۰ نفر

تفریح سرطانی ایرانی ها!

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۹:۲۱
کد خبر: 156492
تفریح سرطانی ایرانی ها!

«آمارها نشان می‌دهد ١٠ تا ١٧‌درصد افراد بالای ٤٠‌سال برای آرامش و تفریح تریاک مصرف می‌کنند. در برخی از استان‌ها، مصرف تریاک از سیگار هم بیشتر است.»

این هشدار معاون تحقیقات وزیر بهداشت است، وقتی درباره شیوع سرطان‌ها، آمارهایی را اعلام کرد. بنابه گفته رضا ملک‌زاده «موادمخدر و به صورت مشخص تریاک، یکی از عوامل ابتلا به سرطان در ایران است. مطالعه‌های ٢٠ساله مشخص کرده که تریاک سرطانزاست و مضرات آن بیشتر از سیگار است، حتی اگر در روز نیم گرم تریاک مصرف شود، مصرف‌کنندگان آن به سرطان‌های معده، لوزالمعده، مثانه و ریه مبتلا می‌شوند.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، معاون تحقیقات وزیر بهداشت که دیروز در نشست خبری شانزدهمین کنگره بین‌المللی گوارش و کبد ایران صحبت می‌کرد، حرف‌های دیگری درباره شیوع سرطان در ایران زد: «عنوان سونامی سرطان برای شیوع این بیماری در ایران اشتباه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ابتلا به سرطان در کشور حتی از ترکیه هم کمتر است.»

استناد صحبت‌های این مسئول در وزارت بهداشت به آمار شیوع سرطان در کشور است. آمارهایی که می‌گویند ٦٠‌درصد سرطان‌های کشور به دستگاه گوارش مربوط می‌شوند، سرطان‌هایی که سخت و غیرقابل درمان است: «یکی از برنامه‌های ما در پژوهشکده گوارش و کبد در طول ٢٠‌سال اخیر بررسی و کنترل این‌گونه سرطان‌ها بوده است.» اینها را ملک‌زاده گفت و ادامه داد: «یکی دیگر از عوامل سرطان رعایت نکردن بهداشت و درمان دهانی است و این افراد در معرض سرطان‌های گوارش هستند. مردم باید هر روز سه بار مسواک بزنند و متاسفانه برخی مردم حتی مسواک زدن درست را نمی‌دانند.

اگر افراد بهداشت دندانی را رعایت نکنند میکروب‌های دهانی وارد معده و باعث سرطان می‌شود.» او یکی از مشکلات کشور را ابتلا به هپاتیت ویروسی عنوان کرد: «با همه اینها با پیشرفت‌های پزشکی می‌توان گفت با یک برنامه کنترل هپاتیت B و C در یک دوره ٥ ساله می‌توانیم این بیماری را در کشور کنترل و حذف کنیم.»

آمارهای اعلام‌شده از سوی معاون تحقیقات وزیر بهداشت نشان می‌دهد، از هر ١٠٠‌هزار ایرانی، تنها ١٣٥ نفر به انواع سرطان‌ها مبتلا هستند، درحالی‌که متوسط جهانی ١٨٥ نفر از هر ١٠٠‌هزار نفر است، حتی در کشوری مانند ترکیه هم آمار شیوع سرطان در همین میزان جمعیت، ١٧٥ است؛ یعنی ایرانیان کمتر از مردم ترکیه به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند: «ابتلا به سرطان در ایران از متوسط جهانی کمتر است، اما مسأله‌ای که ایران دارد این است که جمعیت کشور رو به پیری پیش رفته است و امید به زندگی هم در میان ایرانی‌ها در مدت ٤٠‌سال بالغ بر ٣٠‌سال افزایش یافته است، به‌طوری‌که امید به زندگی مردان ایرانی در بدو تولد ٧٧‌سال و در زنان در بدو تولد ٨١‌سال افزایش یافته است.» او ادامه داد: «٥٠‌درصد سرطان‌ها قابل درمان و ٤٠‌درصد آنها قابل پیشگیری است و ایران در مدت ١٥‌سال گذشته میزان مرگ‌ومیر سرطان مردمش نسبت به کشورهای دیگر کاهش یافته است.»

بررسی‌ها بر این موضوع تأکید دارد که شیوع سرطان روده بزرگ یا همان کولون در کشور درحال افزایش و سرطان مری درحال کاهش است. ملک‌زاده در این‌باره گفت: «سرطان روده بزرگ قابل پیشگیری است و مانند یک پولیپ خود را نشان می‌دهد. این سرطان جنبه ارثی دارد. وزارت بهداشت یک برنامه را برای این سرطان در نظر دارد. بر همین اساس هم یک کار تحقیقاتی در اسلامشهر انجام شده و قرار است برای ٥ استان دیگر و پس از آن برای کل کشور، این کار تحقیقاتی انجام شود.»

او از کسانی که در میان اقوام درجه یک، فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ دارند، خواست تا ١٠‌سال زودتر از افراد عادی، برای چکاپ اقدام کنند: «افرادی که سابقه این بیماری را در اقوام درجه یک ندارند، باید از سن ٥٠سالگی آزمایش دهند تا خون مدفوع آزمایش شود، البته امیدواریم کیت‌های این غربالگری هم در کشور تولید شود و این درحالی است که در برخی کشورها در حدود ٦٠‌درصد توانستند شیوع این سرطان را کاهش دهند.»

معاون وزیر بهداشت در ادامه شایع‌ترین سرطان مردان در کشور را سرطان معده اعلام کرد و توضیح داد: «با وجود شیوع این سرطان، هنوز یک غربالگری واحد در جهان تدوین نشده، اما ما درحال انجام مطالعه بزرگی در اردبیل و گلستان هستیم. بررسی‌ها تأکید می‌کند که عوامل اصلی سرطان معده پرخوری و چاقی، سیگار و الکل و تریاک، مصرف نمک زیاد و مصرف کم میوه‌ است.» او ادامه داد: «سرطان معده دو نوع است که برای قشر فقیر (نارسایی تغذیه) در پایین معده و برای قشر ثروتمند (پرخوری و چاقی) در بالای معده رخ می‌دهد. همچنین کسانی که بیشتر بر اثر میکروب معده (هلیکوباکتری) دچار سرطان می‌شوند، کسانی هستند که همراه این میکروب سیگار هم می‌کشند درحالی‌که این میکروب فوایدی هم دارد زیرا این میکروب باعث می‌شود افراد دچار بیماری ام.‌اس نشوند.» معاون تحقیقات وزیر بهداشت در ادامه به شیوع هپاتیت C در کشور اشاره کرد و گفت که ١٨٠‌هزار ایرانی هپاتیتC  دارند که مهم‌ترین عامل آن اعتیاد است.