۰ نفر

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران:

ساختار شهرداری نیاز به اصلاح جدی دارد/ شهر دیگر جایی برای ساخت و ساز ندارد

۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۲۱:۳۳
کد خبر: 306732
ساختار شهرداری نیاز به اصلاح جدی دارد/ شهر دیگر جایی برای ساخت و ساز ندارد

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با بیان اینکه اگر سازمانی گرفتار مشکلات درونی باشد، نمی‌تواند متولی توسعه قرار بگیرد، تاکید کرد: 46حکم از 91 حکم برنامه سوم توسعه شهر تهران برای اصلاح ساختار شهرداری پیش‌بینی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، حجت الله میرزایی، عصر امروز در نشست تهران 1402 با بیان اینکه در تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران به موضوع هدفمندی و عقلانیت توجه شده است، اظهار کرد: نقد کردن یک برنامه آسان است اما تدوین برنامه حتی در حد یک حکم کار دشواری است؛ آن هم در حالی که ما در کشورمان در بخش مشارکت‌های عمومی فعالیت آنچنانی نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه این برنامه از سوی معاونت برنامه‌ریزی به تنهایی تدوین نشده است، تصریح کرد: ١٠ کمیته تخصصی با مسئولیت همه معاونان شهردار تهران کار تدوین برنامه در فصل‌های تخصصی را برعهده داشتند و از بدنه کارشناسان شهرداری و نخبگان مدیریت شهری هم در تدوین برنامه استفاده کردند.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با بیان اینکه نظام کارشناسی و برنامه ریزی در کشور ما به شدت افول کرده است، افزود: البته برای تدوین این برنامه از کارشناسان نام آشنا استفاده شده است.

میرزایی مسئله محوری را مهمترین موضوع برنامه سوم دانست و گفت: شهریور ماه سال 96 و پس از آغاز به کار فعالیت دکتر نجفی به عنوان شهردار تهران، پایشی در سطح شهر اتقاق افتاد که براساس آن دغدغه‌های اصلی ‌مردم شهر مشخص شد.

وی با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده از سوی مردم اضافه کرد: 93 درصد از دغدغه‌های تهرانی‌ها به آلودگی هوا و ترافیک و 86 درصد آن مربوط به مسایل نابرابری و ناامنی در برابر حوادث طبیعی بود؛ بخشی هم به موضوع عدم انسجام اجتماعی و پایین بودن مشارکت‌های مردم اشاره کردند.

میرزایی به برگزاری 120 مصاحبه عمیق با کارشناسان مختلف اقتصادی، شهری، فرهنگی و حتی سینمایی اشاره کرد و گفت: در این مصاحبه‌ها سه موضوع هوشمندسازی شهر، اقتصاد و مالیه ناکارآمد و حکمروایی نامناسب شهری مورد تاکید کارشناسان قرار گرفت.

میرزایی با بیان اینکه بر اساس پنج موضوع مطرح شده از سوی مردم و سه موضوع اعلام شده کارشناسان، 8 موضوع تبیین و این موضوعات از سوی شورای شهر به شهرداری ابلاغ شد، اعلام کرد: ساختار برنامه 5 ساله سوم در واقع براساس همین موضوعات ابلاغی تهیه و تدوین شده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه گزارش تحویل و تحول نشان می‌داد که مسئله اصلی در شهر، خود سازمان شهرداری تهران است، عنوان کرد: 52 هزار میلیارد تومان بدهی، 40 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام و 30 هزار نیروی مازاد، می‌تواند باعث به وجود آمدن یک سیستم ناکارآمد و فسادزا شود؛ سازمانی که گرفتار چنین مواردی باشد، نمی‌تواند متولی توسعه باشد؛ بنابراین 46حکم از 91 حکم برنامه برای اصلاح ساختار شهرداری پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح سازمانی شهرداری تهران و توجه به شفافیت اظهار کرد: در هیچ یک از برنامه‌های توسعه گذشته در شهرداری به موضوع حکمروایی توجه نشده بود؛ در حالی که یک فصل کامل از این برنامه به این موضوع اختصاص پیدا کرده است.

میرزایی با بیان اینکه از برنامه سوم توسعه کشور در دهه 70 ساختار برنامه‌ریزی در کشور تغییر پیدا کرده است، گفت: برنامه باید قابلیت اجرا داشته باشد، در واقع برنامه را باید کسی تدوین کند که می‌خواهد آن را اجرا کند. برای تدوین این برنامه یا باید آن‌را، برون سپاری می‌کردیم یا از یک تیم به صورت متمرکز بهره می‌بردیم؛ اما ما راه سوم را انتخاب کردیم و از تمامی معاونت‌های شهرداری تهران برای تدوین برنامه دعوت کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردارتهران با بیان اینکه این برنامه در زمان بی‌ثباتی مدیریت شهری شروع شد، گفت: تدوین برنامه همزمان با استعفای شهردار تهران بود، دو ماه شهر با سرپرست اداره شد و با انتخاب شهردار جدید هم سه معاون شهردار تغییر کردند؛ برنامه در چنین شرایط ناپایداری تدوین شد و بخشی از زمان به این واسطه از دست رفت.

وی ادامه داد: برای جبران این شرایط، 10 کمیته 15 نفره هر روز جلساتی را برگزار کردند و در پایان هر هفته فرآیندها اولویت‌بندی می‌شد.

وی با بیان اینکه نزدیک به 40 سند پشتیبان تهیه شده که 17 مورد آن چاپ شده و بقیه در دست چاپ است، تصریح کرد: برای اولین بار پیش‌بینی جمعیت‌پذیری و ساخت و ساز تهران تهیه شده است؛ برای اولین بار سنجش چند بعدی فقر انجام شده و برای اولین بار سند آینده‌نگاری تهران مورد مطالعه قرار گرفته است.

میرزایی با اشاره به اینکه تهران دیگر جایی برای ساخت و ساز ندارد، گفت: اگر بخواهیم طبق طرح جامع و تفصیلی رفتار کنیم، هیچ‌پروانه ساختی نباید صادر شود اما چنین چیزی مقدور نیست. بنابراین اگر می‌خواهیم از شلختگی جلوگیری کنیم باید دنبال یک برنامه اجرایی باشیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه متن برنامه برای دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان تهران ارسال شده است، تاکید کرد: از همه کارشناسان و رسانه‌ها درخواست کرده‌ام تا به نقد جدی این برنامه بپردازند، زیرا معتقدیم، با نقد منصفانه، برنامه بهتر خواهد شد.

همایش «تهرانِ 1402» عصر امروز با حضور محسن هاشمی رئیس شورا، محمدسالاری، علی اعطا، آرش حسینی میلانی و زهرا نژاد بهرام اعضای شورای شهر، پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری، حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری و جمعی از نخبگان و اساتید دانشگاهی شهر تهران برگزار شد.