به کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی از هموطنان ‌می‌شود. هرچند که تخلفات رانندگی و سرعت غیرمجاز افراد نیز به حوادث جاده‌ای دامن می‌زند اما باید گفت که به استناد ابلاغیه معاون وزیر و ریاست سازمان موضوع ضوابط ماده ۹ آیین نامه اجرایی تبصره (۱) ماده ۳۱قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و ضوابط جاری، طی ماه‌های گذشته، منشور حقوق مسافران، شامل برخی از مهم‌ترین مصادیق حقوق مسافران در سفرهای بین شهری جاده‌ای، ابلاغ شده است که یکی از مفاد این منشور سفری ایمن و با رعایت کامل اصول ایمنی و دارای پوشش بیمه‌ای مناسب برای مسافران است.

حمایت قوانین از مسافران

پس آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که گام‌های خوبی در جهت حقوق مسافران برداشته شده و قوانین حمایت های خوبی از مسافران به عمل آورده‌اند هرچند که ممکن است در اجرای این قوانین مشکلاتی وجود داشته باشد . اما باید گفت در بسیاری از موارد بی‌اطلاعی افراد از حقوقی که قانو‌ن‌گذار مدنظر قرار داده در عدم رعایت حقوق آن‌ها توسط برخی از نهادها و سازمان‌ها موثر بوده و در بسیاری از موارد زمانی افراد که با مشکل مواجه می‌شوند، نمی‌توانند حقوق خود را استیفا نمایند. در این راستا لازم است با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به جامعه افراد را در سفری ایمن و راحت یاری کرد تا ضمن بهره بردن از طبیعت، افراد بتوانند تعطیلات خوبی نیز داشته باشند. در این راستا لازم به ذکر است طی سال‌های اخیر پلیس، خدمات ارزنده‌ای در جاده‌های کشور ارائه داده و با تلاش‌های شبانه‌روزی از بروز بسیاری از تخلفات و سوانح رانندگی جلوگیری کرده‌‌است.