۰ نفر

گرما یقه صنایع را گرفت

۵ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۳۱
کد خبر: 208285
گرما یقه صنایع را گرفت

صنایع و واحدهای تولیدی در زمستان قربانی قطعی‌های مکرر گاز هستند و در تابستان زیر فشار قطعی‌های همیشگی برق. هر بار در سردترین و گرم‌ترین روزهای سال، اولویت تأمین گاز و برق با مناطق شهری بوده و شهرک‌های صنعتی زیربار این قطعی‌های مکرر خسارت می‌بینند.

 حکایت قطعی‌های مکرر برق با بالارفتن دمای هوا، این‌روزها دغدغه بزرگ شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی است؛ هر چه درجه هوا بالاتر می‌رود، احتمال بالارفتن قطعی برق در این بخش‌ها شدت بیشتری می‌گیرد و صدای گله‌های تولیدکنندگان را بلندتر به گوش می‌رساند. واقعیت این است که قطعی ناگهانی برق برای صنایع، مشکلات زیادی را به همراه داشته که از آن میان می‌توان به صدمه دیدن دستگاه‌ها، از بین ‌رفتن و فاسدشدن موادخام، ‌آلودگی هوا، تعطیلی خطوط تولید و بیکاری کارگران و از بین ‌رفتن محصولات در هنگام انتقال میان خطوط تولید و در نتیجه واردآمدن خسارات میلیاردی روزانه به صنایع، اشاره کرد. حالا فصل داغ روایت از همین چالش‌ها و دغدغه‎‌هاست؛ مخصوصا امسال که فصل گرما زودتر از راه رسیده و با توجه به گفته‌های مدیر عامل شرکت توانیر مصرف برق نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، رشدی هشت درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وقایع اتفاقیه ، حالا تابستان به گرم‌ترین روزهای خود رسیده و هفته‌های گرم و سوزان هوا در کمین بلعیدن حجم بالایی از برق شبکه‌ها هستند تا بار دیگر این قطعی‌ها راه خود را به صنایع و شهرک‌های تولیدی باز کرده و باز هم بخش‌های خانگی و عمومی در اولویت‌های اصلی شرکت‌ برق باشند. 13 تیرماه امسال بود که پیک مصرف برق در کشور با ثبت رکوردی تاریخی، از رسیدن مصرف به بیش از 55 هزار و 400 مگاوات حکایت کرد و داستان دنباله‌دار قطعی‌های برق در شهرک‌های صنعتی روایت شد. این درحالی است که مصرف برق صنایع، حکایت از فاصله‌ای قابل‌توجه بین مصرف برق شهری و صنعتی دارد.

بر‌اساس گزارش شبکه برق ایران، مصرف برق صنایع از چهار هزار و 324 روز 26 تیر ماه، به چهار هزار و 26 در آخرین روز تیر ماه رسیده؛ به عبارتی مصرف برق صنایع نسبت به مصارف شهری نوسانی‌تر بوده و در اغلب روزهای گرم سال، با روندی نزولی به ثبت رسیده است؛ روندی که به نظر می‌رسد، بی‌ربط به قطعی‌های برق نبوده و با توجه به فشاری که به شبکه برق کشور وارد شده، باز هم برق صنایع را دچار قطعی‌های مکرر کرده است. مشکلات صنایع و آسیبی که هر ساله با رسیدن فصل گرما متحمل می‌شوند، امسال پرحاشیه‌تر از سال‌های گذشته است؛ مخصوصا حالا که پیش‌بینی شده از روز چهارشنبه هوا گرم‌تر می‌شود و احتمال قطعی باز هم وجود دارد.

مشکل قطعی برق و خسارتی که هر باره متوجه صاحبان صنایع می‌شود، دیروز راه خود را به یکی از شهرک‌های صنعتی باز کرد و صدای گله‌های فعالان اقتصادی در شهرک صنعتی عباس آباد را به گوش رساند. دیروز مدیران شهرک صنعتی عباس‌آباد میزبان رئیس اتاق تهران بودند و گله‌های فراوانی را از این قطعی‌ها و خسارت‌های میلیاردی داشتند. صحبت از مشکلات صنایع این شهرک در ابتدا با گله رئیس هیأت‌مدیره شهرک صنعتی عباس آباد به اطلاع مسعود خوانساری رسید. سید سجاد هاشمی مشکل قطع برق را مهم‌ترین مسئله حال حاضر صنایع فعال در این شهرک خواند و گفت: گاهی از ساعت هشت صبح تا سه بعدازظهر برق شهرک قطع شده است که این اتفاق برای صنایع فعال در این شهرک یک فاجعه است. چون علاوه‌براین که قادر به تولید و استفاده از سرمایه و نیروی کار خود نیستند، عمدتا مواد اولیه موجود در خط تولید خود را از دست می‌دهند.

