۰ نفر

رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی خبرداد؛

انسداد ایرلاین‌های مسیر‌های خاص تا اواسط مرداد

۲۲ تیر ۱۳۹۷، ۹:۳۳
کد خبر: 284872
انسداد ایرلاین‌های مسیر‌های خاص تا اواسط مرداد

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در خصوص سفرهای ارزان به کشور‌های خارجی و استفاده برخی افراد از مابه التفاوت قیمت ارز مسافری با ارز آزاد گفت: دوستانی که بدون کارشناسی و جویا شدن نظر ما قانون‌ها را تصویب کرده‌اند، مسبب این وضعیت هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا؛ حرمت الله رفیعی (رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) در خصوص انجام سفرهای ارزان قیمت به کشور‌های خارجی ازسوی برخی آژانس‌ها که به این وسیله از طریق حواله ارزی مسافران و مابه‌التفاوت قیمت این ارز با ارز آزاد به رانتی قابل توجه ‌دست پیدا می‌کنند، گفت: متاسفانه در حال حاضر این شرایط وجود دارد و همان دوستانی که بدون کارشناسی و جویا شدن نظر ما قانون‌ها را تصویب کرده‌اند، مسبب این وضعیت هستند.

اما بنده دفاتر را از این موضوع مبرا می‌دانم چراکه وقتی من با وجود اینکه رئیس صنف و آژانس‌دار قدیمی هستم؛ نمی‌توانم برای خودم بلیت تهیه کنم، قطعا دفاتر دیگر هم به سختی در حال کار کردن در این بازار هستند و نمی‌توانند در این مسیرهای خاص حداقل تا ۱۵ مرداد بلیتی تهیه کنند. به همین دلیل مطمئنم که یکی از این دفاتر هم به این کار رو نیاورده‌اند.

وی با بیان اینکه چه کسی ارز ۳۰۰ دلاری را به ۵۰۰ و ۱۰۰۰ یورو افزایش داد، افزود: اگر شما معافیای صنف‌های دیگر را پیدا کردید؛ معافیای این صنف را هم می‌توانید پیدا کنید. اینکه در حال حاضر چه کسانی توانستند تا اواسط مرداد بلیت‌ها را ببندند و چنین وضعیتی را ایجاد کنند؛ مشخص نیست؟

رفیعی ادامه داد: در حقیقت این افراد دلال‌هایی هستند که با ایرلاین‌ها ارتباط دارند. اگر توجه کنیم؛ می‌بینیم در این مسیر به‌جز یک ایرلاین داخلی و دو سه ایرلاین خارجی، ایرلاینی دیگری وجود ندارد و با توجه به اینکه برای هواپیمای ترکیش صرف نمی‌کند که از اینجا مسافر را به استانبول ببرد و از استانبول دوباره به مالزی ببرد،‌ می‌توان به این نتیجه رسید که دو ایرلاین ما این کار را انجام می‌دهند. همان‌هایی که تا چند وقت پیش می‌آمدند و به دفاتر التماس می‌کردند که بیایید و ما به شما گروه می‌دهیم. اما در حال حاضر اگر یک بلیت از آنها بخواهیم؛ وجود ندارد و بسته شده است.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه صحبت‌هایش گفت: این افراد غالبا مسافرانی را که اهل روستاها بوده و تا به حال به کشور خارجی نرفته‌اند، پیدا کرده و آنها را به هتل‌های دو و سه‌ستاره خارج از شهر کشور خارجی می‌برند و یک هفته در آنجا نگه می‌دارند و به آنها می‌گویند که به‌صورت رایگان به سفر آمده‌اند.

در صورتی که مابه‌التفاوت ارز مسافری آنها ۴ تا ۵ میلیون می‌شود؛ اما تمام هزینه آنها بیشتر از ۲ تا ۲.۵ میلیون نیست. به این صورت این افراد به سود خوبی دست پیدا می‌کنند اما اینکه چه کسانی هستند؛ مشخص نیست!

وی افزود: در گذشته مسافران چمدانی داشتیم که اصطلاحا به آنها چترباز می‌گفتند که تا مسیر دبی می‌رفتند و با آوردن بار از آنها سوءاستفاده می‌شد. این هم مدل دیگر دلالی است که از طریق بردن مسافری که اصلا از آن سفر چیزی نمی‌داند و بهره‌ای هم نمی‌برد، یورو و دلارها را جمع می‌کنند.

حرمت الله رفیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما به بانک مرکزی این پیشنهاد را دادیم که ارز مسافرتی را به دفاتر بدهند تا براساس مدارک واقعی که ارائه می‌شود؛ تمام هزینه‌های سفر ائم از هتل، بلیت و... توسط آژانس‌ها پرداخت شود و حق بستن پرواز‌ها نیز وجود نداشته باشد.

البته مدارک مشخص بوده و کسی نمی‌تواند مدارک قلابی را به ما ارائه دهد. کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل شده که در آن افرادی که هم کار بلد بوده و هم خودشان ذی‌نفع نیستند و در آن حضور دارند. یعنی خود آن دفاتر حق اینکه در آن مسیر کار کرده باشند را نداشته و به این صورت قطعا دنبال گرفتن ارز برای خود نیستند. در نهایت باید بگویم که اگر ما مسافری را تایید کنیم؛ پای تایید آن نیز می‌ایستیم. اما متاسفانه در حال حاضر یک تجارت معافیایی در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید؛ این موضوع بهانه‌ای برای قطع ارز مسافری باشد، گفت: مسئله دیگری در کار بوده و از نظر من این کار با تدبیر صورت گرفته تا به این صورت برای یکسری از افراد درآمد هنگفتی ایجاد شود. آدم‌هایی در حال هدایت این موضوع هستند وگرنه در حال حاضر چرا باید پروازها بسته باشد؟

رفیعی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: چند روز قبل می‌خواستم درباره مسائل ارزی در تلویزیون صحبت کنم؛ اما به من گفتند ارز خط قرمز ماست و به‌هیچ وجه درباره آن صحبت نکنید. چرا نباید شفاف‌سازی صورت گیرد؟ چرا نباید بگوییم این راه غلط است و ارزی که در حال به تاراج بردن است را باید در مسیر درست قرار داد.

تا به این صورت هم تا این اندازه ارز خارج نشود و هم میزانی که خارج می‌شود، درست خارج ‌شود. چراکه به این صورت، اسناد مدارک مستند ارائه خواهد شد، و دارایی هم مالیات و عوارض خود را می‌گیرد. یعنی همه‌چیز در سیکل قانونی قرار می‌گیرد.