۰ نفر

غلبه عوامل فشار در بازار ارز

۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۷:۱۰
کد خبر: 138548
غلبه عوامل فشار در بازار ارز

روز چهارشنبه، دلار نتوانست از سطح 3 هزار و 550 تومان عبور کند و با تعدیل قیمت به محدوده 3هزار و 530تومان بازگشت.

 در پنجمین روز هفته، شاخص ارزی با 10تومان کاهش به قیمت 3هزار و 535 تومان رسید. افزایش حجم ارز موجود در بازار، فروش ارز توسط سکه‌بازان و برخورد قیمت به سقف، سه عاملی بودند که بهای شاخص ارزی را تحت فشار قرار دادند. به گزارش دنیای اقتصاد ، افت قیمت در حالی رقم خورد که بیشتر بودن ارزش دلار در مناطق هرات افغانستان و استانبول ترکیه، ماندن نرخ حواله درهم در محدوده 970 تومان و بالا بودن نرخ معاملات فردایی نسبت به نقدی از عواملی بودند که قیمت دلار در بازار داخلی را تحریک می‌کردند. با وجود این، بازار روز چهارشنبه بیشتر با کاهشی‌ها یار بود تا مسیر قیمت این ارز تغییر کند. پیش از این، روز سه‌شنبه، شاخص ارزی افزایش ارزش را تجربه کرده بود. در پنجمین روز هفته، برخلاف کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی 2هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و به بهای یک میلیون و 128 هزار تومان رسید. این قیمت سکه در حجم عمده و در بسته‌های صدتایی بود. در بازار آزاد، بر تابلوی فروشندگان سکه قیمت‌های بالاتری نیز ثبت شده بود که بیشتر برای خریدهای محدود بود. عامل اصلی رشد سکه در روز چهارشنبه افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی و ورود آن به محدوده هزار و 360 دلار بود. کارشناسان انتظار دارند رشد اونس تا پایان روز جمعه ادامه داشته باشد. در آن صورت، سکه ممکن است بیش از این رشد کند.

محدوده جدید دلار

روز گذشته، قیمت دلار درحالی‌که نتوانست از سطح 3 هزار و 550 تومان عبور کند، در برابر پایین آمدن از محدوده 3 هزار و 530تومان نیز از خود مقاومت نشان داد. شاخص ارزی از سه‌شنبه گذشته در دامنه 3هزار و 530 تومان تا 3 هزار و 545 تومان قرار گرفته و در این بازه زمانی در برابر خروج از دو سوی این دامنه مقاومت کرده است. روز گذشته نیز چنین اتفاقی در بازار رخ داد. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 537 تومان آغاز کرد که 8 تومان پایین‌تر از روز سه‌شنبه بود. شماری از فعالان، افزایش فروش ارز برای سودگیری در ساعات انتهایی روز سه‌شنبه را عامل اصلی شروع کاهشی روز چهارشنبه دانستند. با وجود شروع کاهشی، قیمت دلار به سرعت در مسیر افزایشی قرار گرفت و حتی تا قیمت 3 هزار و 547 تومان نیز بالارفت. با این حال، با رسیدن به این نقطه، بازار در برابر افزایش بیشتر مقاومت کرد و به سرعت درمسیر کاهشی قرار گرفت و نهایتا در نقطه 3 هزار و 530 تومان متوقف شد. نقطه حساسی که معامله‌گران با خریدهای ارزی از آن حمایت کردند.

افزایش ارز در بازار

اکثر فعالان، افزایش حجم ارز موجود در بازار را مهم‌ترین عاملی دانستند که زمینه‌ساز کاهش قیمت شد. به گفته شماری از فعالان، روز گذشته، بازارساز به میزان بیشتری ارز به بازار عرضه کرد. این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد داشتند که سکه‌بازان برای تنظیم قیمت در بازار خود اقدام به عرضه ارز کردند. به گفته حاضران در بازار، سکه‌بازان به طور سنتی زمانی که قیمت اونس در بازارهای جهانی بالا می‌رود، با عرضه ارز سعی می‌کنند که قیمت‌های بازار خود را تنظیم کنند. در این میان، شمار دیگری از فعالان اعتقاد داشتند با رسیدن قیمت به نزدیکی سطح 3 هزار و 550تومان، معامله‌گران احساس کردند که قیمت به سقف خود نزدیک شده است، در نتیجه در موقعیت فروش قرار گرفتند. اثرگذاری عوامل کاهشی بر قیمت دلار در حالی رخ داد که برخی از فعالان انتظار داشتند به دلیل ماندن نرخ حواله درهم در محدوده 970 تومان، بهای شاخص ارزی در بازار داخلی نیز افت نکند.

1062884_ef718617-477b-4d48-a0eb-60a3ffac9f7d