۰ نفر

خریداران طلا در خم عسل

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۴۱
کد خبر: 156516
خریداران طلا در خم عسل

انتخابات آمریکا این روزها در کانون توجه بازارهای جهانی است. در این میان بازارهایی مانند بازار طلا که واکنش قیمتی لحظه ای دارند، تأثیرات بسیار بیشتری از کشمکش های انتخاباتی می برند.

در سویی از میدان انتخاباتی هیلاری کلینتون ایستاده است؛ وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و در سویی دیگر دونالد ترامپ؛ مردی که از قلب سرمایه داری آمریکا به میانه عرصه سیاست آمده است.

حریفانی که کم نمی آورند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، هیلاری کلینتون به دلیل سابقه حضورش در عرصه سیاست خارجه ایالات متحده آمریکا و قرار داشتن در پشت تریبون های دیپلماتیک رسمی، خوب صحبت می کند و برخود مسلط است. سابقه ریاست جمهوری همسرش و رضایت نسبی مردم آمریکا از دوران وی موجب شده است تا یک هفته پیش بازار جهانی طلا متقاعد شود که کلینتون پیروز انتخابات خواهد بود. نظرسنجی ها هم این را نشان می دادند. چیزی که این گمانه را تقویت کرد، گاف های ترامپ در تمایلش به زنان بود و بی مبالاتی وی در سخن گفتن درباره زنان و لاف هایش درباره زنانی که به وی تمایل دارند موجب شد تا قیمت طلا قانع شود که ترامپ نمی تواند فردی باشد که به کاخ سفید وارد خواهد شد.

البته ترامپ در اقدامات بعدی نشان داد که به سادگی معرکه را به حریف واگذار نمی کند و در اقدامی تلافی جویانه از نقطه ضعف رسوایی جنسی همسر هیلاری استفاده کرد و با کشاندن چند زن به رسانه ها که حاضر بودند درباره فساد بیل سخن بگویند به بازار طلا اثبات کرد که نباید در این باره خام اندیشی کرد. قیمت طلا در تب و تاب پرونده های رسوایی جنسی دو نامزد انتخاباتی قرار گرفته بود که از قضا هر دو نقطه ضعف های فراوانی در این باره داشتند. این رخداد بازار طلا را دست به عصا نگه داشت، اما چیزی که در هفته گذشته فروشندگان را در بازار جهانی طلا شوکه کرد گزارش اف بی آی از پرونده ایمیل های هیلاری کلینتون بود.

استفاده کلینتون از عامل انتقال پیغام (سرور) شخصی در سراسر دوره اش به عنوان وزیر امور خارجه، به جای سرور وزارتی، به دلیل دغدغه ها در خصوص امنیت ایمیل هایی که او ارسال و دریافت کرده بود، موجود بودن و حفظ آنها به منظور درخواست های قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و اینکه آیا اقدامات او هیچ یک از قوانین، مقررات یا دستورالعمل های فدرال را نقض کرده، حساسیت گسترده عمومی را برانگیخت. کلینتون تقلای بسیاری به کار بست تا از فشار ناشی از این گزارش خلاص شود.

وی در پاسخ گفت که او چند ماه پیشتر همه ایمیل های مرتبط با کارش در وزارت امور خارجه را در پی درخواست آنها تحویل داده و می خواهد که آنها علناً منتشر شوند ولی گفت هیچ ایمیل شخصی را تحویل نخواهد داد و آنها را حذف کرده است. کمیته منتخب مجلس نمایندگان در خصوص حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی درخواست کرد سرور ایمیل او به منظور راستی آزمایی اظهاراتش به طور مستقل بررسی شود ولی وکیل کلینتون گفت که همه ایمیل های باقیمانده حذف شده و دیگر موجود نیست.

شاید این تیر خلاصی بود که به سمت هیلاری کلینتون شلیک شد. نظرسنجی ها بلافاصله نشان دادند که ترامپ 5درصد از هیلاری پیش افتاده است.

واکنش مراکز تحلیلی به انتخابات

بنابراین با وجودی که تا هفته اول آبان ماه در بازار جهانی طلا همه چیز به نفع کسانی پیش می رفت که در سیستم های معاملاتی خود دستور فروش گذاشته بودند، اما با انتشار گزارش اف بی آی، خریدارانی که با قبول ریسکی سنگین اقدام به خرید طلا کرده بودند در خم عسل فرو رفتند.

رفته رفته همه مراکز و نهادهای تحلیلگر بازار طلا هم نسبت به انتخابات آمریکا واکنش نشان دادند.

شورای جهانی طلا اواخر هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که ما انتظار داریم انتخابات ریاست جمهوری و کنگره از قیمت طلا حمایت کند زیرا ابهام زیادی در ارتباط با روند سیاست و احتمال اعتراض به نتیجه انتخابات وجود دارد. جفری نیکولز، مشاور اقتصادی ارشد در رزلند کپیتال معتقد است طلا پتانسیل بیشتری برای صعود قیمت در بلندمدت دارد، اما در کوتاه مدت، اگر ترامپ پیروز شود، افزایش قیمت بیشتری در مقایسه با پیروزی کلینتون خواهد داشت.

کارشناسان وال استریت هم در نظرسنجی هفتگی کیتکو نیوز پیش بینی کردند طلا در هفته جاری به روند صعودی ادامه خواهد داد.

معامله گران و تحلیلگرانی که در نظرسنجی کیتکو شرکت کردند، انتظار دارند طلا به دلیل ابهاماتی که پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و فاصله اندکی که میان دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه و هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات در میان آرای عمومی وجود دارد در اوایل معاملات هفته جاری به قیمت بالاتری صعود کند.

پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز در این باره اظهار کرد: مسائل سیاسی بازار را در التهاب نگه می دارد، اما فروش گسترده ای در بازار طلا نخواهد بود زیرا سرمایه گذاران با انتظار برای یک نتیجه غیر قابل انتظار در شب سه شنبه، سرمایه خود را به این فلز منتقل کرده اند.

تحلیلگران این مراکز پیش بینی می کنند قیمت طلا تا زمان برگزاری انتخابات همچنان روند صعودی خود را حفظ کند، اما پس از انتخابات، حرکت قیمت این فلز به نتایج انتخابات بستگی دارد.

در چنین شرایطی همه نگاه ها به شب سه شنبه دوخته شده و بدیهی است که خریداران طلا آرزو دارند نام ترامپ از صندوق های آرا بیرون بیاید. با ابهامات فراوانی که پیرامون شخصیت و عملکرد و برنامه های ترامپ وجود دارد قیمت طلا چند ماه طلایی را برای ثبت رکوردهای جدید قیمتی پیش رو خواهد داشت. البته با تهدیداتی که ترامپ در مورد احتمال قبول نکردن نتیجه انتخابات در صورت پیروزی هیلاری کلینتون مطرح کرده است، خریداران طلا امیدوارند که با استفاده از ابهامات پیش رو باز هم بتوانند به معامله دوسر برد دست یابند.