۰ نفر

عضو انجمن تغذیه ایران:

آب یخ زده در بطری پلاستیکی سرطان‌زا است

۱۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۳
کد خبر: 291663
آب یخ زده در بطری پلاستیکی سرطان‌زا است

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: بطری‌های پلاستیکی در سرمای زیاد واکنش می‌دهند و همین مساله سبب سرطان زا شدن آب های یخ زده در این بطری‌ها می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مجید حاجی فرجی اظهار داشت: یخ زدن آب درون بطری موجب ایجاد ترکیبات سرطانزا می شود و نباید درجه خنک کردن بطری تا میزان یخ زدن آب داخل آن کاهش یابد.
عضو انجمن تغذیه ایران تاکید کرد: بطری های پلاستیکی برای خنک کردن و یخ بستن آب معمولی نباید استفاده شود و از نگهداری موادی که خواص اسیدی یا بازی دارند مانند آبغوره، آبلیمو و سرکه در این گونه بطری ها باید پرهیز شود؛ زیرا این مواد با دیواره بطری واکنش هایی می دهند که برای سلامت افراد ایجاد مشکل می کنند.
حاجی فرجی ادامه داد: آب سالم و بهداشتی، بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی و تامین کننده نیاز بدن برای انجام سوخت و ساز طبیعی مواد است که به تعادل مواد در بدن کمک می کند اما آب های یخ زده در بطری های پلاستیکی به مرور زمان سبب بروز سرطان می شود. 

زمان نگهداری موادغذایی فریزشده باید کوتاه باشد
عضو انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه مصرف مواد غذایی فریزشده در میان ایرانیان افزایش یافته است، افزود: مردم به دلیل مشغله های کاری و زندگی کمتر فرصت پخت و پز دارند؛ به همین دلیل غذاهایی را که قبلا پخته اند یا به صورت آماده تهیه کردند را در داخل فریزر گذاشته و به مرور مصرف می کنند.
وی تصریح کرد: برخی افراد نیز موادی مانند سبزیجات و صیفی جات را پخته و به مدت طولانی در داخل فریزر نگهداری می کنند؛ این در حالی است که با نگهداری این مواد به مدت طولانی، عناصر و مواد مغذی آنها از بین می رود و باید در کوتاهترین زمان مصرف شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سبزیجات و صیفی جات پس از چیده شدن، تحت تاثیر تغییرات شیمیایی قرار می‌‌گیرند که در نهایت موجب فساد و از بین رفتن آنها می‌‌شود. رنگ، مواد مغذی و طعم مواد غذایی تحت تاثیر آنزیم‌های موجود در آنها به مرور زمان تغییر می‌‌کند. 
حاجی فرجی افزود: زمان نگهداری انواع گوشت در فریزر سه ماه و سبزیجات و صیفی جات تا دو ماه است و لبنیات نباید هرگز فریز شوند.