۰ نفر

تاثیر چشم بادامی‌ها بر نوسانات بازار طلا

۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱:۲۴
کد خبر: 243646
تاثیر چشم بادامی‌ها بر نوسانات بازار طلا

طلای جهانی همزمان با مذاکرات امیدوارکننده سئول-پیونگ‌یانگ روند نزولی به خود گرفت.

فلز زرد که همواره نسبت به تنش‌های کره‌شمالی با سایر کشورها واکنش نشان می‌داد، این بار با تصمیم کره‌شمالی مبنی‌بر اعزام تیم ورزشی به المپیک زمستانی کره‌جنوبی، بخشی از ارزش خود را از دست داد. کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک بالطبع نیاز به سرمایه‌گذاری امن روی فلز گرانبها را کاهش می‌دهد. این شرایط دیروز در شرق آسیا حاکم شد و طلا را از قیمت ۱۳۲۰ دلاری تا کف ۱۳۱۲ دلاری پایین کشید.

اقدام بانک ژاپن در راستای کند کردن روند انبساطی، با کاهش حجم خرید اوراق قرضه، باعث شد ین نسبت به دلار و یورو تقویت شود. بازار سهام ژاپن نیز به بیشترین ارزش از سال ۱۹۹۱ میلادی تا کنون دست یافت. به گزارش دنیای اقتصاد، بیت‌کوین پس از اقدام دو کشور فعال در زمینه بازار ارزهای رمزنهاد، به‌منظور دشوار کردن شرایط استخراج و خرید و فروش این ارزها، بخشی از ارزش خود را از دست داد. ارزش بازار ارزهای دیجیتالی پس از آنکه چین و کره‌جنوبی، به وضع قوانین علیه بیت‌کوین مشغول شدند، از نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار تا ۷۶۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

کاهش تنش‌های شرق آسیا

هر اونس طلا در حالی که دوشنبه با ثبت قیمت ۱۳۲۰ دلاری به کار خود پایان داده بود، دیروز از این قیمت پایین کشیده شد. دلیل اصلی که تحلیلگران روند بازار طلای جهانی به این افت قیمتی نسبت می‌دادند، آغاز مذاکرات دو همسایه کره‌ای بود. پس از آنکه پیونگ‌یانگ چراغ سبز مذاکرات با سئول را روشن کرد و از تمایل خود برای مذاکره خبر داده بود، اندکی از تنش‌های شرق آسیا کاسته شد. اونس طلا در طول ماه‌های گذشته به کرات به بحران موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی واکنش نشان داده بود. این بار نیز تحولات ژئوپلیتیک مربوط به پیونگ‌یانگ از این قاعده مستثنی نبود. هرگاه که تنش‌ها میان کره‌شمالی با همسایه جنوبی، ژاپن یا ایالات‌متحده تشدید می‌شد، قیمت اونس طلا صعودی می‌شد و هرگاه این غائله روبه خاموشی می‌رفت، اونس روند نزولی به خود می‌گرفت. پس از آنکه خبر فرستاده شدن کاروان ورزشی کره‌شمالی در المپیک زمستانی تایید شد، روند صعودی فلز زرد متوقف شد. دیروز هر اونس از این فلز گرانبها تا ۱۳۰۸ دلار نیز کاهش یافت. اما در ادامه با کمی تعدیل مواجه شد و در ساعت ۲۰ دیشب به ۱۳۱۲ دلار رسید.

