۰ نفر

جزئیات جدید سرمایه‌گذاری رنو در ایران

۱۳ مرداد ۱۳۹۶، ۰:۰۴
کد خبر: 209858
جزئیات جدید سرمایه‌گذاری رنو در ایران

شمارش معکوس برای نهایی شدن بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری تولید مشترک خودرو در ایران به مراحل پایانی خود نزدیک شده و بر اساس اخبار منتشر شده قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و رنوی فرانسه روز یکشنبه به امضای طرفین قرارداد می رسد. طولانی شدن روند مذاکرات این قرارداد موجب شده تا اما و اگرهای بسیاری در مورد عوامل موثر در کندی پیشرفت این قرارداد مطرح شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصرخودرو، مدیر عامل ایدرو، در گفتگویی آخرین وضعیت قرارداد با رنو و مسایل مربوط به تولید محصولات این شرکت در ایران را را تشریح کرد.

امضای قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنوی فرانسه برای تولید خودروهای مشترک در چه مرحله ای است این قرارداد تا چه زمانی به امضای نهایی می رسد؟

این قرارداد مراحل پایانی خود را سپری می کند و در آستانه نهایی شدن است.

* گمانه زنی هایی در مورد دلایل طولانی شدن این قرارداد مطرح می شود، از چانه زنی بر سر ارزش بازار ایران و برند رنو، وضعیت سهام بن رو، سهام شرکت مشترک و ... در این زمینه مطرح بوده است، علت اصلی طولانی شدن این قرارداد چه بوده است؟

نه مشکلی در مورد میزان ارزش بازار ایران یا برند رنو یا سهم بازار این خودروساز فرانسوی در ایران و... وجود نداشته بلکه موضوع اصلی میزان سرمایه گذاری این شرکت در ایران است. در واقع اختلاف نظر و چانه زنی اصلی ایدرو با رنوی فرانسه در قرارداد تولید مشترک محصولات این شرکت در ایران بر سر میزان و نحوه سرمایه گذاری این شریک فرانسوی در ایران بوده است. و بیشتر مذاکرات نیز در این زمینه بوده است. ما به دنبال آن هستیم که رنو به یک باره سرمایه بیشتری را هر چه زودتر به ایران منتقل کند اما مسئولان رنو خواستار آن هستند تا این کار درچند مرحله انجام شود.

* پیش از این مشخص نبودن نحوه واگذاری و ارزش سهام بن رو به عنوان آورده ایدرو در قرارداد با رنوی فرانسه به عنوان علت طولانی شدن و عامل اختلاف طرفین مطرح می شد، آیا این موضوع حل شده است؟

نه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و وضعیت سهام و ارزش سایت بن رو در قرارداد نیز مشخص شده است.

* یعنی سایت بن رو به عنوان رد دیون سایپا به سازمان گسترش در این قرارداد واگذار شده یا این که این سایت توسط سازمان گسترش خریداری شده است؟

نه سازمان گسترش سهام بن رو را از شرکت سایپا خریداری کرده است.

* طی چند روز گذشته اخبار متفاوتی در مورد تمدید قرارداد تولید تند 90 بین رنو با شرکای ایران مطرح شد که بر مبنای آن به نظر می رسد این شریک فرانسوی خواستار تولید این خودرو در تیراژ بالا بوده اما با مخالفت شرکای داخلی به دلیل به خطر افتادن بازار محصولات شان مواجه شده است، این مباحث تا چه حد صحت دارد؟

هیچ مشکلی برای تمدید قرارداد و تداوم تولید تندر90 وجود نداد و این گونه اخبار را تکذیب می کنم همانطور که شرکت رنو نیز اعلام کرده که چنین مشکلی وجود ندارد و شرکت رنو به قرارداد خود برای تداوم تولید تندر90 وفادار است.

* اما مدت زمان قرارداد قبلی رنو با شرکای ایرانی برای تولید تندر90 به پایان رسیده است، آیا در نظر است تا برای تداوم تولید این خودرو قراردادی با شرایط جدید منعقد شود؟

مدت قرارداد رنو با ایران خودرو و سایپا  برای تولید تندر90  حدود یک سال اندی پیش به پایان رسیده است. بر این اساس  باید این خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی نشست هایی را برگزار و در مورد کم و کیف و نحوه تمدید قرارداد قبلی یا انعقاد قرارداد جدید مذاکره کنند.

* یعنی می توان احتمال داد که با توجه به گذشت بیش از 10 سال از عمر تولید و عرضه تندر 90 در ایران، خودرو دیگری جایگزین تولید و عرضه این خودرو شود؟

ما بر اساس نیاز بازار در این زمینه تصمیم گیری می کنیم باید ببینیم که در بازار خودرو ایران  تولید وعرضه چه محصولی مورد پسند و اقبال مشتریان واقع می شود. تندر 90 جزو خودروهایی است که از چند سال پیش مورد اقبال عمومی مصرف کنندگان ایرانی قرار گرفته است. مسئولان ایران خودرو و سایپا نیز به دنبال این موضوع هستند و امیدواریم که در مذاکره با رنوی فرانسه در این زمینه تصمیم گیری درستی صورت گیرد و در مورد سرنوشت این قرارداد و خودروهای احتمالی که در این چارچوب عرضه خواهد شد با رنو به تفاهم برسند.

* با توجه به داخلی سازی 60 درصدی کنونی خودرو تندر90 در ایران در صورتی که تداوم تولید این خودرو بر اساس قرارداد جدید مد نظر قرار گیرد، احتمالا الزام  داخلی سازی این خودرو تا چند درصد خواهد بود؟

در صورتی که قرارداد جدید برای تولید خودرو تندر90 بین رنو و شرکای ایرانی نهایی شود، قطعات میزان داخلی سازی این خودرو بین 70 تا 80 درصد خواهد بود.