۰ نفر

افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان

۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۹:۱۵
کد خبر: 305983
افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: در شرایطی که قطعه‌سازان دچار مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش هستند، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان از مرز ۱۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده و به نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: متاسفانه علی‌رغم تمام جلسات، ملاقات‌ها و وعده‌های داده شده در چند هفته اخیر برای حل مشکلات صنایع خودرو و قطعه‌سازی، در عمل اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده است.

وی با بیان اینکه در چند ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته قیمت مواد اولیه صنعت قطعه‌سازی رشد حدودا سه برابری داشته است، خاطرنشان کرد: این موضوع به این معنا است که در شرایط جدید، نقدینگی قطعه‌سازان نسبت به گذشته باید سه برابر شود در حالیکه به دلیل عدم افزایش قیمت قطعات متناسب با نرخ تورم، نقدینگی این واحدها به حدود یک سوم کاهش یافته است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: در چنین شرایطی خودروسازان نیز به دلیل جلوگیری دولت از واقعی‌سازی قیمت خودرو و زیان‌دهی، از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ناتوان هستند به‌گونه‌ای که این مطالبات از حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان به نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: به دلیل این شرایط در چند ماه اخیر تعداد قابل توجهی از واحدهای قطعه‌سازی به تعطیلی کشانده شده و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از نیروهای شاغل در این واحدها نیز تعدیل یا تعلیق شده‌اند.

محبی‌نژاد با بیان اینکه مسوولان دولتی نیز در چنین شرایطی بیشتر به فکر حل مشکلات خودروسازان هستند تا قطعه‌سازان، تصریح کرد: هشدار می‌دهیم اگر وضع به همین شکل پیش برود تا دو ماه آینده تعداد نیروهای تعدیل یا تعلیق شده در صنعت قطعه‌سازی به ۲۵۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

پیش از این رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اظهار کرده بود که میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.