۰ نفر

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

عقب‌ماندگی تهران از شاخصه‌های توسعه/ چوب عدم شفافیت برخی بنگاه‌های اقتصادی را دولت می‌خورد

۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۷
کد خبر: 284111
عقب‌ماندگی تهران از شاخصه‌های توسعه/ چوب عدم شفافیت برخی بنگاه‌های اقتصادی را دولت می‌خورد

به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، پایتخت در شاخصه‌های توسعه از استان سی و یکم کشور هم عقب‌مانده تر است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ نعمت‌الله ترکی درواکنش به این انتقاد که بیشتر مشکلات تهران براثر پایتخت بودن آن است و دولت هزینه آن را نمی‌پردازد به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مشکل این است که همیشه تهران را به عنوان یک شهر برخوردار می‌شناسند این در حالی است که برای مثال در سرانه تخت بیمارستانی ما سی و یکمین استان هستیم یا تراکم دانش‌آموز در استان‌های دیگر 26نفر و در استان ما 32نفر است.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی فعلی شهر تهران ناشی از کم توجهی دولت، شهرداری و همه سازمان‌ها و نهادهایی است که به نوعی در اداره شهر سهیم هستند. به نظر من تهران از سی و یکمین استان‌ هم عقب مانده‌تر است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اضافه کرد: بعد از ایجاد دوباره سازمان برنامه و بودجه دولت توسعه متوازن را در دستور کار خود قرار داد که طی آن ما دیگر با شاخص حرف می‌زنیم، برای مثال تهران در حوزه بافت فرسوده به x مقداربودجه نیاز دارد، دولت مطابق با این برنامه باید تامین کند. در بودجه 97 برای اولین بار تسهیلاتی برای کمک به نوسازی و بازسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده است.

ترکی با بیان اینکه دولت در گذشته تعهدات خود را درحوزه نوسازی بافت فرسوده انجام نمی‌داد، تصریح کرد: در گذشته بخشی از تعهد نسبت به بازسازی ونوسازی بافت فرسوده به عهده شهرداری و بخشی دیگر به عهده دولت بود که انجام نمی‌داد اما در حال حاضر دولت به کسانی که بافت فرسوده خود را بازسازی یا نوسازی می‌کنند تسهیلات می‌دهد. برای مثال اگر فردی بخواهد وام 16درصدی از بانک بگیرد دولت 9درصد آن را از محل منابع دولت تامین خواهد کرد.  

او همچنین درباره تاثیر تحریم‌ها بر روی واحدهای تولیدی استان تهران نیز گفت: بنظر من بستگی به عملکرد ما دارد. ما باید با واقعیت ها کنار بیایم. برای مثال وقتی واحدهای تولیدی که ارز دولتی گرفته‌اند شفاف‌سازی نمی‌کنند و فساد در درون آن‌ها رخ می‌دهد، اقتصاد کشور با مشکل مواجه می‌شود. این دیگر تحریم نیست و فقط چوبش را دولت می‌خورد.