۰ نفر

غول‌های معدنی در جهان

۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۳۵
کد خبر: 175686
غول‌های معدنی در جهان

غول‌های معدنی در جهان معرفی شدند. بررسی صورت گرفته از وضعیت تولیدکنندگان اصلی معدنی در دنیا نشان‌دهنده آن است که ایران در 13 ماده معدنی دارای جایگاه جهانی است و از میان مواد و محصولات معدنی بررسی شده در تولید سنگ گچ در مقایسه با دیگر مواد معدنی تولید شده در کشور دومین سهم در دنیا را به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 2015 در میان تولیدکنندگان مواد و محصول معدنی در دنیا، ایران پس از سنگ گچ توانست جایگاه پنجم در تولید باریت را به خود اختصاص دهد و پس از آن جایگاه ششم را در تولید فلدسپات و کلینکر به‌دست آورد. در تولید سیمان و فلورین نیز به‌صورت مشترک رتبه هفتم تولیدکننده جهان به ایران اختصاص یافت.

از سوی دیگر ایران در تولید کائولن و بنتونیت نیز به‌صورت مشترک در جایگاه هشتم دنیا قرار گرفت. مولیبدن تولیدی در کشور نیز موجب شد تا جایگاه نهم در تولید این ماده معدنی در دنیا به ایران اختصاص یابد. گوگرد تولیدی در کشور نیز ایران را در جایگاه دهم در میان 13 محصول و مواد معدنی مورد بررسی در سال 2015 قرار داد. به گزارش دنیای اقتصاد، اما درخصوص سنگ‌آهن ایران جایگاه یازدهم را در میان غول‌های معدنی به خود اختصاص داده است و آهک تولیدی در کشور نیز موجب شد تا ایران رتبه سیزدهم در میان تولیدکنندگان برتر این ماده معدنی را به دست آورد. اما آخرین جایگاه ایران در میان تولیدکنندگان مواد و محصولات معدنی به نیتروژن تثبیت‌شده – آمونیاک- اختصاص داشته به‌طوری که ایران جایگاه شانزدهم را در تولید این ماده معدنی در سال 2015 به‌دست آورد.

 

باریت

باریت یکی از مواد مورد بررسی در میان 13 محصول مورد ارزیابی در سال 2015 است. این محصول به‌عنوان به‌عنوان پرکننده، افزایش‌دهنده وزن در تولیداتی مانند رنگ، پلاستیک و لاستیک کاربرد دارد. بعضی از کاربردهای خاص این ماده معدنی در ترمز و صفحه کلاچ، آستررنگ برای محافظت و جلای فلز خودرو است. براساس این گزارش مصرف عمده باریت در حفاری نفت و گاز است و آمریکا به‌عنوان مصرف‌کننده عمده در دنیا به دلیل تغییراتی که در تقاضای این محصول داشته، توانسته در سال 2015 روی تولید و تجارت جهانی این ماده معدنی اثر گذارد.

گزارش منتشر شده در سال 2015 بیانگر آن است که چین با تولید 3 میلیون تن باریت، جایگاه اول جهانی تولید این ماده معدنی را به خود اختصاص داده، هند و مراکش نیز هر یک با تولید 900 هزار تن باریت به‌صورت مشترک توانسته‌اند جایگاه دوم را در تولید این ماده معدنی به‌دست آورند. آمریکا نیز با تولید 700 هزار تن در جایگاه سوم تولید این ماده معدنی قرار دارد. اما ایران از ذخایر 24 میلیون تنی باریت در کشور برخوردار است و با تولید 300 هزار تنی این ماده معدنی در سال 2015 توانست جایگاه پنجم را به‌دست آورد. سهم ایران در دنیا از تولید باریت 02/ 4 درصد برآورد شده است.