مشکل قطعی برق صنایع و واحدهای تولیدی مشکل امروز و دیروز نیست، سال‌هاست که فعالان شهرک‌های صنعتی از این موضوع رنج می‌برند و با قطعی‌های ناگهانی برق دچار خسارت‌های چندین میلیاردی می‌شوند. گله‌های فعالان این شهرک بی‌شمار بود و قطعی برق یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی بود که مدیر عاملان شرکت‌ها به آن اشاره می‌کردند. احمد اورعی، مدیر عامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی عباس آباد، هم به مشکل قطعی برق در این شهرک اشاره کرد و گله‌های بسیاری از این موضوع داشت. او با اشاره به هزار و 281 واحد فعال در این شهرک، قطعی برق را به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی این شهرک‌ها عنوان کرد و این‌طور توضیح داد: از سال 1390 برای حل مشکل برق شهرک با نهادهای مختلف از جمله دولت و مجلس شورای اسلامی نامه‌نگاری شده است اما نتیجه‌ای در بر نداشته و خسارات زیادی از ناحیه قطع مکرر برق به تولیدکنندگان وارد شده است. درحالی که شرکت برق از نبود توان مالی برای ایجاد زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی سخن می‌گوید که طی سال‌های 1382 تا 1385 که اوج واگذاری اراضی به واحدهای صنعتی بوده است مبالغ زیادی معادل 75 میلیارد تومان بابت ارائه زمین و خدمات زیرساختی توسط نهادهای مختلف از صاحبان صنعت اخذ شده است. 

بازهم هوای گرم و صدای اخطارها برای احتمال قطعی برق

مرداد ماه در حال رسیدن به گرم‌ترین روزهای خود است. سازمان هوا‌شناسی از احتمال افزایش هر چه بیشتر دمای هوا در روزهای هفتم تا دهم این ماه خبر داده و حالا باز هم صدای هشدارهایی که از احتمال قطعی‎‌های ناگهانی برق حکایت می‌کنند، شنیده می‌شود. احتمال قطعی‌ها بار دیگرصنایع و واحدهای تولیدی را هدف گرفته‌اند و صدای هشدارهایی که به گوش می‌رسند، از آماده باش صنایع در روزهای گرم سال، برای مواجهه با قطعی برق خبر می‌دهند. آن‌طور که ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو گزارش کرده، دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور مبنی‌بر افزایش دما از روز شنبه هفتم مرداد تا سه‌شنبه دهم مردادماه جاری، همه شرکت‌های صنعت آب و برق کشور در حالت آماده باش کامل خواهند بود. بر‌اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده همزمان با افزایش دمای هوا، مصرف برق نیز افزایش پیدا کند، به‌همین‌خاطر وزارت نیرو ضمن اعلام آماده باش به کلیه شرکت‌های توزیع و انتقال برق در سراسر کشور از مردم در خواست کرد نهایت همکاری را با این شرکت‌ها جهت کاهش مصرف برق به عمل آورند. 

با چنین احتمالی، وزارت نیرو از مردم درخواست کرده در این روزها با قراردادن کولرهای آبی  روی دور کُند وکولرهای گازی روی 25 درجه و همچنین عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در زمان اوج مصرف 12 تا 16 بعدازظهر و همچنین 21 تا 23 شب نهایت همکاری را با صنعت برق داشته باشند. رکورد شکسته شده در اواسط تیرماه، باز هم بر سر زبان‌ها افتاده و این‌بار احتمالات به سمت شکست رکورد بالاتری از مصرف برق، حرکت کرده‌اند. به گزارش ایرنا، روز چهارشنبه 14 تیرماه سال جاری رکورد بی‌سابقه 55 هزار و 400 مگاواتی برای مصرف برق کشور ثبت شد، عددی که حاکی از افزایش 2500 مگاواتی مصرف برق نسبت به پیک مصرف سال گذشته بود. کارشناسان معتقدند در صورت وقوع چنین افزایشی در هفته آینده نسبت به آنچه در روز 14 تیرماه سال جاری اتفاق افتاده، شبکه برق کشور که برای 15 سال توانسته پایداری شبکه را تضمین کند، با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

قابل ذکر است هر ساله صنعت برق برای جبران هر یک هزار مگاوات برق حدود 30 هزار میلیارد ریال هزینه می‌کند و تقریبا می‌توان گفت سالانه برای جبران پنج تا 6 درصد رشد مصرف برق حدود 150 تا 200 هزار میلیارد ریال در بخش‌های مختلف تولید، توزیع و انتقال هزینه می‌شود. بر همین اساس وزارت نیرو طی اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرده برای جلوگیری از اتلاف منابع ملی کشور و حفظ پایداری شبکه و البته رفاه عمومی حال هموطنان به‌ویژه در شهرهای جنوبی و جنوب‌شرق کشور که به مراتب با آب‌وهوای گرم تری در هفته آینده دست و پنجه نرم می‌کنند، در مدیریت مصرف خود کوشا باشند. گفتنی است، وزارت نیرو از همه شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق درخواست کرده که در هفته آینده با تمام توان مراقبت‌های لازم را به منظور جلوگیری از حوادث و قطع برق به‌کار ببندند. همچنین از همه شرکت‌های آب و آبفا خواسته شده دستورالعمل‌های لازم جهت جلوگیری از قطع آب و استفاده از مولدهای برق اضطراری را به عمل آورند.