۰ نفر

رشد ۸.۷ درصدی مدارس غیردولتی کشور

۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱:۰۴
کد خبر: 178368
رشد ۸.۷ درصدی مدارس غیردولتی کشور

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از رشد ۸.۷ درصدی مدارس غیردولتی کشور در سال ۹۵ نسبت به سال گذشته خبر داد.

حسن مسعودی شامگاه سه شنبه در حاشیه برگزاری گردهمایی قطب سه کشوری روسای ادارات مشارکت های مردمی، کارشناسان و مسئولان مراکز غیر دولتی در خرمشهر و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ۱۰۹ هزار و ۲۶۶ مدرسه کشور، ۱۴ هزار و ۴۵۷ مدرسه غیردولتی است که سهم مدارس دولتی ۸۷ درصد مدارس غیردولتی ۱۳درصد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی سهم مدارس دخترانه و پسرانه را در مدارس غیردولتی کشور به ترتیب  ۴۸ و ۵۲ درصد اعلام کرد و افزود: ۵۴ درصد مدارس غیردولتی در مقطع ابتدایی، ۲۱ درصد در متوسطه اول و ۲۵ درصد نیز در متوسطه دوم هستند.

مدیر کل مدارس و مراکزغیردولتی وزارت آموزش و پرورش در ادامه درصد رشد دانش آموزان این مدارس را ۵.۸۸ درصد اعلام کرد و گفت: از حدود ۱۳ میلیون دانش آموز یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مدارس غیردولتی در حال تحصیل هستند که ۴۲ درصد این دانش آموزان را دختران و ۵۸ درصد را دانش آموزان پسر تشکیل می دهند.

مسعودی ادامه داد: همچنین ۶۵ درصد دانش آموزان در مقطع ابتدایی، ۱۹ درصد در مقطع متوسطه اول و ۱۶ درصد نیز در متوسطه دوم در حال تحصیل هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان سنجش آمار دقیقی از راه یافتگان به مراکز عالی به تفکیک مراکز تحصیلی دوره متوسطه ارائه نمی کند، اظهار کرد: با توجه به آمار جمع آوری شده توسط مراکز غیردولتی ۶۰ درصد دانش آموزان غیر دولتی  در سال اول و در رشته های مختلف موفق به راه یابی به دانشگاه می شوند.

مدیرکل مدارس و مراکزغیردولتی وزارت آموزش و پرورش در ادامه از تشکیل شورای نظارت در شهرستان ها خبر داد و گفت: طبق قانون باید شورای نظارت در مناطق و نواحی ایجاد شود و برخلاف سال های گذشته که شهرستان ها، مناطق و نواحی فاقد شورای نظارت بوده این شوراها امسال در این مناطق تشکیل می شوند.

مسعودی اظهار کرد: این دستورالعمل تعیین شده و به زودی و ظرف یک تا دو هفته دیگر ابلاغ می شود که بلافاصله قابل اجرا است.

وی بیان کرد: شورا نظارت در شهرستان ها در گذشته در شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی تصویب شده است و مدیر آموزش و پرورش، کارشناس مدارس غیردولتی، کارشناس اداری، معاون پرورشی، دو نفر از نمایندگان شورای موسسان مدارس عضو آن هستند و نماینده شهرستان نیز به عنوان ناظر در این مجموعه حضور خواهد داشت.

مدیرکل مدارس و مراکزغیردولتی وزارت آموزش و پرورش تشکیل این شورا را اتفاقی مثبت خواند و توضیح داد: تشکیل شورا هم می توان متقاضیان به تاسیس مدارس غیردولتی را ترغیب کرد و همه رضایت و اطمینان خانواده ها را به همراه دارد.

مدیرکل مدارس و مراکزغیر دولتی وزارت آموزش و پرورش همچنین با تاکید بر نقش مدارس غیردولتی و علاقمندی مردم برای حضور فرزندان در مدارس غیرانتفاعی، تلاش در راستای افزایش انگیزه افراد برای تاسیس مدارس غیرانتفاعی را خواستار شد.

مسعودی اظهار کرد: آموزش و پرورش به دنبال ورود افراد متقاضی و توانمند برای تاسیس مدارس غیردولتی است.

وی توضیح داد: این اعتقاد در آموزش و پرورش وجود دارد که افرادی که خود مدرسه ای را تاسیس می کنند، می توانند موفق تر از افرادی باشند که مدیریت مدارس غیردولتی به آنها واگذار می شود.

مدیرکل مدارس و مراکزغیردولتی وزارت آموزش و پروش نبود حمایت کافی از موسسان را یکی از موانع اصلی روند توسعه این آموزشگاه ها دانست و گفت: در ماده ۱۰، ۱۲ و ۱۳ قانون مواردی برای حمایت از موسسان و سرمایه گذاران در بخش تاسیس مدارس غیردولتی دیده شده است که می طلبد آموزش و پرورش و دانشگاه ها به این موارد عمل کنند.

مسعودی ادامه داد: در صورت حمایت این روند ارتقای کمی و کیفی مدارس دولتی تسریع می شود در غیر این صورت و با شرایط کنونی هم، افراد بسیاری متقاضی تاسیس مدارس هستند که تنها انتظار آنها رفع محدودیت ها و تنگناهاست که باید در این عرصه کوشید.