 

سیمان

گزارش منتشر شده از وضعیت تولید سیمان نشان‌دهنده آن است که ایران در میان 18 کشور تولیدکننده سیمان در جایگاه هفتم قرار گرفته است. در میان کشورهای تولیدکننده این ماده معدنی چین با تولید بیش از 2میلیارد تن سیمان توانست جایگاه اول را از آن خود کند و پس از آن هند با فاصله بسیار زیاد نسبت به کشور اول با تولید 270 میلیون تن در جایگاه دوم قرار گرفته است. سیمان تولیدی در آمریکا نیز در این سال بیش از 83 میلیون تن بوده و ترکیه نیز با تولید 77 میلیون تن سیمان توانست جایگاه بعدی را به خود اختصاص دهد. اما سیمان تولید شده در ایران 65 میلیون تن بوده که با سهم 59/ 1 درصدی در دنیا توانسته جایگاه هفتم را به‌دست آورد.

 

کلینکر

اما ایران در تولید کلینکر در میان 18 کشور تولیدکننده این ماده معدنی توانست جایگاه ششم را به خود اختصاص دهد و با تولید 79 میلیون تنی کلینکر توانست سهم 19/ 2 درصدی را در دنیا به‌دست آورد. چین نیز در تولید کلینکر جایگاه اول را در سال 2015 به خود اختصاص داد، کلینکر تولیدی توسط این کشور برابر با دو میلیون تن است. هند نیز با تولید 280 هزار تن کلینکر توانست جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد و پس از هند، آمریکا با تولید 106 هزار تن کلینکر قرار دارد. اما روسیه نیز با تولید 80 هزار تن کلینکر جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

 

بنتونیت

تولید بنتونیت در دنیا در سال 2015 برابر با 16 میلیون تن بوده که بر اساس آمار اعلام شده آمریکا با تولید بیش از چهارمیلیون تن از این ماده معدنی توانست در این سال جایگاه اول را به خود اختصاص دهد. چین نیز در این سال موفق به تولید سه میلیون و 500 هزار تن بنتونیت شد و جایگاه دوم را به دست آورد اما یونان سومین کشور تولیدکننده بنتونیت در دنیا است، تولید این کشور برابر با یک میلیون و 300 هزار تن بوده، اما ایران در سال 2015 در مجموع موفق به تولید 430 هزار تن بنتونیت شد و توانست جایگاه هشتم را از میان 14 کشور ارزیابی شده به خود اختصاص دهد. سهم ایران از تولید این ماده معدنی در دنیا نزدیک به 69/ 2درصد است.

 

کائولن

ایران در تولید کائولن نیز در دنیا سهم 41/ 4درصدی در سال 2015 داشته است. براساس این گزارش کشورهای هند، جمهوری چک، آمریکا، آلمان و چین در رتبه‌های اول تا پنجم دنیا در تولید کائولن قرار دارند.

 

فلدسپات و نفلین سنیت

بیشترین استفاده فلدسپات در صنعت شیشه و برای ظروف شیشه‌ای است و از میان 16 کشور ارزیابی شده ترکیه با تولید 5 میلیون تن از این ماده معدنی در سال 2015 توانست جایگاه اول را به خود اختصاص دهد. ایتالیا نیز در مجموع موفق به تولید 4 میلیون و 700 هزار تن فلدسپات شد و در جایگاه دوم قرار گرفت. اما جایگاه سوم با تولید 2 میلیون و 500 هزار تن به چین اختصاص داشته است. ایران نیز با تولید 600 هزار تنی توانست جایگاه ششم را به دست آورد. سهم ایران از تولید این ماده معدنی نزدیک به 3 درصد است.

 

فلورین:

منابع شناسایی شده فلورین 500 میلیون تن در جهان برآورده شده است که بیشترین ذخایر آن در آفریقای جنوبی قرار دارد. براساس آمار اعلام شده در سال 2015 چین با تولید سه‌میلیون و 800 هزار تن فلورین توانست جایگاه اول را در میان 13 کشور ارزیابی شده به خود اختصاص دهد،. فلورین تولید شده در مکزیک نیز یک میلیون و 100 هزار تن بوده و این کشور را در جایگاه دوم قرار داده است. مغولستان نیز با تولید 375 هزار تن با اختلاف بسیار در جایگاه سوم قرار گرفته است. ایران نیز در سال 2015 در مجموع موفق به تولید 90 هزار تن فلورین در کشور شد و توانست جایگاه هفتم را به دست آورد. سهم ایران از تولید این ماده معدنی در دنیا برابر با 44/ 1درصد است.

