۰ نفر

سنگ کلیه دارای تاریخچه زمین‌شناسی است

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۰۲
کد خبر: 300888
سنگ کلیه دارای تاریخچه زمین‌شناسی است

محققان دریافتند که سنگ کلیه به دیگر مواد معدنی و سنگ‌ها در طبیعت شباهت دارد و دستخوش یک فرایند پویا در حال رشد و انحلال است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مطالعه دانشگاه «ایلینوی» نشان می‌دهد که سنگ‌های کلیه پس از انحلال دوباره رشد می‌کنند.

براساس گزارش «شینهوا»، سنگ‌های کلیه در لایه‌های غنی از کلسیم ساخته شده‌اند که به دیگر مواد معدنی در طبیعت مانند سنگ‌های صخره‌های مرجانی و سنگ‌های چشمه‌های آب گرم، شباهت دارند.

تلاش‌ها در مورد بررسی سنگ‌های کلیه منجر شد تا تصاویر بسیار نزدیک و رنگی از تاریخچه رشد داخلی سنگ‌های کلیه به دست بیاید و نشان دهد که آنها در لایه‌های نازکی از مواد آلی و کریستال‌ها ساخته‌ شده‌اند.

محققان دریافتند که در مراحل اولیه رشد سنگ کلیه، کریستال‌هایی ازهیدرات کلسیم اگزالات به یکدیگر متصل می‌شوند و توده بزرگ و نامنظمی را تشکیل می‌دهند. لایه‌هایی از مواد آلی و کریستال‌ها در بالای این هسته ایجاد و پوسته خارجی آن را می‌سازند و سنگ‌ها همچنان به حل شدن و رشد مجدد ادامه می‌دهند.

بروس فوکه استاد زمین‌شناسی و میکروب‌شناسی گفت: در زمین‌شناسی، هنگامی که شما به لایه‌ها نگاه می‌کنید لایه‌های پیرتر زیر لایه‌های جوان قرار دارند اما در بسیاری از لایه‌ها به خصوص در کریستال‌های هیدرات بخشی از این سنگ‌ها‌ به محلول تبدیل شده و کلسیم اگزالات در کریستال‌های جدید شروع به رشد دوباره در حفره‌ها می‌کند.

وی افزود: ما دریافتیم که سنگ‌های کلیه دستخوش یک فرایند پویا در حال رشد و انحلال است و این بدان معنی است که روزی ممکن است بتوانیم به طور کامل این سنگ‌ها را در بیماران کلیوی از بین ببریم.

این مسئله مفهوم کلی مبنی براینکه سنگ‌های کلیه با دیگر سنگ‌ها در طبیعت متفاوت هستند و هرگز حل نمی‌شوند را نقض می‌کند.