۰ نفر

مراقب استخوان‌هایتان باشید

۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۰۲
کد خبر: 182980
مراقب استخوان‌هایتان باشید

پوکی استخوان نوعی بیماری است که در سنین بالا با کاهش تراکم استخوان و تغییرات هورمونی بروز می‌کند که با استفاده از داروهای مکمل تا حدودی می‌توان از گسترش آن جلوگیری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، پوکی استخوان یا استئوپروز طبق انجمن ملی بهداشت یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌یابد و از ویژگی‌های بارز آن کاهش استحکام استخوان‌ها بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد. دکتر مرتضی رجایی متخصص ارتوپد درباره بیماری پوکی استخوان می‌گوید: این بیماری در واقع کاهش مواد تشکیل‌دهنده استخوان است و تراکم استخوان در بیماری کاهش می‌یابد. وی ادامه داد: این بیماری بیشتر در سنین بالا خصوصا در زنان و با ورود به دوران یائسگی بسیار شایع است. چرا که در این دوره از سن میزان هورمون استروژن به میزان قابل توجهی در زنان کاهش می‌یابد.

علائم نشان‌دهنده پوکی استخوان

احتمال حالت شکنندگی در زنان به‌شدت بالا می‌رود.این متخصص ارتوپد تصریح کرد: شکستگی استخوان‌ها در تمامی استخوان‌ها می‌تواند دیده شود و مختص به یک استخوان نیست.

نحوه‌ تشخیص استئوپروز

رجایی با بیان اینکه پوکی استخوان نوعی بیماری خاموش و تقریبا فاقد علامت است اذعان کرد: معمولا این بیماری به صورت انجام آزمایش‌های دوره‌ای تشخیص داده می‌شود اما در کل به صورت درد منتشر یافته در کل بدن و اصطلاحا به شکل استخوان درد نمایان می‌شود. شکستگی لگن وخیم‌ترین عارضه پوکی استخوان بوده و طبق آمار به دست آمده میزان مرگ و میر وابسته به آن در سال اول بیشتر از ۲۰ درصد است. این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد بیماران مبتلا به شکستگی لگن قادر به بازگشت به حالت ایستاده قبلی نبوده و تقریبا ۱۰ درصد آنها نیازمند تسهیلات مراقبتی دراز مدت خواهند بود.