۰ نفر

مشاور وزیر راه و شهرسازی:

احتمال تحویل ۶فروند ای تی آر تا ۳ماه آینده

۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۱
کد خبر: 283086
احتمال تحویل ۶فروند ای تی آر تا ۳ماه آینده

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت ای تی آر از اداره کنترل دارایی های خارجی آمریکا، صدور مجوز موردی برای تحویل ۶ فروند ای تی آر ۷۲-۶۰۰ به ایران را تا پایان ضرب الاجل ترامپ درخواست کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، اصغر فخریه کاشان در خصوص آخرین وضعیت هواپیمای ATR پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: نمایندگان شرکت هواپیماسازی ATR به ما اعلام کرده‌اند که از آمریکا صدور مجوز موردی برای تحویل تعدادی از هواپیماهای باقی‌مانده از قرارداد فروش هواپیما به ایران را درخواست کرده‌اند. 

وی ادامه داد: با این حال مشخص نیست که آیا آمریکایی‌ها مجوز فروش هواپیما را به شرکت ATR می‌دهند یا نه، بلکه صرفاً درخواست صدور مجوز به آمریکا ارسال شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره تعداد هواپیماهایی که قرار است ATRبرای تحویل آنها به ایران از آمریکا مجوز بگیرد، گفت: شرکت ATR به ما اعلام کرده است می‌توانیم تا پیش از پایان ضرب‌الاجل اعلامی از سوی آمریکا، ۶ فروند هواپیما از خط تولید خارج کرده و به ایران‌ایر تحویل ‌دهیم.

فخریه کاشان درباره تأمین مالی این ۶ فروند ATR تصریح کرد: پول لازم برای خرید این تعداد هواپیما آماده است و در صورتی که آنها بتوانند مجوز را از آمریکایی‌ها بگیرند، پول ۶ فروند ATR را به این شرکت پرداخت می‌کنیم.

به گفته فخریه کاشان، مجوز قبلی اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) برای فروش همه هواپیماهای برجامی باطل شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص فروش هواپیماهای ایرباس به ایران‌ایر افزود: این شرکت نیز به دنبال اخذ مجوز خاص برای فروش هواپیما از آمریکاست، ولی معلوم نیست که OFAC به ایرباس مجوز جدید بدهد.

وی درباره چشم‌انداز وزارت راه و شهرسازی از صدور مجوزهای جدید فروش هواپیما از سوی دولت ترامپ اظهار داشت: نمی‌توان هیچ پیش‌بینی در خصوص آینده داشت، چرا که شما با آدمی سر و کار دارید که قابل‌ پیش‌بینی نیست.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص مذاکرات وزارت خارجه با کشورهای عضو ۱+۵ برای تحویل هواپیماهای باقی‌مانده به ایران اظهار بی‌اطلاعی کرد.

ضرب الاجل ترامپ به شرکت های اروپایی و آمریکایی که در دوره پسابرجام با ایران قرارداد امضا کرده اند، برای تحویل کالاهای خود به ایران و اتمام هر گونه رابطه اقتصادی با کشورمان ظرف کمتر از ۳ ماه آینده به اتمام می رسد.