۰ نفر

سالاری: فرآیند انتخاب شهردار دموکراتیک است

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۶
کد خبر: 201140
سالاری: فرآیند انتخاب شهردار دموکراتیک است

محمد سالاری عضو شورای شهر چهارم و پنجم معتقد است اولویت اول شورا انتخاب شهردار تهران است. از نظر او فرآیندی که اعضای شورای شهر پنجم برای انتخاب شهردار بعدی شهر تهران در پیش گرفته‌اند فرآیندی دموکراتیک است که بر اساس آن شرایط و نحوه انتخاب شهردار تعیین شده است.

اقتصاد آنلاین - معصومه حاجی ابوالحسن؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درباره ضرورت تدوین طرح شرایط شهردار در شورای پنجم گفت: «منتخبین شورای شهر پنجم در مرحله گذار به سر می برند و هنوز مدت زمانی باقی مانده که این شورا رسمیت پیدا کند و کار خود را به طور جدی آغاز کند. با این حال جلسات غیررسمی شورای شهر پنجم مدتی است که آغاز شده و طی این جلسات کارگروه ها و کمیته هایی تشکیل شده است تا از این مدت زمان غیررسمی هم برای جمع آوری اطلاعات جامع و کامل از حوزه های مختلف استفاده کنند و به شناخت نسبتا کاملی به نیازها و مشکلات مردم و شهر تهران برسند تا پس از رسمی شدن بتوانند مسئولیت های محوله را به خوبی به انجام برسانند.»

این عضو اصلاح طلب شورای شهر با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین اختیارات شورا انتخاب شهردار است؛ بیان داشت: «اولویت اول شورا انتخاب شهردار تهران است. اعضای شورای شهر برای اینکه بتوانند شهرداری را انتخاب کنند که بتواند در آینده وظایف و مسئولیت های خود را به نحو احسن در راستای خدمات رسانی به شهروندان انجام دهد؛ طی مجموعه بررسی هایی به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به کاندیدای نهایی با توجه به اینکه افراد زیادی وجود دارند که شایستگی و قابلیت لازم برای شهردار شدن را دارند باید ساز و کاری ایجاد شود که اعضا بتوانند به کاندیدای نهایی برسند.»

سالاری ادامه داد: «برای اینکه این سازو کار مبتنی بر خرد جمعی باشد و در یک فرآیند دموکراتیک انجام شود منتخبین مردم در شورای شهر پنجم مجموعه قوانین و شرایط شهردار عمومی شهردار را برای انتخاب شهردار تدوین کردند.»

او با اشاره به اینکه شرایط تعیین شده شرایطی عمومی و به صورت کیفی و کمی تدوین شده است؛ توضیح داد: «از جمله شرایطی که در این طرح گنجانده شده این است که شهردار باید در تراز مسئولین ملی کشور باشد؛‌ یعنی در تراز وزرا؛ معاونین وزیر؛ شهرداران سابق تهران؛ استانداران و نمایندگان مجلس. او باید رویکرد شفاف سازی داشته و برنامه محور باشد.»

سالاری در پاسخ به این سوال که چرا بند مربوط به عضویت نداشتن کاندیدای شهردار تهران در شورای شهر از طرح شرایط شهردار حذف شده؛ گفت: «به اندازه کافی در فضای رسانه ای در این باره صحبت شده است. مردم به همه ما اعضای منتخبین شورا ما رای دادند که در شورای شهر تهران خدمت کنیم و به وظایف قانونگذاری و نظارت بپردازیم. همه همکاران ما در شورا به رای مردم احترام می گذارند و در این باره مشکلی پیش نمی آید.»

از نظر او اهمیت این موضوع چندان نبوده که در این سطح در رسانه ها مطرح شده است. سالاری در پایان تاکید کرد: «همه ما اعضای شورا برای اعتماد مردم احترام قائل هستیم و تلاش می کنیم به طور منسجم به وظایف خود در شورای شهر عمل کنیم.»