۰ نفر

ممنوعیت واردات تا زمان تامین ارز ۳گروه کالایی ادامه دارد؛

واردات خودرو مشمول ارز حاصل از صادرات نشد

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۳۸
کد خبر: 292109
واردات خودرو مشمول ارز حاصل از صادرات نشد

بر اساس بند ۲ تصویب نامه هیات وزیران در تاریخ ۱۴ مرداد ماه، واردات کالاها به غیر از کالاهای اساسی و دارو از بازار دوم ارز و محل ارز حاصل از صادرات تامین خواهد شد که این مصوبه، شائبه امکان واردات خودرو با استفاده از ارز بازار ثانویه را تقویت می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر خودرو ، در بند دوم تصویب نامه هیات وزیران با هدف ساماندهی و مدیریت بازار ارز که در 16 مرداد ماه به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده، تاکید شده که تامین ارز برای واردات سایر کالاها غیر از کالاهای موضوع بند یک ( کالاهای اساسی و دارو) این تصویب نامه، در بازار دوم ارز و از محل ارز حاصل از صادرات همه کالاهای غیرنفتی به وِیژه فرآورده های نفتی، گاز طبیعی، پتروشیمی، سنگ آهن، محصولات فولادی و فلزات رنگی و خدمات انجام می گیرد.
معاملات در این بازار از طریق بانک ها و صرافی های مجاز تحت نظارت بانک مرکزی ( سامانه معاملات ارزی) صورت می گیرد. نرخ ارز در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده و به نحو مناسب به عنوان نرخ ازاد ارز اطلاع رسانی می شود
در همین حال مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش  که با این مصوبه احتمال واردات خودرو با ارز بازار ثانویه وجود خواهد داشت یا خیر، اظهار کرد: خودرو همچنان مشمول استفاده از این ارز نشده و وضعیت گروه 4 و رفع ممنوعیت واردات همچنان مشخص نیست و واردکنندگان این حوزه در ممنوعیت قرار دارند.
وی تاکید کرد: به نظر می رسد مسئولان در حال آزمایش بازار هستند تا مشخص شود بازار ثانویه پاسخگوی تقاضای واردات کالاهایی که ممنوع نیست، خواهد شد یا خیرو بر این اساس تا زمان مشخص شدن این وضعیت، ممنوعیت واردات حتی با ارز ثانویه همچنان پابرجا است.