۰ نفر

وزیر صنعت:

رونمایی نقشه راه توسعه معدن و صنایع معدنی

۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۱۴
کد خبر: 290370
رونمایی نقشه راه توسعه معدن و صنایع معدنی

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت از رونمایی نقشه راه توسعه معدن و صنایع معدنی در آینده نزدیک خبر داد .

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد شریعتمداری افزود : یکی از وعده های من در شروع دولت دوازدهم این بود که برنامه ۴ ساله ای را برای توسعه معدنی کشور تهیه و به اجرا در بیاورم و به لطف الهی با نظر خواهی از همه اصحاب فکر و اندیشه نقشه راه معدن و صنایع معدنی پیش روی ماست و به زودی رونمایی می شود .
وی افزود : با استفاده از این نقشه ما میدانیم در چه زمینه ای با چه اهداف و سرعتی در این حوزه حرکت کنیم بدون نقشه راه حرکت خطاست و در حوزه صنایع معدنی که به گفته رهبری یکی از پتاسنیل های جایگزین نفت است زیبنده نبود که بدون نقشه راه قدم برداریم .
وی در ادامه تاکید کرد : برای استفاده از ذخایر و معادن کوچک در نقشه راه ۴ ساله و جامع توجه ویژه داشته ایم و راه حلهایی را برای استفاده از ذخایر معادن کوچک برای توسعه معدنی پیش بینی کرده ایم.
وی ادامه داد : یک زمانی آرزو داشتیم به تولید ۲ میلیون تن کنسانتره آهن برسیم اما با افتتاح های امروز به تولید ۵۳ میلیون تن رسیده ایم و حجم عظیمی از عملیات صنایع معدنی در حال شکل گیری است و به جای فروش سنگ آهن خام در جای جای میهن واحدهای تولید و فرآوری و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال و تلاش دراین صحنه بزرگ صنعتی ایران شکل گرفته و به کوری چشم همه دشمنان ایران و اسلام کشور یکی از بزرگترین قدرتهای تولید فلزات در جهان خصوصا در حوزه فولاد است .
شریعتمداری تصریح کرد : در همه دنیا توسعه فولاد به دلیل با آثار و نتایج فوق العاده پیشین و پسین مولفه مهم توسعه همه جانبه و متوازن است و امروز دارنده یکی از مهمترین و پرافتخار ترین صنایع معدنی در حوزه فولاد در دنیا هستیم .
وی در ادامه با اشاره به نبود نقشه جامع حوزه معدن و صنایع معدنی افزود : همین باعث ایجاد عدم تعادلهایی درحوزه صنایع معدنی شده و در حوزه فولاد عدم تعادل در عرصه های گوناگون کنسانتره ، آهن اسفنجی گندله و .. بود که به تدریج با دسترسی به این سند جامع برطرف می شود .
شریعتمداری ادامه داد : یکی از تاکیدات ما برای توسعه فعالیتهای معدنی توجه بر امر اکتشاف است که این فعالیتها در دولت ۱۱ و ۱۲ قابل مقایسه با همه ادوار فعالیت اکتشافی در حوزه معدن هم ژئوفیزیک هوایی و هم ژئوشیمی در سطح و عمق درهمه اعداد وارقام و شاخصها قابل مقایسه باهمه ادوارگذشته هستیم.

وی تاکید کرد : با تهیه نقشه جامع راه ۴ ساله توسعه معدنی ایران ، ما برای اولین بار در تاریخ تقسیم کار روشنی بین فعالیتهای زمین شناسی و نقشه کشی ایران و سازمان ایمیدرو داریم که با استفاده از همه توان بخش خصوصی برای توسعه اکتشاف که پایه توسعه معدنی هست قدمهای اساسی تری برداریم .
شریعتمداری در ادامه از اکتشاف یک ذخیره بزرگ سنگ آهن در استان یزد خبر داد و افزود : هم اینک در استان یزد درست معادل همه ذخایر سنگ آهن موجود کشور در عمق کمی بیشتر از سطحی که الان برداشت می کنیم ذخایر سنگ اهن شناسایی کردیم که به تدریج دارای صرف و صلاح اقتصادی خواهد شد .
وی اظهارکرد : اکتشاف از مهمترین عناصر کارماست و اکتشافات تکمیلی مثل سرمایه گذاری در یک واحد تولیدی است که زیر بناها فراهم است و باید توجه جدی تری کنیم که بر حیات مجموعه بیفزاییم و ما را نسبت به سایر فعالیتهای معدنی بیمه کند و ایمیدرو مسوول است که اکتشافات تکمیلی را حوزه بهره برداری از واحدهای تولیدی انجام دهد .
وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت با بیان اینکه یکی دیگر از مسایل مهم زیست محیطی توجه به حوزه آب است افزود : طرحی مهرماه ۷۶ برای آبگیری از باطله ها شروع شد که اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در شهریور سال جاری راه اندازی می شود و با بهره برداری از این واحد از اتلاف پانصد هزار مترمکعب آب در سال جلوگیری می کند .
شریعتمداری گفت : کار با ارزش دیگر در این نقطه که دومین نمونه احداث کارخانه برای افزودن عیار کنسانتره با استفاده از باطله است یکی ازکارهای مهم ماست .
وی اضافه کرد : در این طرح در کارخانه موجود ۱۳۰ هزارتن سنگ آهن با عیار ۶۱ درصد به مجموعه فولاد سازی و۲۰ درصد به اشتغال قبلی اضافه می کند و به صورت مستقیم و غیر مسقیم یک هزار نفر مشغول می شوند و باتکمیل طرح اشتغال گسترده تری خواهیم داشت.