۰ نفر

تاثیر عجیب تغییر فصل برا تغییر خلق و خو!

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۲۳
کد خبر: 278448
تاثیر عجیب تغییر فصل برا تغییر خلق و خو!

در سال‌های اخیر کشورهای بسیاری در دنیا، گرم‌ترین روزهای خود را تجربه کرده‌اند! به همین خاطر این سوال پیش آمده است که آیا گرمای هوا بر خلق‌وخوی افراد تاثیر می‌گذارد؟ آیا افراد را تهاجمی‌تر و خشونت‌آمیزتر می‌کند؟

همواره این باور وجود داشته که باران انسان را غمگین یا شیدا می‌کند و یا انسان‌ها در گرما عصبی می‌شوند. درباره هوای سرد چطور؟ آیا هوای سرد نیز انسان را منزوی و گوشه‌گیر می‌کند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مطالعات متعددی در دنیا بر روی این موضوع انجام شده است، اگرچه نتایج تا حدودی معنادار است، قانون روشنی کشف نشده است که نشان دهد آب و هوای خاص بر روی افراد تاثیر مشخصی گذاشته باشد. در حقیقت متغیرهای متعددی بر خلق و خوی افراد جامعه تاثیر دارد که یکی از آن‌ها ممکن است در برخی از افراد دمای هوا باشد.

بالا رفتن دمای هوا بر روی افسردگی تاثیر دارد

دنیسن و همکارانش در سال 2008 دریافتند که تغییرات آب و هوا بر روی افرادی که در شرایط روحی خوبی نیستند تاثیر بیشتری می‌گذارد. این یافته نشان می‌دهد افرادی که دچار قدری خشم یا افسردگی هستند در هوای گرم دچار تشدید احساسات می‌شوند، اما اگر در روحیه خوبی قرار داشته باشند گرمای هوا تاثیری بر آن‌ها نخواهد گذاشت.

تغییرات عاطفی در فصول حقیقت دارد

اختلال عاطفی فصلی (S.A.D) نوعی اختلال از دسته افسردگی است که کاملا به اثبات رسیده است. در این اختلال افسردگی فرد به یک فصل خاص ارتباط دارد. البته با اینکه معمولا مردم فکر می‌کنند پاییز و زمستان فصول غمگینی هستند، این نوع از افسردگی بیشتر در بهار و تابستان خود را نشان می‌دهند.

ارتباط میان تجاوز و دما

هانانگ و همکارانش در سال 2013 دریافتند میان دمای هوا و تجاوز ارتباط معناداری وجود دارد. هم چنین باران‌های شدید و رگباری بر افزایش میزان تجاوز در شهرها موثر است. این گروه متوجه شد پس از ورود جو ناپایدار یا گرم به یک منطقه، پرخاشگری گروهی 14 درصد و خشونت فردی 4 درصد افزایش پیدا می‌کند.

هم چنین تحقیقات دیگری در همان سال نشان داد کسانی که درباره کیفیت و رضایت از زندگی مصاحبه می‌شوند در روزهای گرم رضایت کمتری دارند، اما همان افراد در روزهای خنک‌تر از کیفیت زندگی بالاتری سخن می‌گویند. 

بنابرین به نظر می‌رسد آب و هوا ارتباط روشنی با خلق و خو دارد، اما عوامل متعددی در خلق‌وخوی افراد تاثیر دارد که آب‌وهوا تنها یکی از این متغیرها است. هم چنین تاثیرات آب و هوا یا دما در افراد مختلف و در جوامع گوناگون متفاوت است، اما باید بپذیریم در ظهر گرم و آفتابی یک روز تابستانی، احتمال اینکه پس از بوق زدن پشت سر کسی، از خودرو پیاده شده و با شما درگیر شود، نسبت به یک عصر خنک پاییزی، بیشتر است.