ژاپن انبساط را کند کرد؟

بانک ژاپن روز گذشته از آخرین رویکرد در سیاست پولی خود پرده‌برداری کرد. بانک ژاپن در طول سال‌های اخیر روند کاملا انبساطی پیشه کرده بود. روند انبساطی در فضای پولی توکیو، دیروز با یک تغییر جدی در پرونده خرید اوراق قرضه روبه‌رو شد. این بانک در طول سال‌های اخیر مرتبا اوراق خزانه را از بازار جذب و بهای آن را به بازار تزریق می‌کرد؛ اما سه‌شنبه تداوم این روند با یک تجدیدنظر مواجه شد. بانک ژاپن تصمیم خود مبنی‌بر کاهش شتاب خرید اوراق را اعلام کرد. بنا به این رویکرد جدید، روند انبساط ممتد در سرزمین آفتاب تابان، پس از سال‌ها کند شد و حجم اوراقی که خریداری می‌شد کاهش یافت. بنا بر نتیجه آخرین عملیات بازار آزاد که طی آن اوراق دولتی فروخته می‌شوند، حجم اوراق قابل فروش نزدیک به ۵ درصد نسبت به نوبت پیشین کاهش یافت. بازار ارز سریعا به این اقدام بدیع ژاپنی‌ها با افزایش قدرت ین پاسخ داد. نرخ برابری دلار به ین، دیروز نزدیک به ۲۵/ ۰ درصد کاهش یافت و در نهایت با ثبت عدد ۸/ ۱۱۲ واحدی به کار خود پایان داد. البته نرخ برابری یورو به ین بیش از نرخ مربوط به دلار کاهیده شد که نشان از غلبه دلار آمریکا بر ارز اروپایی داشت. بازار سهام ژاپن دیروز به بالاترین ارزش خود در طول ۲۶ سال اخیر دست یافت. شاخص Nikkei۲۲۵ با ۶/ ۰ درصد رشد روزانه، دیروز به بیشترین میزان خود از سال ۱۹۹۱ میلادی رسید.

امواج جدید، علیه بیت‌کوین!

مقررات سختگیرانه چینی‌ها: استخراج، توسعه و مبادله بیت‌کوین در چین با قوانین جدید سخت‌تر از پیش خواهد شد. مرکز تنظیم مقررات دولت مرکزی جمهوری خلق چین، به دولت‌های محلی این کشور دستور داد، گستره آزادی بیت‌کوین را در این کشور تنگ‌تر کنند. مقامات مالی چین، به‌دلیل ریسک زیاد ارزهای رمزنهاد و رواج شدید معاملات مربوط به این دارایی‌های دیجیتالی، درصدد سرکوب خیل طرفداران این پدیده ارزی هستند. دولت چین دو نگرانی عمده درباره بیت‌کوین دارد؛ یکی مصرف بالای برق برای استخراج بیت‌کوین و دیگری پولشویی است. طبق آخرین داده‌های منتشر‌شده در پایگاه‌های تحقیقاتی، بیش از ۶۰درصد برق مصرفی دنیا برای استخراج بیت‌کوین در چین استفاده می‌شود. این حجم بالای مصرف انرژی، مقامات چینی را به وضع مقررات جدید در این خصوص واداشته است. از طرفی فساد مالی و پولشویی در این کشور نیز با استفاده از ارزهای رمزنهاد افزایش یافته است و کنترل‌پذیری این سیستم پولی در دستور کار چینی‌ها قرار گرفته است.

اقدام علیه ۳ کارگزاری در کره‌جنوبی: دولت کره بالاخره در برابر شیدایی بیت‌کوین در این کشور ایستادگی نشان داد. کارگزاری‌های کره‌ای در طول چند سال اخیر به‌طور مداوم مورد اتهامات زیادی واقع می‌شدند. دو نمونه از این اتهامات تاکنون اثبات‌شده به‌نظر می‌آیند. کارگزاری‌های کره‌ای بیت‌کوین را با تفاوت محسوسی نسبت به سایر نقاط دنیا مبادله می‌کردند و از این جهت متهم به ایجاد آربیتراژ در فضای بازار ارزهای رمزنهاد شده بودند. کارگزاری «یوبیت» در صدر این کارگزاری‌ها، یک ماه پیش هر بیت‌کوین را نزدیک به ۱۵۰۰ دلار بالاتر از نرخ‌های سایر نقاط دنیا خرید و فروش می‌کرد که امکان سفته‌بازی را گسترش داده بود. از طرف دیگر نبود امنیت کافی در این کارگزاری‌ها مورد هجمه‌های زیادی قرار می‌گرفت که در نهایت با هک شدن یوبیت، میلیون‌ها دلار از دست سرمایه‌گذاران خارج شد. دولت سئول پس از حمله سایبری به کارگزاری‌ها و اثبات شدن ناامنی آنها، اقدام به وضع مقررات جدید و تعطیل کردن برخی از صرافی‌ها کرد.