۰ نفر

نقش جام جهانی فوتبال در افزایش جمعیت!

۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۹:۴۳
کد خبر: 283992
نقش جام جهانی فوتبال در افزایش جمعیت!

متغیرهایی زیادی در افزایش جمعیت یک کشور نقش دارند و متخصصان حوزه جمعیت شناسی آن را از جنبه های مختلفی مورد بررسی و تحقیق قرار داده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از العالم، یکی از این جنبه ها پیشرفت فناوری است که به روش های مختلف بر افزایش جمعیت اثر می گذارد. از جمله این روش ها، بهبود تجهیزات پزشکی و درمان های دارویی است. در گذشته در اثر شیوع بیماری های لاعلاج همچون طاعون و جنگ های فراوان، نرخ مرگ و میر با نرخ تولد در تعادل بوده است.

علوم مختلف از کشاورزی تا شیمی، مکانیک، عمران ، با تولید محصولات مبتنی بر فناوری های نوین مانند دانه های جدید، سموم شیمیایی، حشره کش ها و ماشین آلات پیشرفته بستری را فراهم می کنند که می توان در بهبود کیفیت زندگی انسان ها نقش بسیار مهمی داشته باشد.

به طور خلاصه دلایل افزایش جمعیت را  از دیدگاه متخصصان حوزه جمعیت شناسی را می توان به شرح ذیل خلاصه کرد؟

1 .کاهش بیماریهای عفونی

2 .افزایش امنیت غذایی

3 .بهبود بهداشت عمومی

4 .بهبود وضعیت مسکن

5 .بالارفتن درآمد

در کنار تمام عواملی که برای افزایش زاد و بلد ذکر شده است تاثیر فوتبال و بالاخص نقش جام جهانی فوتبال در افزایش جمعیت یک کشور نیز جالب توجه است . بدون شک جام جهانی فوتبال پر بازدیدترین رویداد ورزشی جهان است و هر چهار سال یک بار برگزار می شود تا قهرمان جهان را مشخص کند. جام جهانی به وسیله فیفا برگزار می شود و تورنمنت 2018 در روسیه از 14 ژوئن تا 15 جولای " 24 خرداد تا 24 تیر 1397 آخرین آن است که  در حال برکزاری می باشد. طبق تحقیقات در  کشوری که جام جهانی را می برد و قهرمان میشود، بعد از جام جهانی شاهد افزایش زاد و ولد ناگهانی میشویم!!! که حتی کمپانی هیوندای یک تبلیغ تجاری بر اساس این مطلب ساخته است!

به عنوان مثال برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در آلمان در سال 2006 بر افزایش جمعیت این کشور تاثیر فراوانی گذاشته است . به گزارش شبکه یورونیوز,نه ماه پس از برگزاری جام جهانی فوتبال در آلمان‌, میزان زاد ولد در این کشور پانزده درصد افزایش یافته است که این رکورد جدیدی در سالهای اخیر در این کشور محسوب می شود. دوویچه وله فارسی این  رقم رشد جمعیت  در آلمان را تا 30 درصد هم ذکر کرده است.

در اسپانیا ۹ ماه پس از قهرمانی بارسلونا در لیگ قهرمانان در سال ۲۰۰۹ شاهد رشد ۱۶% در زاد و ولد بودیم. همچنین در ایسلند ۹ ماه پس از برد این کشور مقابل انگلیس در جام اروپای سال ۲۰۱۶ رکورد جدیدی در نرخ موالید داشته اند.

در کشور افریقای جنوبی نیز 9 ماه پس از برگزاری جام جهانی 2010 نرخ زاد و بلد افزایش چشمگیری داشته است.

بعد از یورو 2016 جمعیت کثیری از ایسلندی ها در اروپا ساکن شدند و دقیقا 9 ماه بعد از این رقابت ها زاد و ولد در کشورهای اروپایی افزایش یافت که یا مادر یا پدر ایسلندی بودند و باید دید این رشد جمعیت در روسیه یک سال بعد نیز دیده می شود یا خیر.

جامعه شناسان پی برده اند هر چهار سال یک بار این پدیده در کشور برگزارکننده جام جهانی تکرار می شود