 

سنگ گچ

آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که ایران دومین کشور تولیدکننده این ماده در جهان است و اسپانیا نیز بزرگ‌ترین تولیدکننده اروپایی سنگ گچ در دنیا محسوب می‌شود. براساس آمار اعلام شده چین با تولید 132 میلیون تن سنگ گچ در سال 2015 توانست جایگاه اول را به خود اختصاص دهد و سنگ گچ تولیدی در ایران نیز 22 میلیون تن بوده است، سهم ایران از تولید سنگ گچ در دنیا 53/ 8 درصد است. تایلند نیز با تولید 12 میلیون و 500 هزار تن با اختلاف بسیار نسبت به کشورهای اول و دوم جایگاه سوم تولید این محصول را کسب کرده است.

 

سنگ آهن

در میان 12 تولیدکننده سنگ آهن نیز چین با تولید یک میلیارد و 380 میلیون تن جایگاه اول را در سال 2015 به دست آورد و پس از آن استرالیا با تولید 824 میلیون تن در جایگاه دوم قرار گرفت، اما جایگاه سوم به برزیل با تولید 428 میلیون تن سنگ آهن اختصاص داشته است. سنگ‌آهن تولیدی در ایران نیز 33میلیون تن بوده و ایران با این میزان تولید سهم نزدیک به یک درصدی از تولید جهانی را به خود اختصاص داده است.

 

آهک

اما از میان 28 کشور تولیدکننده آهک در دنیا در سال 2015 ایران با تولید 2 میلیون و 800 هزار تن جایگاه سیزدهم را به خود اختصاص داد. سهم ایران از تولید این ماده معدنی در دنیا 8/ 0 درصد است. براساس این گزارش چین با تولید 230 میلیون تن آهک جایگاه اول را از میان کشورهای تولیدکننده به دست آورده و پس از آن آمریکا نیز با تولید 19 میلیون تنی در جایگاه بعدی قرار گرفته است. جایگاه سوم نیز به هند با تولید 16 میلیون تن آهک اختصاص داشته است.

 

مولیبدن

براساس این گزارش منابع مشخص مولیبدن در دنیا حدود 14 میلیون تن است که چین در میان کشورهای دارنده این ماده معدنی بیشترین ذخیره را دارد. از سوی دیگر در سال 2015 چین با تولید 101 هزار تن مولیبدن از میان 15 کشور تولیدکننده این ماده معدنی جایگاه اول را به دست آورد و پس از آن آمریکا با تولید 56 هزار و 300 تن قرار گرفت. مولیبدن تولیدی در شیلی نیز 49 هزار تن بوده که جایگاه سوم را به این کشور اختصاص داده است. اما ایران با تولید 4هزار تن مولیبدن در سال 2014 توانست جایگاه نهم را به دست آورد. سهم ایران از تولید مولیبدن در دنیا 5/ 1 درصد است.

 

نیتروژن تثبیت شده – آمونیاک

از سوی دیگر از میان 25 تولیدکننده این ماده معدنی ایران جایگاه شانزدهم را به خود اختصاص داد و با تولید 2 میلیون و 500 هزار تنی توانست سهم 71/ 1 درصدی را در دنیا به خود اختصاص دهد. چین، روسیه، هند، آمریکا و اندونزی در جایگاه اول تا پنجم تولیدکننده این ماده معدنی قرار گرفتند.

 

گوگرد

براساس این گزارش در سال‌های اخیر تولید گوگرد در جهان با روند افزایشی مواجه بوده، به‌طوری که چین با تولید 11 میلیون تن گوگرد در سال 2015 توانست جایگاه اول را به خود اختصاص دهد و پس از آن آمریکا با تولید 9میلیون و 300 هزار تن جایگاه بعدی را در سال 2015 به دست آورد. اما ایران در میان 24 تولیدکننده گوگرد در جایگاه دهم قرار دارد، گوگرد تولیدی در ایران نیز برابر با 2 میلیون و 100 هزار تن است که با این میزان تولید توانسته سهم 3 درصدی را در دنیا به دست آورد.

19