۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دلار دولتی زودتر از وعده افزایش یافت/ بازار ثانویه وارد کار می‌شود

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 284290
دلار دولتی زودتر از وعده افزایش یافت/ بازار ثانویه وارد کار می‌شود

بنابر اعلام بانک مرکزی دلار دولتی صبح امروز به ۴۳۰۱ تومان رسید و علی رغم این‌که قرار بود نرخی که معاون اول رییس جمهور در بیست و یکم فروردین ماه سال جاری به عنوان تنها نرخ رسمی اعلام کرده است، تا شش ماه بدون تغییر بماند اما طولی نکشید که افزایش یافت تا جایی که امروز بعد از سه ماه شاهد رشد ۱۰۰تومانی این نرخ هستیم.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ دولت ابتدای سال جاری زمانی که نرخ دلار در بازار آزاد به 6هزار تومان رسید، سیاست تک نرخی کردن ارز به جهت کنترل نرخ بازار آزاد را در پیش گرفت اما می‌توان گفت در این مسیر خیلی روی حرف خود پایبند نبود به طوری که امروز فاصله دو نرخ همچنان بالا است.

از طرفی امروز بازار ثانویه نیز کار خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد. همان بازاری که قرار است صادرکننده و واردکننده با توافق خود نرخ را تعیین کنند اما تا الان سازوکار این بازار و همچنین نرخ مشخصی تعیین و اعلام نشده است.

دو الگو برای سازوکار این بازار مطرح شده اول این که صادرکننده و واردکننده خارج از هر سیستمی بر سر نرخ به توافق برسند و دوم این که این نرخ در سامانه نیما تعیین و تمام فعالیت‌ها به این سامانه منتقل شود که گویی الگوی اول بیشتر مورد تایید فعالان این بخش قرار گرفته است.

در کنار این دو نرخ، دلار بازار آزاد همچنان در قیمت 8هزار تومان ثابت مانده و گویی امروز تب و تاب دلالان نیز برای فروش و تعیین نرخ افزایش یافته، اما نکته جالب توجه این است که بسیاری از فعالان اقتصادی اظهار می‌کنند تمام معاملاتشان تا کنون با همین نرخ آزاد صورت گرفته و جالب‌تر این که دولت هنوز نتوانسته فاصله 4هزار تومانی دو نرخ دولتی و آزاد را کاهش دهد.

بر این اساس امروز بانک دلار را حدود ۴۲۷۹ تومان خریداری و ۴۳۲۲ تومان به متقاضی می‌فروشد.