۰ نفر

انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان:

شرایط پیش‌فروش ایران‌خودرو ابهام دارد

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۳۴
کد خبر: 300011
شرایط پیش‌فروش ایران‌خودرو ابهام دارد

انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان شرایط پیش فروش ایران‌خودرو برای مشارکت در تولید شهریور امسال را دارای ابهام دانست و اعلام کرد که مشخص نیست این شرایط تابع مقررات پیش‌فروش است یا مشارکت در تولید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اعلام کرد که با توجه به صدور بخشنامه ایران‌خودرو تحت عنوان "شرایط پیش فروش مشارکت در تولید شهریور ماه ۹۷" اعلام کرد: بر اساس ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب فروردین ماه ۱۳۹۵ هیات وزیران، ضوابط و روش‌های مختلف فروش خودرو در حالت‌های پیش‌فروش و مشارکت در تولید از یکدیگر جدا بوده و هر کدام تابع ضوابط و مقررات خاص خود هستند، لذا اعلام عنوان "شرایط پیش فروش مشارکت در تولید" در صدر بخشنامه مذکور آن شرکت دارای ابهام است و مشخص نیست که این شرایط تابع مقررات پیش‌فروش بوده یا مشارکت در تولید.

بر اساس ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو تصریح شده است که در قرارداد فروش، قید مشخصات خودروی مورد نظر از قبیل نشان تجاری، نوع تیپ، رنگ و شرایط موضوع قرارداد از جمله تاریخ تحویل خودرو با تعیین ماه و هفته تحویل الزامی است.

در حالی که بخشنامه آن شرکت تعیین نوع خودروی ثبت‌نامی مشتریان را موکول به بعد از واریز وجه ثبت نام اولیه و زمان صدور دعوتنامه کرده است که صرفا یکی از محصولات تولیدی قابل عرضه آن شرکت در زمان تحویل خواهد بود. لذا عدم درج نوع خودروی ثبت نامی در قرارداد پیش‌فروش و عدم آگاهی مصرف‌کننده از نوع خودرو تنها با تعیین ماه اعلام شده است. به طوری که مطابق ضوابط اشاره شده می‌بایست زمان تحویل خودرو با قید ماه و هفته اعلام شود که این امر نیز خلاف مقررات جاری است.

باتوجه به موارد مذکور و مطابق ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی هر نوع توافق مستقیم یا غیرمستقیم بین عرضه‌کننده یا واسطه فروش با مصرف‌کننده که به موجب آن تمام یا بخشی از تعهداتی که عرضه‌کننده بر طبق این قانون بر عهده دارد ساقط کند. در برابر مصرف‌کننده باطل و بلااثر است؛ لذا ضروری است نسبت به اصلاح بخشنامه صادره و متعاقبا بر عهده دارد ساقط کند. در برابر مصرف‌کننده باطل و بلااثر است؛ لذا ضروری است نسبت به اصلاح بخشنامه صادره و متعاقبا تنظیم قراردادهای قانونی با مصرف‌کنندگان اقدام شود.

در پایان یادآور می‌شود، بر اساس ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، عرضه‌کننده موظف است قبل از اقدام به پیش‌فروش خودرو، مجوز مربوطه شامل تعداد خودروی قابل عرضه را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کند. همچمنین شایسته است مسئولین آن شرکت نسبت به انتشار مجوز اخذ شده بابت پیش‌فروش خودروهای طرح مذکور به عموم مصرف‌کنندگان اقدم کنند.