۰ نفر

عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

تبدیل کوه بی‌بی شهربانو به سیمان/ انتقال ۲۸هزار صنف مزاحم به شهرری

۲۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۱۴
کد خبر: 251561
تبدیل کوه بی‌بی شهربانو به سیمان/ انتقال ۲۸هزار صنف مزاحم به شهرری

عضو شورای اسلامی شهر تهران و ری و تجریش از تبدیل شدن کوه بی‌بی شهربانو به سیمان و وجود انواع آلودگی‌ها در شهرری خبر داد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ شهرری جنوبی‌ترین منطقه شهری شهرداری تهران با وسعت ۲۳ کیلومتر مربع داخل محدوده شهری و ۱۵۳ کیلومتر مربع حریم بوده و همچنین این منطقه دارای پنج ناحیه داخل محدوده و دو ناحیه خارج محدوده و ۲۲محله است.

دسترسی مناسب با توجه به عبور کمربندی تهران(آزادگان) از شمال منطقه و نیز وجود ایستگاه‌های فعال مترو و امکان ارتباط سریع با مرکز تهران و سایر نقاط اصلی آن نیز از ویژگی‌های مطلوب منطقه به شمار می رود.

شهرری از شمال به تهران، از جنوب به فشافویه، از شرق و جنوب به ورامین و از غرب به اسلامشهر محدود می شود. اما این شهر سال‌‌هاست که درگیر مشکلات زیست محیطی وحشتناکی است. حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران، ری  و تجریش با اشاره به شهرری به عنوان آلوده‌ترین نقطه استان تهران درباره علت‌‌های آلودگی آن به اقتصادآنلاین گفت: در کنار مراکز صنعتی بزرگ مثل ذوب مس که آلاینده زیادی تولید می‌کنند، توقف شبانه ۱۸۰۰ اتوبوس که اغلب آن‌‌ها فیلتر ندارند باعث تولید شدید آلاینده‌‌های خطرناک می‌شود.

وی ادامه داد: صنایعی که مجاز هستند و هر از گاهی بازدیدی از آن‌‌ها صورت می‌گیرد قابل‌ تحمل‌تر از صنایع غیر مجازی‌ مثل ذوب کابل و آلومینیوم هستند که از دوره‌گرد‌‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

خلیل‌آبادی در ادامه با اشاره به دیگر دلایل آلودگی شهر ری اضافه کرد: تردد وسایل نقلیه در اتوبان آزادگان و انتقال ۲۸هزار صنف مزاحم از تهران مثل مکانیکی، درودگری و نجاری به این شهر از دیگر دلایل موضوع مذکور است.

این عضو شورا با بیان اینکه فاضلاب، پسماند و شیرآبه‌‌های ماشین‌‌های پسماند که در آسفالت خیابان رسوب می‌کنند را باید به دیگر فجایع زیست محیطی شهر ری اضافه کرد، گفت: شاید وجود ۳۰۰ خانه زیر کابل‌‌های فشار قوی جز مشکلات شیک و دسته چندم شهر ری باشد، هرچند در پی این هستیم تا با توافقاتی با وزارت نیرو، کابل‌‌ها را به زیرزمین انتقال دهیم تا برای خانواده‌‌های ساکن در زیر آن‌‌‌ها معلولیت جسمی و یا مشکل روانی ایجاد نکند.

او ادامه داد: در حال مذاکره هستیم تا بعضی از این صنایع مثل ذوب مس و آجرسازی به بیرون از شهر ری منتقل شوند. طبق قانون باید کارخانجات و صنایع ۱۲۰کیلومتر از شهر دور باشند اما همه صنایع و مشاغل آینده در شهرری واقع شده‌اند.

این عضو شورا از تبدیل شدن کوه بی بی شهربانو به سیمان خبر داد و تاکید کرد: کوه بی بی شهربانو جزو آثار گردشگری بین‌المللی است که حالا با حفر گودال‌‌هایی به طول ۱۰کیلومتر و عمق ۵۰متر در حال تبدیل شدن به سیمان است!

خلیل‌آبادی همچنین با اشاره به وجود چند گورستان در مرکز شهر ری، گفت: وجود گورستان‌‌های امام‌زاده عبدالله و شیخ الصدوق در مرکز شهر باعث بروز مشکلات روانی و‌ بهداشتی می‌شود. باید هرچه سریعتر این گورستان‌‌ها صاف و تبدیل به فضای سبز شود اما تاکنون این اتفاق هم نیفتاده است.

جمعیت شهرری از پنج استان کشور بیشتر است

به گفته هدایت‌الله جمالی‌پور، فرماندار ویژه شهر ری نیز مشکلات متعددی در بخش صنعت در مالیات‌‌ها به‌خصوص مالیات بر ارزش‌افزوده در این شهرستان وجود دارد که تولیدکنندگان را دچار مشکل می‌کند و باید به‌طور مفصل بدان پرداخت.

او معتقد است که مشکلات تولیدکنندگان کشور امروز باید به‌طور ویژه و با نگاه دقیقی بررسی و ا‌هامات قانونی که در برخی موارد وجود دارد، برطرف شود؛ شهرری از شهرستان‌‌های مهم و بزرگ کشور است و به‌ندرت شهرستانی را با این ویژگی‌‌های منحصربه‌فرد سراغ داریم.

فرماندار شهرستان با بیان اینکه جمعیت شهرری از پنج استان کشور بیشتر است و دومین شهرستان بزرگ استان تهران محسوب می‌شود، تاکید کرد: شهرری سیزدهمین شهر ایران از نظر استقرار واحد‌های صنعتی و مهم‌ترین شهر حمل‌ونقلی بوده و بزرگ‌ترین پایانه حمل‌ونقل کشور در این منطقه در حال اجرایی شدن است.

وی اضافه کرد: ۵۰ درصد کار‌های مربوط به این پایانه حمل‌ونقل انجام شده و بقیه نیز در دست انجام است؛ شهرری از نظر کشاورزی از قدیم‌الایام زبانزد بوده و از لحاظ دام‌پروری نیز دارای ویژگی‌‌های خاصی است و به‌خصوص در تولید گوشت قرمز و شیر دارای جایگاه ویژه‌ای است و ظرفیت‌‌های خوبی برای فعالیت‌‌های اقتصادی در این شهرستان وجود دارد.

جمالی‌پور ادامه داد: این شهرستان بزرگ‌ترین مرکز انباری کشور محسوب می‌شود و باید به این امر نیز توجه شود؛ پنج زندان بزرگ کشور در شهرستان ری و بزرگ‌ترین مرکز بازیافت زباله نیز در این شهرستان استقرار یافته است.

به گفته فرماندار این شهرستان،  شهرری از لحاظ زیست‌محیطی و اجتماعی دارای بیشترین معضلات و مشکلات در استان تهران است.

او پیش از این خواستار پیگیری مجلس و نمایندگان خانه ملت برای ایجاد فضای مناسب‌تری برای فعالیت‌‌های صنعتگران، معدن‌کاران و بازرگانان این شهرستان شد.