۰ نفر

پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی بلیت قطار روی میز دولت

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۰۳
کد خبر: 262995
پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی بلیت قطار روی میز دولت

مدیرعامل یک شرکت حمل و نقل ریلی گفت: این شرکت بابت فعالیت قطارهای حومه ای و تکلیفی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

محمد رجبی در نشست خبری گفت: در نوروز امسال ۹۵۰ هزار نفر با قطارهای این شرکت جابجا شدند که نسبت به نوروز سال گذشته با نرخ رشد ۵.۴ درصد رو به رو شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، وی با اشاره به تلاش این شرکت برای افزایش نرخ بلیت قطارها در سال جاری افزود: پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی بلیت قطار را پس از دو سال به شرکت راه آهن ارائه داده ایم چرا که هزینه ها بسیار بالا است و این درصد را بر اساس افزایش نرخ دلار و نرخ تورم تعیین کرده ایم.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۵ درصد هزینه های این شرکت به صورت ارزی است، ادامه داد: سیستم های چرخ، بوژی، ترمز و کنترل قطار انحصاری است و از خارج وارد می شود.

وی با بیان اینکه در بهار امسال افزایش قیمت بلیت نخواهیم داشت، اظهار کرد: قطار تهران-شیراز در سال جاری به صورت هر روزه و قطار قم-مشهد به صورت یک روز در میان تردد خواهند کرد ضمن اینکه قطار گردشگری تهران –شیرگاه نیز امسال به برنامه افزوده خواهد شد.

رجبی گفت: سهم آژانس های مسافرتی از فروش بلیت قطار از ۷۰ درصد در سال گذشته به ۶۱ درصد در سال جاری کاهش و سهم اینترنت از فروش بلیت به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

به گفته او، در سال گذشته ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر با قطار جابجا شدند که این رقم در سال ۹۵ معادل ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود.

وی عمر ناوگان این شرکت را ۲۸.۵ سال اعلام کرد و گفت: قرار است در سال جاری ۵۰ دستگاه واگن جدید به ناوگان اضافه شود که بر این اساس تعداد واگن های این شرکت که در سال ۹۵ برابر با هزار و ۳۰۰ دستگاه بود و در سال ۹۶ به هزار و ۱۰۰ دستگاه کاهش یافته بود تا پایان سال ۹۷ به هزار و ۱۵۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اختلاف قیمت هزینه سفرهای حومه ای با نرخ بلیتی که از مسافران قطارهای حومه ای اخذ می شود، بین شش تا هشت برابر است، گفت: ادامه فعالیت قطارهای حومه ای برای ما به صرفه نیست و این در حالی است که شرکت راه آهن ما را مجبور به ادامه فعالیت در بخش قطارهای حومه ای کرده است بنابراین ما پیشنهاد داده ایم که به دو روش پرداخت هزینه صندلی قطارهای حومه ای از سوی استانداران و یا خرید واگن های ریل باس از سوی شرکت راه آهن، هزینه های ما در خصوص قطارهای حومه ای کاهش یابد.

وی از دیگر هزینه های بالا را مربوط به بازسازی واگن عنوان کرد و گفت: هزینه بازسازی هر واگن ۸۰۰ میلیون تومان است که ما در حال حاضر ۴۰۰ واگن بالای ۳۰ سال داریم که برای اورهال کردن آنها باید حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم.

وی اعلام کرد: قرار است امسال سرمایه ما به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

مدیرعامل رجا مطالبات این شرکت از دولت را بابت قطارهای حومه ای و تکلیفی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ۱۶۴ میلیارد تومان از مطالبات ما را تایید کرده است همچنین بدهی های ما به شرکت راه آهن که عمدتا بابت اجاره لوکوموتیو است به ۴۳۰ میلیارد تومان می رسد.